Článek
Ve slunné Itálii na působivém okruhu Vallelunga se dnes konaly první jízdy se zcela novým vrcholným modelem Škody, Octavií RS 245. Ta navazuje na předfaceliftovou speciální verzi, která nesla název RS 230, přičemž základní úpravy jsou stejné - více výbavy, samosvorný diferenciál, větší výkon a upravený podvozek. O RS 245 jste si v uplynulých hodinách mohli přečíst téměř všude, i u nás. Tentokrát ale zajdeme hlouběji pod povrch, jelikož jsme mluvili s vývojáři vozu a za volantem Octavie strávili dvě stovky kilometrů, včetně ostré jízdy.
Zvenku poznáte RS 245 podle černého paketu (maska, zrcátka, výfuky), větších znáčků vRS a devatenáctipalcových kol. Za nimi se ukrývají posílené brzdy, kdy zejména zadní kotouče jsou větší, než u běžného RS. Uvnitř očekávejte alcantarová sedadla, červené prošívání či třeba performance monitor. Již ve standardu je více výbavy, než u obyčejného RS.
Důležité jsou však změny na technice. Kromě již zmíněných brzd má podvozek jiné naladění počítající s vyšším výkonem, samozřejmostí je elektronicky řízený mechanický samosvorný diferenciál VAQ, který dokáže vektorovat točivý moment, poslat při akceleraci ze zatáčky více výkonu na vnější kolo a pomáhá tak autu stáčet se do oblouku. Úroveň zásahů diferenciálu lze nastavit v menu jízdních režimů. Na rozdíl od dřívějšího předfaceliftového RS 230 má RS 245 adaptivní tlumiče, které pomáhají zlepšit komfort na velkých kolech. Změnil se rovněž výfuk, středový a koncový tlumič, aby auto znělo ostřeji a spaliny lépe proudily. Nicméně změna zvuku je spíše těžko postřehnutelná.
Důležité a trochu překvapivé změny se však děly na motoru. Ten je totiž zásadně přepracovaný ve srovnání s běžným RS, které má dvoulitr o výkonu 230 koní. Parametry RS 245 jsou jasné - 245 koní, 370 N.m. Jenže toho nebylo dosaženou pouhou změnou naladění jednotky motoru. Jiné je turbodmychadlo, olejové čerpadlo, písty, sání a již zmińovaný výfuk. Nejzásadnější informací však je, že zatímco běžná jednotka 2.0 TSI v Octavii RS kombinuje přímé a nepřímé vstřikování paliva, tak RS 245 má již pouze přímé vstřikování.
Výsledkem těchto úprav není jen vyšší výkon, ale pojí se s nimi i trochu neočekávané změny. Zatímco běžná Octavia RS s benzinovým motorem při přeřazení střílí do výfuku (jistě ten "prdlavý" zvuk znáte), RS 245 to již nedělá. Tento zvuk totiž způsobovala snaha udržet turbo při řazení stále roztočené, podobně jako u rallyových aut, jenže s novým turbem a výfukem modelu RS 245 se lopatky dmychadla roztáčejí rychleji, takže již není žádných podobných triků potřeba.
A když už jsme u převodovky, tak ta je rovněž nová, má nyní sedm stupňů, stále i mokré spojky a vydrží až 420 N.m, takže různí úpravci mají u RS 245 ještě 50 N.m k dobru.
Dost však bylo povídání, pojďme za volant. Člověk u Octavie RS tak nějak již tuší, co čekat. Je velmi milé, že zástupci automobilky se z ní nesnaží dělat ostrý model - sami říkají, že tohle není hothatch, ale rychlé a schopné rodinné auto. A tak je k Octavii nutno i přistupovat. Rozchod zadních kol je nyní u všech Octavií o 3 cm větší, RS 245 není výjimkou. Na běžných cestách potěší, že díky adaptivním tlumičům je auto o kus pohodlnější, než dříve. Italské silnice jsou podobně rozbité, jako ty naše, takže můžeme srovnávat. Na větších dírách se ozve větší rána od nápravy, nicméně většinu času je podvozek příjemný.
Začněte tlačit trochu více, a objevíte schopné, stabilní, ale trochu nezáživné auto. Není to stroj, který by bylo radost řídit, ale dokáže uspokojit základní požadavky, poslouchá a neprotestuje. Jezděte s ním svižně, a bude to skvělé - motor má chuť točit se, převodovka dobře reaguje na povely pádly pod volantem a je rychlá, podvozek drží kola přilepená k asfaltu a vše působí sladěně. Přesně na tento typ jízdy je RS 245 určeno.
Dvoulitrové TSI jsme chválili již mnohokrát a musíme i dnes. Táhne v širokém spektru otáček, má dobrou reakci na plyn, malou prodlevu turba, výkon alespoň v náznaku graduje s otáčkami a vlastně zde nic nechybí. Kromě dvouspojky jsme vyzkoušeli i manuál a osobně musím říci, že s ním mě auto baví ještě o kus více. Jedinou výtku směřuji k fungování samosvorného diferenciálu. Octavii RS 245 nelze zcela vypnout stabilizační systém, naladite pouze mód ESC Sport. Vůz navíc kombinuje samosvor VAQ s přibrzďováním kol XDS. V pomalu projížděných zatáčkách byste čekali, že na výjezdu nechá auto vše na samosvoru, jenže ono do toho navíc i přibrzďuje. Pravděpodobně je to způsobeno tím, že při vektorování točivého momentu na vnější kolo by mohlo auto pod plynem uklouznout celou přídí bokem, čemuž přibrzďování zabraňuje. Takto se stále cítíte trochu okleštěni elektronikou, nicméně podobné je to i u koncernových sourozenců. Pomohlo by mít lepší pneumatiky, ideálně semislicky jako v Golfu GTI Clubsport. Tam se může vnější kolo opravdu pořádně opřít a natlačit auto do zatáčky, jenže to už jsme mimo původní zaměření Octavie.
Ve výsledku zde tedy máme stále to skvělé rodinné auto, které dokáže být i nenuceně rychlé a vlastně zcela dostatečně schopné pro trochu ostřejší svezení a rychlejší tempo. Jenže nyní před ním stojí ještě velká výzva, a to je okruh Vallelunga. Krásná italská trať, která funguje od roku 1951 a není stavěná tak unyle, jako moderní okruhy. V současné konfiguraci má 4 km na délku, 15 zatáček, několik horizontů a pojmenování po italském závodníkovi Piero Taruffim. Testovat na ní mohou týmy Formule 1, přestože se nejedná o trať s dokonalým asfaltem.
Na okruhu jsem usedl do Octavie RS 245 ve verzi liftback s novou sedmistupňovou převodovkou. Vallelunga kombinuje rychlé pasáže na srdíčko s pomalými technickými úseky, což skvěle prověří každé auto. Liftback však již kroužil půl dne po okruhu, neočkával jsem jej tedy v nejlepším stavu. A opravdu, brzdový pedál byl houbovitý a sjeté pneumatiky na hladkém asfaltu příliš nedržely. Nicméně i přes to všechno brzdy stále brzdily slušně a auto se pohybovalo překvapivými rychlostmi. Z nastavení je cítit, že byl dán důraz na stabilitu. I do rychlejších oblouků bylo nutno auto výrazněji nasměrovat, záď přitom nebyla rozverná ani trochu. Líbilo by se mi tedy ostřejší naladění zadní nápravy, stejně jako méně zásahů elektroniky, nicméně ve výsledku se spíše ukázalo to, co lidé ze Škodovky hlásali již předem - opravdu nejde o ostré sportovní auto. Rychlé a schopné i na takto náročném okruhu ale je. Na limitu ovšem musíte počítat s tím, že jindy přesné a poměrně ostré auto se v plném nášlapu trochu rozteče a začne být žvýkavé. Přesto, rychlejší Škodu jsem na okruhu nikdy neřídil a co víc, rychlejší praktické rodinné auto budete hledat rovněž poměrně náročně. Není to radost, není to euforie, ale stejně musíte smeknout, že to komfortní, chytře vymyšlené rodinné auto dokáže okruh zdolat takto sebevědomě.
Verze RS 245 pak oproti standardní variantě přináší rychlost, trakci i jistotu. A to budou pro cílové zákazníky stejně mnohem důležitější věci, než zábava či čas na okruhu.
Jízdní data
Jaké má Octavia RS 245 zrychlení a ve kterých otáčkách se dočkáte maximálního točivého momentu? To se dočtete v dřívějším dnešním článku.