Hlavní obsah

Škoda začala v Mladé Boleslavi vyrábět nové fabie

Foto: Škoda Auto

Výroba Fabie v závodech Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Aktualizováno

Psal se rok 1999, když výrobní linky automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi začaly opouštět první fabie. Nikdo tehdy netušil, že je zaděláno na fenomén, který vznikne v počtu 4,5 milionu exemplářů v rámci tří generací. Škoda navíc právě oznámila, že se v jejím hlavním závodě začíná vyrábět nejnovější čtvrtá generace tohoto oblíbeného malého auta. Podle tiskové mluvčí firmy se počítá s výrobou 350 vozů denně.

Článek

Pro značku to znamená velký krok. Vůz vzniká na modulární platformě MQB-A0 koncernu Volkswagen, která má zajišťovat úsporu nákladů pro celý koncern, ale i více místa pro cestující, vyšší komfort a ještě větší kufr, což je veličina, podle které nejeden Čech vybírá nový vůz. O tom, jak je vůz v tuzemsku oblíbený, svědčí i to, že podle dat Svazu dovozců automobilů za letošní červen Fabia přeskočila Octavii na první příčce nově registrovaných osobních vozů.

Automobilka se netají tím, že pro výrobu fabie, která vzniká po boku Škody Kamiq a Scala, musela do montážní linky investovat nemalé peníze. Konkrétně padlo na úpravu samotné linky, ale i lisovny a svařovny na 110 milionů euro (více než 2,8 miliard Kč), investice mají zajistit vysoký stupeň automatizace výroby, kdy řadu nejnamáhavějších procesů nově zastanou speciální roboti. Celkem zde vzniká 1 270 vozů, jelikož je ovšem linka modelově flexibilní, záleží jen na rozhodnutí vedení, kolik z tohoto počtu bude Kamiqů, Scal a Fabií. Prozatím se podle tiskové mluvčí Kamily Biddle počítá s 350 fabiemi denně.

Foto: Škoda Auto

Roboti oddřou těžkou práci, lidská pracovní síla vnáší do procesu svou pečlivost a šikovnost

Samotná nová Fabia se svou rekordní délkou 4 108 milimetrů poprvé překonává čtyři metry. To se samozřejmě týká variant hatchback, oblíbené kombi podle všeho dorazí na trh až za dva roky. Kufr se mezigeneračně zvětšil o 50 litrů na celkových 380, značka slibuje i nízkou spotřebu, kterou má zajistit také nevídaně vysoká aerodynamika – koeficient odporu vzduchu cx činí 0,28. Díky nízkému aerodynamickému odporu a úsporným motorům pak nová Fabia s 50litrovou nádrží (k dispozici za příplatek tisíc korun) ujede na jedno natankování až 900 kilometrů.

Připomeňme pak ještě, že ceník nové Fabie začíná na částce 329 900 Kč (1,0 MPI 80 k Ambition), za přeplňovaný 1,0 TSI 95 k dáte o 20 tisíc víc a dalších 20 tisíc vás bude stát posílení výkonu na 110 koní. Ve výbavě přitom dostanete například LED světlomety, 6 airbagů, systém nouzového brzdění, manuální klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 6,5" infotainment a spoustu dalších atraktivních prvků. Vyšší výbava Style za příplatek 30 tisíc korun přidá například litá kola, parkovací senzory vzadu, multifunkční kožený volant nebo 8" infotainment s 6 reproduktory. První vozy k zákazníkům dorazí již na začátku září.

Těšíte se na čtvrtou Fabii?
Mám objednáno a už se nemůžu dočkat
4,1 %
Až ji uvidím naživo, tak uvidím
30,1 %
Moc mě neláká
10,2 %
Raději se stavím u konkurence
55,6 %
Celkem hlasovalo 12819 čtenářů.
Načítám