Článek
Právě před třemi lety probíhaly první testy nové Škody Superb. To znamená, že již zanedlouho se na trhu objeví faceliftovaná varianta. Nicméně ani současná verze není úplně stejná, jako v době příchodu na trh. V tomto případě se totiž zejména dolaďovalo. Škoda musela reagovat na počáteční výtky vůči podvozku, podobně jako u Octavie. V tomto případě byl vůz často moc měkký a houpavý, občas se mohla od podvozku ozvat ostřejší rána. Postupem času se to však zlepšovalo, takže nejnovější specifikace již ničím podobným netrpí a podvozek působí opravdu na úrovni.

Nová je rovněž vrcholná verze infotainmentu s navigací, která má vlastní vystupující rámeček a zmizely z ní jakékoliv otočné ovladače. Na jednu stranu je to rychlý systém s výtečným rozlišením a pěkným designem, na stranu druhou se otočné ovladače hodily kupříkladu při nastavení měřítka mapy navigace. Máte však na výběr - levnější systém odpovídá dřívějšímu vrcholu. Dále se postupem času měnily spíše detaily či možnosti výbavy. Kupříkladu již můžete mít virtuální kokpit, což naše auto nemělo.

Když se řekne základní motor, mnozí lidé mají k tomuto slovnímu spojení automaticky odpor. Zejména když se jedná o maloobjemový benzinový agregát. Jenže v případě základního motoru Superbu se není čeho bát. Jedná se totiž o osvědčenou benzinovou čtrnáctistovku TSI s odpojováním dvou válců ACT a výkonem 150 koní. Přidejte k tomu točivý moment 250 N.m či solidní manuální šestikvat a dostanete papírové hodnoty, za které se nemusí stydět žádné auto v této třídě. Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině proběhne za 8,6 sekundy, maximální rychlost je 220 km/h. Udávaná průměrná spotřeba pak činí 5,2 litrů na sto kilometrů.

Realita je občas jiná, než čísla naznačují, jenže v tomto případě je to stále poměrně veselé. Motor rozhodně nemá s autem žádné velké problémy. Jedná se o velmi tichou a klidnou jednotku, která však trochu postrádá charakter. Vynahrazuje to však rychlými reakcemi a širokým spektrem použitelných otáček. Čtrnáctistovka nemá žádnou gradaci výkonu, zato však táhne relativně silně v téměř každých otáčkách, ostatně maximum točivého momentu je dostupné již od 1500 ot./min. K tomu všemu se mi vlastně i hodil přesný manuál se spíše delšími převody. Odpojování dvou válců pak občas poznáte, děje se tak však jen při mírném zatížení motoru.

V praxi pak na dálnici můžete jet konstantně i vyššími rychlostmi, menší objem se projeví spíše při předjíždění, kdy auto nemá velkou razanci, či při plném naložení. Pořád je to ale velmi solidní. Výhodou jednotky je stále dobrá spotřeba. Jeďte klidně a jste na šesti litrech. Nasaďte vyšší tempo na dálnici a pořád se budete pohybovat okolo osmi. Tady poučka, že malý motor ve velkém autě žere a na dálnici se trápí, neplatí. V přímém porovnání se Škodou Octavia 1.4 TSI 150 k ale jasně vyplyne, že Superb je těžší. Menší Octavia mu snadno ujíždí.

Zbytek auta už je Superb, jaký dobře známe. Prostorný, praktický, s dobrou ergonomií interiéru. Zároveň komfortní, s dobrou pozicí za volantem a spíše měkčím naladěním podvozku. Když si však dáte adaptivní tlumiče do režimu Sport, dá se s autem jet i poměrně svižně a nechybí mu snadná ovladatelnost. Odhlučnění interiéru je pak o něco málo horší, než v případě Passatu, odpovídá však stále minimálně průměru třídy.

Škoda Superb je tak autem, které nemá žádné výrazné slabiny. Nabízí prostorný, přehledný a slušně zpracovaný interiér, dobrý komfort pro posádku, tichý a úsporný základní motor s dostatečným výkonem či podvozek orientovaný na pohodlí. Ještě letos se nejspíše ukáže faceliftovaná varianta, která by neměla radikálně zasahovat do vzhledu, protože ten zákazníci stále oceňují. Očekávejte tak kupříkladu výměnu xenonových světlometů za diodové.

Technické údaje: Škoda Superb 1.4 TSI | |
---|---|
Motor | Přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 1395 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k)/5000-6000 ot. |
Točivý moment | 250 Nm/1500-3500 ot. |
Převodovka | Šestistupňová manuální |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,6 sec |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 6,2/4,5/5,2 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1435/628 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4861 x 1864 x 1468 mm |
Rozvor | 2836 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Objem zavazadelníku | 625/1760 l |
Základní cena | 686 900 Kč |