Hlavní obsah

Dobré zprávy a také jedna horší: Modernizovaná Toyota Yaris Cross se povedla, jednou věcí ale naštve

Foto: Toyota

Modernizace Yarisu Cross kráčí ve šlépějích nedávného faceliftu menšího Yarisu. Abychom si ověřili, jak to autu prospělo, vyrazili jsme nasávat první dojmy na slunnou Mallorcu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Klidné prostředí ostrova ve Středozemním moři prý totiž přesně sedí nátuře kompaktního crossoveru, ale důležitější je, že se místní okresky dost podobají těm českým – stoupají a klesají, jsou zakroucené a hrbolaté s dostatečnou porcí výmolů a zlomů, a jako bonus také dost úzké, většinou těsně lemované místní vegetací, ploty a kamennými zídkami, takže do zatáček není moc vidět. A když pak zpoza zídky vykoukne náklaďák, jsem dost rád, že sedím v takhle malém autě…

Foto: Toyota

Silničky na Mallorce se až překvapivě podobají těm našim.

Yaris Cross je totiž tak akorát. A to po všech stránkách - velikostní, motorické, cenové… Není divu, že si ho zákazníci tak oblíbili, jen loni se ho prodalo přes 200 tisíc kusů, což z něj udělalo nejprodávanější Toyotu v Evropě (a druhou nejprodávanější v ČR za větší Corollou) a nekorunovaného vládce segmentu B-SUV. A protože se prodává již od roku 2021, přišel čas na mírné osvěžení.

To ale tentokrát nezahrnuje obligátní výměnu světel a nárazníků, protože design Yarisu Cross, který je pro mnoho zákazníků dostatečným důvodem ke koupi, ještě nestihl zestárnout. Tentokrát se změny odehrávaly v interiéru a pod kapotou.

Foto: Toyota

Design Yarisu Cross je pořád svěží, žádná plastická operace tak nebyla třeba.

Před řidičem se tak objevil nový 12,3" digitální přístrojový panel (do úrovně Executive má stále analogové budíky se 7" centrálním displejem) a uprostřed pak na 9" nebo 10,5" dotykovém displeji běží nová generace infotainmentu s širokou mobilní konektivitou (bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay) a online funkcionalitou (včetně cloudové navigace a streamovaného audia) včetně mobilní aplikace pro vzdálený přístup (nově i s funkcí digitálního klíče). Decentně se pak změnilo čalounění a materiály ve spodní části interiéru, ale toho si nejspíš všimnou je skuteční znalci.

Foto: Toyota

Nový digitální přístrojový panel a infotainment určitě oceníte.

Ještě bezpečnější

Yaris Cross je vyzbrojený celou armádou jízdních asistentů, ale v rámci modernizace mu Toyota nadělila ještě další čtyři užitečné bezpečnostní systémy:

  • Inteligentní adaptivní tempomat nově spolupracuje se systémem čtení dopravních značek a doporučuje změny nastavení rychlosti podle aktuálních limitů.
  • Potlačení nechtěné akcelerace je tu proto, abyste v nízké rychlosti nevrazili do auta před sebou.
  • Systém nouzového zastavení dokáže bezpečně zastavit jedoucí vůz, pokud řidič přestane reagovat (funguje pouze při zapnutém adaptivním tempomatu a udržování jízdy v pruhu).
  • Proaktivní asistent řízení zajistí plynulé zpomalení při uvolnění plynu, když se blížíte k vozidlu před vámi. Také rozpozná oblouk zatáčky a dotočí vám volant, pokud zatáčíte málo.
  • Asistent bezpečného vystupování z vozidla sleduje dopravu za zaparkovaným vozem a upozorní vás, abyste nevystoupili někomu pod kola nebo nesestřelili cyklistu.

Snad jen v přímém porovnání s předchůdcem by pak mohlo vyniknout vylepšené potlačení vibrací (dynamický tlumič na levé straně motoru) a hluku (tři vrstvy izolační hmoty uvnitř palubní desky místo dřívější jedné a dodatečná izolační vrstva mezi motorovým prostorem a čelním sklem, k tomu ještě akustická čelní a boční okna), ale když v novém Yarisu Cross poprvé přišlápnu plyn k podlaze, přijde mi tříválec pod kapotou pořád docela hlučný…

Foto: Toyota

V Toyotě se soustředili na vylepšení jízdního komfortu – nová verze je tišší a pohodlnější. O trošku.

Na druhou stranu ho však v nové výkonnější variantě hybridu slyším méně často. Vedle původní verze HEV se 115 koňmi nabídku rozšiřuje varianta produkující 130 koní (obě motorizace můžete mít ve variantě s pohonem předních kol nebo i ve čtyřkolce) díky výkonnějšímu elektromotoru a nové převodovce (jde o komponenty modernější páté generace hybridního pohonu Toyota). Spalovák se tak ke slovu dostává o chlup méně často (testovací 100kilometrovou trasu kombinující město, okresky i dálnici jsme z poloviny strávili v čistě elektrickém režimu), což prospívá nejen kultivovanosti jízdy, ale i nižší spotřebě - není problém jezdit za plus minus pět litrů.

Hybrid 115Hybrid 130
Výkon spalovacího motoru92 k a 120 Nm92 k a 120 Nm
Výkon elektromotoru80 k83 k
Kombinovaný výkon116 k a 141 Nm130 k a 185 Nm
Akcelerace 0-100 km/h11,2 (FWD) / 11,8 (AWD)10,7 (FWD) / 11,3 (AWD)
Maximální rychlost170 km/h170 km/h
Spotřeba (kombinace)4,5 - 5,1 l/100 km4,5 - 5,2 l/100 km

A ta ani příliš nevzroste, když na to začnete víc šlapat. Nový Yaris Cross má přirozenější řízení (upravený tlumič a posilovač řízení) a poddajnější podvozek, takže je o trochu větší radost prohnat ho po točité okresce – tedy do chvíle, kdy mě vyděsí ten náklaďák v protisměru a zase se uklidním.

Foto: Toyota

S novým hybridem je svižnější a také příjemnější na řízení.

Ostatně uvolněnější jízda Yarisu Cross sedí daleko víc a v městském a příměstském provozu si vyloženě libuje. Tam nejvíc vynikne jeho tichý a úsporný hybridní pohon, tam si nejvíc užijete jeho obratnost a nejvíc oceníte jeho kompaktní rozměry. Ani se nedivím, že je z něj prodejní hit i v takhle nabitém segmentu. A po modernizaci je Yaris Cross ještě o chloupek lepší.

Tolik tedy dobré zprávy, ale máme pro vás i ty horší: Z nabídky zmizel nejen krásný zlatý lak Tuscan Gold, ale především benzinový motor s manuálem, který sice tvořil jen menší část prodejů, ale byl za pěkné peníze (již od 485 tisíc korun). Pokud po této variantě tedy toužíte, mrkněte po posledních skladovkách, protože se po nich jen zapráší.

Nový Yaris Cross z tohoto důvodu startuje na vyšší částce - konkrétně 619 000 za nejchudší verzi Active. Většina zákazníků si ale připlatí 25 tisíc za vyšší výbavu Comfort (dostanete v ní 16" litá kola, přední a zadní parkovací senzory, indukční nabíjení mobilu atd.) nebo přihodí ještě 50 tisíc (694 000 Kč) za ještě obsáhlejší Style (17" litá kola, bi-LED světlomety, LED zadní světla, 10,5" infotainment s navigací, bezklíčový přístup, vyhřívání předních sedaček atd.), až pro výbavu Style je také k dispozici pohon Hybrid 130. Pokud by vám to bylo málo, můžete se nechat rozmazlovat ještě vyššími výbavami Executive, GR Sport nebo Premiere Edition s cenami kolem 800 tisíc, ale to už dává větší smysl sáhnout po propracovanějším Lexusu LBX.

Načítám