Článek
Vtipné je, že když jsem psal kdysi první novinku o uvedení modelu Levorg, smutnil jsem, že se v něm nikdy nesvezu. S prodejem v Evropě totiž Subaru vůbec nepočítalo. Přitom to znělo tak skvěle a rozumně – kombík vycházející ze sportovního sedanu WRX STI, co víc si praktický motoristický nadšenec může přát. A asi jsem nebyl sám, protože zájem o auto byl enormní. Tak enormní, že ho u Subaru nemohli jen tak přehlížet a rozhodli se jej poslat i na starý kontinent.
Subaru přistupuje k úpravám svých modelů každoročně a ani Levorg není výjimkou. Vzhledově naštěstí u Subaru na nic nesahali, takže je to pořád STI s kufrem. A nám se moc líbí, ostatně kdo někdy nechtěl obří nasávací otvor na kapotě. Praktické a dobré je i bohaté prosklení zajišťující slušný výhled z auta ven.
Další změny nastaly v interiéru, kde Subaru instalovalo nový infotainment Starlink se sedmipalcovým dotykovým displejem. Systém dostanete ve stupních výroby Trend a Comfort. Naštěstí se ale nic neměnilo na umístění sedadla řidiče, které tak stále nabízí jednu z nejlepších pozic za volantem v tomto segmentu. Zaměření na řidiče je pro japonskou automobilku typické a je dobře, že ani Levorg není výjimkou. Slušný je i prostor na zadních sedadlech, který nijak nezaostává za průměrem třídy. K tomu ale nabízí solidní kufr s objemem 522 litrů, čímž je mnohem praktičtější než sportovní WRX STI.
Na místě ale bylo i nějaké to cílení na komfort, konkrétně u Subaru zlepšili odhlučnění zejména zadní části. Ještě užitečnější je ale hlavní novinka, na kterou nyní Subaru hodně sází. Je jím bezpečnostní systém EyeSight 3.0. Ten se spoléhá na dvojici kamer u zpětného zrcátka. Kvůli nim automobilka přepracovala i stěrače, aby měly čočky kamer co nejčistší obraz. S ním se pojí funkce jako adaptivní tempomat, upozornění na rozjetí vozidla v koloně před vámi, protinárazový asistent nebo asistent pro jízdu v pruzích. Auto ani nepřipustí, abyste se rozjeli proti překážce. Systém spolupracuje s diodami v zorném poli řidiče, které promítají své světlo na sklo a i tím řidiče varují.
Není dávno doba, kdy byl podobný systém dosti futuristický. Subaru ale je automobilkou, která se snaží vždycky přemýšlet nad tím, co zlepšit. Nebo snad znáte jiný adaptivní tempomat, který přestane brzdit, když vyhodíte levý blinkr? Při zaregistrování překážky reaguje systém nejprve akusticky, pak vizuálně a pak začne sám brzdit. Pokud se pokusíte o úhybný manévr, bude vám systém přibržďovat vnitřní kola, aby vám pomohl. Tady zkrátka opravdu někde přemýšlel.
Výběr Subaru zákazníci nikdy neprovádějí rozumem a chladným kalkulem. Tahle auta jsou o emocích a výborných jízdních vlastnostech. To už celkem slušně dokázal i crossover XV v minulém testu, ale Levorg s nižší hmotností a těžištěm je ještě zábavnější. Vyladěný podvozek se skvěle fungujícím pohonem všech kol vás bude bavit v každé zatáčce. Skvělému chování vděčí tohle kombi za potlačené náklony a přesné a komunikativní řízení, které vám do rukou přenáší opravdu hodně informací. Pružnost reakcí auta pak zastírá fakt, že reálně nejedete až tak rychle.
Pod kapotou totiž máme jen přeplňovanou šestnáctistovku s výkonem 170 koní a bezstupňový automat CVT s možností řadit pádly pod volantem. Ono ale jinou možnost na evropském trhu nemáte, leda v Japonsku lze objednat verzi s výkonem 300 koní. I tak ale vzhledem k pohonu všech kol nemá malý apetit. Klidná jízda znamená spotřebu 9 litrů, užívání si v zatáčkách ale rázem šponuje průměr až k 11 l/100 km. Stačí tam jen sázet přednastavené kvalty a trefovat apexy zatáček. Převodovka je pochopitelně bezstupňová, ale má přednastavených 7 virtuálních stupňů a díky nim se CVT chová jako klasický automat. Takové reakce by Subaru mohly jiné automobilky závidět.
Pro někoho by mohla být nevýhodou i vyšší cena, když základní Levorg startuje na 724 tisících korun. Pokud si ale dokážete obhájit skvělé jízdní vlastnosti, tak nebudete mít problém potřebné peníze utratit. Třeba už jen proto, že auto je výrazně komfortnější, než spousta evropských konkurentů. A přitom jeho podvozek nepatří k nejměkčím. Hrboly zvládá Levorg velmi dobře, jen se projevují více akusticky.
Subaru se po letech zase vrátilo na trh s „normálními“ auty. A naštěstí to zase dělají po svém a ponechali autu všechny přednosti, které umějí řidičům nabídnout. Protože kolik obyčejných rodinných kombi vám nabídne radost z každé jízdy a nadšení za volantem? Ať už budete mít v práci sebehorší den, při cestě domů v Levorgu se vám ta nálada zvedne.
Technické údaje: Subaru Levorg 1.6 GT-S | |
---|---|
Motor | Zážehový přeplňovaný čtyřválec boxer |
Objem | 1600 cm3 |
Výkon | 125 kW (170 k)/4800-5600 ot. |
Točivý moment | 250 N.m/1800-4800 ot. |
Převodovka | Bezestupňová automatická |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,9 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 8,5/6,3/7,1 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1560/460 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4690 x 1780 x 1490 mm |
Rozvor | 2650 mm |
Objem nádrže | 60 l |
Objem zavazadelníku | 522/1446 l |
Základní cena | 909 000 Kč |
Chtěl bych být Japoncem
Proč? Protože bych si mohl koupit Levorga ve dvoulitru. Pouze Japonci totiž mohou mt tohle kombi ispřeplňovanm dvoulitrem o vkonu 300 kon a stočivm momentem 400 Nm. Maximln rychlost 210 km/h je stejn, ale na stovce je za 5,5 sekundy. Subaru u něj ale použv stejn automat CVT, kter znme i zevropsk verze, což je stle trochu škoda. Tenhle ostr zbavn kombk si totiž o manul přmo řk.