Hlavní obsah

Opel Grandland X – Je lepší než Evropské auto roku?

Foto: Archiv Garáž.cz

Další dvojče z nového koncernu PSA-Opel se představilo ve své „německé verzi“ a my jsme vyrazili do Frankfurtu zjistit, jak je dobré. A nebojte se, zase je lepší než Mokka, takže se v segmentu crossoverů neztratí

Článek

Poměrně nedávno jsme testovali nový crossover Crossland X, který byl jedním z prvních plodů spolupráce koncernu PSA a automobilky Opel. Jeho technika je společná s Citroënem C3 Aircross a příští generací Peugeotu 2008. Teď Opel navazuje autem, které už lví předobraz má – Peugeot 3008. Dostává jméno Grandland X, aby bylo na první pohled jasné, že je větší. Míří totiž do céčkového segmentu a tak by měl být alternativou pro zákazníky Astry.

Operativní leasing Opel Grandland X

Foto: Archiv Garáž.cz

Opel stavěl svůj nový model na platformě EMP2, která je uzpůsobená pro motory a převodovky od PSA, byť názvosloví motorizací si ponechává své. S Francouzi jej pak pojí některé spínače, startovací tlačítko (ano, pořád mu nestačí jeden stisk a musí se dlouze držet, což je dost otravné) nebo hlavice řadicí páky. Navenek však auta podobná nejsou a Opel díky povedenému tvaru předních partií působí nižší a širší a připomíná Insignii. Záď s výraznou hranou pod oknem pak jasně odkazuje na příbuznost s Astrou, zamrzí jen zbytečně masivní C-sloupek. Dveře jsou protažené až dolů, aby kryly prahy a znesnadnily špíně potřísnit vaše nohavice při vystupování. Opel je jednodušší a uhlazenější a leckomu u nás bude pravděpodobně jeho střídmost sympatičtější. A v té moré vypadá fakt dobře, nemyslíte?

Foto: Archiv Garáž.cz

Výrazná podoba nepřichází ani uvnitř. Zatímco Peugeot je ohromně futuristický, Opel sází na osvědčenou klasiku – analogové čitelné a přehledné budíky a svůj infotainment. Opel naštěstí sází na ergonomické uspořádání a tak se francouzských výstřelků bát nemusíte. Pokud si pamatuje naší kritiku klimatizací, které se nastavují pouze přes infotainment, tak to Grandland pochopitelně umí také, ale konvenční tlačítka a kolečka pro nastavení teploty naštěstí zůstala. Díky Opele za záchvěv téhle logiky, máme z něj opravdu radost.Vytýkáme ti jen strašně utopené USB ve středovém tunelu. Dostat se tam prsty a zapojit kabel je dost složitý úkol a většina lidí jej bude nucena řešit nějakou prolužovačkou.

Foto: Archiv Garáž.cz

Rozvor je navzdory různým délkám naprosto shodný, zachován zůstal i vyšší posez. Na menší prostor tenhle Opel netrpí a i se střešním oknem není stropnice blízko hlavám posádky. Tradicí jsou i sedadla s certifikátem AGR od německých ortopedů, kterým se nedá nic vytknout. Ve výbavě nechybí ani prodlužovací část sedáku. V tradičním testu řidiče sedajícího za sebe obstál Grandland také, místo zde kolenům nechybí. Navíc i vzadu nabízí Opel odvětrávaná sedadla. Kufr má poměrně vysoko umístěnou podlahu (je dvojitá), objemově je však slušný (514 litrů, po sklopení opěradel 1652 litrů).

Foto: Archiv Garáž.cz

Očekávám, že nejpopulárnější bude Grandland ve verzi Turbo, tedy s přeplňovanou tříválcovou dvanáctistovkou (u Peugeotu nese název Pure Tech) s výkonem 123 koní. Logicky tak první volba pro testovací jízdu padla na tuto verzi. Maximum výkonu máte k dispozici až na hodnotě 5500 otáček a točit víc nemá smysl. U točivého momentu disponujete nejvyššími 230 Nm už na 1750 otáčkách. I když se to někomu nemusí líbit, mezi dnešními tříválci patří k nejlepším. Auto není nikterak líné, ale ani nenažrané. Při krátké testovací jízdě jsme se pohybovali kolem devíti, ale šlo nám spíš opravdu o test dynamiky, kde Grandland obstál i na německém Autobahnu. Váží mimochodem 1350 kg, což není mnoho. Auto je krásně tiché, jen v otáčkách má jadrnější zvuk.

Foto: Archiv Garáž.cz

Projev motoru brzdí jen nepříjemně gumové řazení francouzského manuálu s leckdy nečitelnými a zbytečně dlouhými drahami. Při snahách o rychlejší změnu stupně se občas nepěkně zadrhává. Tady víme, že to Opel umí mnohem lépe. Naopak jiná je charakteristika podvozku, i když srovnávat mohu jen s 3008 na největších možných kolech, která byla zbytečně moc tvrdá. U Grandlandu jsem ale pozoroval i měkčí naladění v tlumičích (ovšem tužší, než jaké má Crossland X), které znamenalo větší náklony při brzdění a akceleraci. Celkově pohodlnější jízda je však pro charakter auta lepší a komfort ocení cílovka především (byť dle automobilky je cílovka dobře vypadající mladý muž se dvěma dětmi a aktivním životním stylem, aby u auta a v něm dobře vypadal). Znamená to i maximálně utlumený hluk nejen od motoru, ale i ten aerodynamický.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na druhou jízdu jsem se rozhodl pro vznětovou 1.6 Turbo D (BlueHDi) s výkonem 118 koní (3500 otáček) a točivým momentem 300 Nm (1750 otáček). Lze jej sice kombinovat s manuálem, schválně jsem si ale vybral šestistupňový automat a největší slabina předchozí verze byla rázem pryč. Automat je optimálně naladěný a má jemný chod. Většinou jeho práci vůbec nezaznamenáte a celé auto funguje mnohem lépe, než s nejistým manuálem v benzínové verzi. Kvalitní odhlučnění od vás odfiltruje i další nevýhodu vznětového motoru – dieselový zvuk slyšitelný pořádně jen zvenčí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Opel částečně poodhalil i další plány – Dvoulitrový turbodiesel s osmistupňovým automatem příští rok a v budoucnu ještě plug-in hybrid, který by z auta díky elektromotorům dělal čtyřkolku. Z uvedených verzí je mi sympatičtější benzínová dvanáctistovka, manuál v jejím případě ale opravdu kazí značnou část radosti. Vznětová verze s automatem je mnohem pohodovější a komfortnější a neobtěžuje vás vlastně vůbec ničím. Pro nadšence to ale není, za zábavností jděte do Astry. A jelikož je auto tak tiché, doporučuji k poslechu i vlastní Grandland Song, který Opel uvedl spolu s novým modelem. Jako písnička je totiž docela chytlavý.

Načítám