Článek
Škoda Auto jako taková má sama o sobě jistě mnoho fanoušků, ale i odpůrců. Mladoboleslavské produkty přece jen nezaujmou každého, přestože cílí na masy. Vynecháme-li firmami opěvovanou Octavii, co u běžných soukromníků nejvíce frčí? No nejde o Kamiqa ani Scalu, obyčejní lidé sahají právě po Fabii.
Důvody nejsou úplně nelogické, jednak zde má Škodovka letitou tradici a jednak je Fabia prostě solidní cenově dostupné auto. Můžete se ohlédnout i na dvacet let staré kousky, kolik jich po cestách jezdí. Mraky… Jedničková „fábka“ se zkrátka stala jednou z nejoblíbenějších ojetin, přičemž do těchto šlépějí naskakuje rovněž druhá generace.
Jestliže nechcete finanční prostředky utratit za nové auto, nabízí se pořízení zánovní ojetiny. Budeme-li koketovat s fabií, zjistíme, že třetí generace začíná na 140 000 Kč a že je z čeho vybírat. Jen na sauto.cz bylo v době tvorby článku skoro 1 700 různých fabií, z toho necelá tisícovka kombíků. A o to tady jde. Menší modely s batohy na zádech jsou pro mladé rodiny řešící primárně bydlení, mobilitu nebo děti naprosto nepostradatelné. Totiž ne všichni nutně touží po MPV, respektive SUV…
Elektro bude, i kdybyste to nechtěli
Teď když zabrousíme do světa aut vonících novotou, kolik kombíků v obchodní třídě malých automobilů najdete? Odpověď je snadná, skoro žádný. Takový Renault Clio Grandtour je pryč, zatímco třetí Fabia Combi se už jen doprodává. Zbytek segmentu jsou prostě jen hatchbacky, pokud tedy nezapočítáme Ladu Grantu Station Wagon, kterou si za 340 000 Kč včetně DPH můžete nechat individuálně dovézt, ovšem ve výbavě totální holobyt.
S premiérou čtvrté generace Fabie začaly přicházet pozitivní ohlasy na atraktivněji pojatý vůz, co si stále udržel status určité lidovky pro masy. Postupně jsme mohli odhalovat řadu novátorských vychytávek určených pro každý den a očekávali, byť s velkým zpožděním, variantu kombi. Protože ta nabídne onu přidanou hodnotu velkého kufru, po němž Češi všeobecně jdou. Zeptejte se nějakého úspěšného prodejce retailových vozů, na co veřejnost primárně hledí… Je to cena, spotřeba, zavazadelník.
No a když nedávno dorazila zpráva, že žádný kombík nebude, tak jsem se docela hněval. Ne snad že bych osobně plánoval nákup, ale tisíce jiných lidí ano. Ještě více mi zvedly obočí důvody. Ne snad že bych se podivil emisním limitům, to už je takový unijní byznys, ale elektromobily? Je to tak, Škodovka prostě potřebuje kapacity, aby mohla chrlit enyaqy a podobné bzučáky. V utkání Enyaq vs. Fabia Combi tedy kontumačně zvítězil bateriový vyzyvatel, protože praktický zástupce lidu se k duelu ani nemohl dostavit.
A to si fakt někdo vážně myslí, že především v Česku by se obyčejní lidé dobrovolně vzdali čtvrté kombíkové fabie, co by mohla začínat na 350 až 370 tisících, ve prospěch elektromobilů? Vedení koncernu Volkswagen však pravděpodobně vyhodnotilo zastavení vývoje Fabie Combi jako nejefektivnější řešení, což si ovšem nebude myslet řada dalších odborníků z řad Škoda Auto. Tedy mimo ekonomického oddělení, protože na elektrice a drahých benzinových SUV se drží vysoké marže.
Jasně, mají dorazit mimo Enyaqu coupé (možná se bude jmenovat Enyuq) ještě čtyři další elektromobily, ovšem stojí o takové vozy potenciální kupec „fábky“ s batohem na zádech? Někdo se své vysněné lidovky jistě vzdá a sáhne po nucené bzučící budoucnosti, ovšem mnoho ostatních lidí bude přinejmenším naštvaných.
V těch horších případech budou na adresu Škody Mladá Boleslav (tedy spíše mateřského Volkswagenu) padat různorodá prohlášení, mnohdy vulgárně vybízející k tomu, aby si výrobce své elektrické modely strčil minimálně někam do hvozdů…
Mejdan u Hyundaiů
Ale nebuďme fanatici, v ideálním motoristickém světě bychom měli mít svobodně na výběr, takže elektriku? Proč ne, ale nikoli za cenu pohřbení jednoho z nejoblíbenějších modelů. Ovšem nežijeme v ideálním světě, takže ztrácíme jednoho z důležitých reprezentantů segmentu malých kombíků. A může se jednoho dne stát, že tento segment v Česku ztratíme úplně.
Nicméně říká se, že když se jedny dveře zavřou, jiné se otevírají. Své o tom ví patrně v Hyundaii, jelikož po oznámení ukončení vývoje Fabie Combi 4 musela na českém zastoupení padnout nejedna flaška. Pro cenově dostupné kombíky nižší střední třídy se totiž bude chodit ke Korejcům. Aby ne, když vám za 365 000 Kč prodají i30 s klimatizací, pětiletou garancí a zimáky navrch.
Komu nebude vonět auto vyrobené v Nošovicích, bude moci sáhnout třeba po Fiatu Tipo kombi, Kie Ceed SW či Peugeotu 308 SW. Anebo ještě více přitlačit na pilu a pořídit si třeba Astru ST, Corollu TS a další (dražší) kousky.
Takže proč by vám mělo vadit, že čtvrtá Fabia s batohem na zádech nebude?
- Tedy jak už bylo řečeno, umírá tím část jednoho důležitého tuzemského segmentu
- Jestliže fandíte nákupu zánovních ojetých vozů, musíte si uvědomit, že za pár let si malý slušný kombík zkrátka nepořídíte, protože prostě nebude existovat
- Trend v zabíjení levných modelů bude pokračovat i nadále a přinese další oběti, takže se může dost dobře stát, že skončí i váš oblíbený automobil
- Potenciální kupci nové Fabie Combi skončí buď u jiné značky, anebo zacílí například na malá SUV, což tento obchodní trend ještě více podpoří
- Jde o další krok k nucené elektromobilitě
- Ztrátu skoro jedné miliardy korun za zmařený vývoj Fabie Combi bude muset někdo zaplatit a je dost dobře možné, že se částka rozdrobí mezi současné modely od Škodovky
Můžete tedy škodovky sebevíce nenávidět, ale odpískání něčeho, co lidé fakt chtěli a zač utráceli, ve jménu druhého, o čem většina běžných lidí nechce ani slyšet? To je předzvěstí daleko horších časů, kde už skutečně nehraje roli, zdali fandíte českému, korejskému nebo italskému týmu. Tady už „bojujeme“ o svobodu výběru modelů i paliv a tak trochu se obávám, že prohráváme…