Článek
R jako Roadster nebo taky raketa. U BMW R 1200 R platí obojí. Tradice bavorské značky velí písmenem R už přes dvacet let označovat roadstery – tedy biky velké a pohodlné, které jsou jen tak mimochodem taky pěkně rychlé. Tahle dvanáctistovka sice není žádnou horkou novinkou BMW pro letošní sezonu, ale její precizní technika dokáže uhranout i pár let po premiéře.
Nebojte, nekouše
Roadsterů na českém trhu najdete jako much, takže zraky nezúčastněného míří hned po zhlédnutí výrazného trubkového rámu okamžitě na motor. Na ten bezmála metr široký buchar, který hned při pohledu značí protiběžné válce. Spojení BMW a boxeru už funguje přes sto let a něco na něm bude. Kromě kultivovaného chodu se totiž R 1200 R může pochlubit nízkým těžištěm z nějž plyne principiální výhoda – obratnost. I přes „mokrou“ hmotnost, která se pohybuje na hranici 231 kg, se s „dvojitým erkem“ snadno manévruje i v pochozích rychlostech. Odvrácenou stranu mince boxeru ovšem představuje šířka stroje, diskvalifikující ho z městského kličkování. Na pražském nuselském mostě tak budete většinou muset jet poslušně ve štrůdlu aut, 880 mm šířky nedovoluje běžným jezdcům ekvilibristiku, tedy pokud vám uvědomělí řidiči neudělají trošku více prostoru. Ležatý dvouválec 1170 cm3 dostal předloni chlazení kapalinou (v kombinaci se vzduchem), chladič ovšem zároveň zabránil konstrukci přední vidlice Telelever. Konvenčnější zlatý upside-down však funguje skvěle a v kombinaci se zadním Paraleverem a hlavně elektronickým řízením podvozku ESA dovoluje opravdu hodně. Za těch 19 tisíc korun příplatku fakt stojí a v krizi vás podrží.
Elektronika na scéně
Moderními systémy je R 1200 R doslova nabito a když nemáte hluboko do kapsy, lze roadster vybavit spoustou více či méně užitečných věcí. Bezklíčkovým ovládáním za 6874 Kč počínaje (s alarmem za dalších 5816 Kč), přes LED denní svícení za 7799 korun, vyhřívané rukojeti (5552 Kč), tempomat (8724 Kč), quickshifter PRO (10839 Kč) až po jízdní režimy za něco málo přes deset tisíc. ABS spolu s kontrolou trakce či palubním počítačem jsou ale v základu, což je příjemné zjištění. Pokud bychom měli doporučovat, tak se přimlouváme za bezklíčkové ovládání, tempovat a především quickshifter, který se nám při sportovní jízdě hodně líbil.
Na BMW R 1200 R není moc prostoru k výtkám, ale nemůžeme si pomoct – přístrojový štít někdo tak trochu obrátil. Přestože se digitální panel s mraky informací (teplota motoru či okolí, průměrná spotřeba, dojezd…) dá nastavit ve třech režimech (základní, sportovní se zřetelnějším otáčkoměrem a turistický), nemůžeme mu odpustit zbytečný analogový rychloměr. Je totiž nepřehledný a jeho místo měl zastoupit spíš otáčkoměr. Ten je digitální, což umožňuje jednu fajn věc – při studeném motoru znázorňuje zakázané pole otáček už od 4000/min.
Rychle a daleko
S BMW R 1200 R se díky složitosti jeho výbavy sice sžíváte déle než s jednoduchým japoncem, pak jde ale vše naprosto samozřejmě. Je to prostě hodná motorka, která svůj potenciál 125 kW a 125 Nm servíruje na stříbrném podnose. Žádné lomcování ze strany na stranu, žádné vibrace, kakofonie, nic. Boxer si přede tu svoji a do 5 tisíc otáček jsou jeho reakce hezky čitelné, lineární a pohodové. Po městě jezdíte kolem hranice 3000/min a pouhé otočení heftu vás prosmýkne mezi ostatními vpřed. Samotné řazení funguje bezpříkladně přesně a neutrál na křižovatce trefíte na první dobrou. Z lehké spojky (s nastavitelnou páčkou, což platí i o přední brzdě) nebolí ruka ani při projetí Prahy tam a zpět, přitom se dá přesně dávkovat její účinek. Brzdy jsou jedovatější, ale velmi účinné a pod dohledem standardního ABS.
S městem za zády můžete pořádně otevřít kohout, k čemuž se ideálně hodí dynamická palivová mapa a sféra otáček mezí 5-7 tisící. Zde v režimu Dynamic boxer reaguje jako výstřel z pistole a dává do placu veškerý potenciál. Bručení výfuku se změní v řev a raketově letící otáčky velí k rychlému řazení. Pak oceníte asistent řazení PRO, který umožňuje pálit tam kvalty bez spojky a při řazení dolů srovnává otáčky automatickými meziplyny. Ano, systémů má BMW R 1200 R jako raketoplán, jejich symbióza je ale perfektní. Další vytáčení k 9000/min už nemá přílišného smyslu, jen se dočkáte sílících vibrací…
Až vás bláznění přestane bavit, zvolníte a oceníte druhou, turistickou stránku bavorského roadsteru. Mód Road mírně otupí reakce na plyn, stále ale máte v pravé ruce silovou rezervu, která vás lehce vystřelí nad 200 km/h. Pohodově se dá cestovat kolem 130 km/h, kde ještě funguje sice malý, ale účinný větrný štítek – za 4891 Kč si ho rozhodně pořiďte. Modlete se ale za sucho, protože na mokru vás slabší ochrana před deštěm zkropí hlavně zezadu. Při pořízení si lze zvolit také z několika výšek sedadla (760, 790, 820 mm), které je mimochodem velmi pohodlné. Pokud chcete dopřát náležité pohodlí i tandemistovi, za osm stovek přiobjednejte komfortní sedlo spolujezdce. Při túrách to oceníte, protože BMW R 1200 R cestovat rozhodně umí a rozhodně vás nesežere – ze spotřeby 5,6 l/100 km při dynamičtější jízdě nám při klouzání krajinou konzumace spadla až někam ke 4 litrům. Ve spojení s 18litrovou nádrží to znamená velmi slušný dojezd až někde ke 450 kilometrům.
Drahý, ale skvělý
Bavorský sportovně-cestovní univerzál startuje na 347 700 Kč, což je ovšem začátek. Cena to není s ohledem na zvyklosti BMW nijak šílená, v konfrontaci s japonci se jeví samozřejmě vyšší. O minimálně padesát tisíc ji dokážou vystřelit četné příplatky, kterým je někdy těžké odolat – nejsou totiž jen zbytečnostmi, ale vskutku schopnými pomocníky. BMW má ale na vysokou pořizovací cenu jeden dost pádný argument. Až se ho budete chtít za pár let zbavit, dostanete za něj – na rozdíl od levnější konkurence – pořád ještě dost peněz.