Článek
Porsche Boxster se ve své druhé generaci nabízelo se dvěma typy motorů. Vždy šlo o ploché šestiválce, ale mohli jste si vybírat mezi objemem 2,7 a 3,2 litru. Po modernizaci pak 2,9 nebo 3,4 litru. Také převodovek bylo více druhů – pěti či šestistupňový manuál, pětistupňový automat a sedmistupňové PDK. Auto se velmi podobalo první generaci, nejnápadnější změnou byl tvar předních světlometů připomínající tehdejší vrchol – Carreru GT. Boční nádechy byly vždy lakovány kontrastně ke zbytku auta, většinou byly stříbrné. Zvětšily se ale například otvory v blatnících, kam se nově měla vejít devatenáctipalcová kola. Auto má pochopitelně bezrámová okna, jak se na kabriolet sluší. Vzadu uprostřed jsou dvě koncovky výfuku, což má prostě šmrnc. A také je tu výsuvné křídlo .
Základní jednotkou pod kapotou je plochý šestiválec 2,7 litru o výkonu 240 koní a točivém momentu 273 Nm. Ano, právě ten má i mnou testovaný kousek. S manuálem byl tehdy ještě rychlejší než s automatem, na rozdíl od dnešních modelů. Reálně se s řazením dostanete na stovku za 6,2 sekundy a budete moci jet 256 km/h. Když si pořídíte automat Tiptronic S, zabere vám akcelerace o 0,9 sekundy více a přijdete o 6 km/h na maximálce. Nemusíte se však bát prohánět Porsche ostřeji, protože dost problémů za vás vyřeší obří brzdy s větranými kotouči.
Čert ale vem čísla, motor má hlavně úžasný zvuk, z jehož burácení vám bude naskakovat husí kůže. Šestiválec vždy řve tak akorát adekvátně k vaší rychlosti a duní vám za hlavou, aby jeho krásný soundtrack neodnesl proudící vítr (ale nebojte, větrný deflektor nechybí). Utlumit jej umí jen dvojitá plátěná střecha, která zajišťuje perfektní zvukovou izolaci. Už při startu se protočí ručičky po celém budíku a auto zaduní, aby vám dalo na srozuměnou, že je připraveno. Přitom si ale motor ani neprohlédnete, je schovaný pod skládací plátěnou střechou. Přístup máte jen do obou zavazadlových prostorů (jeden pod přední kapotou, druhý pod zadní za motorem). Obě kapoty jsou u znaků vyztužené, aby jste je v těch místech mohli pohodlně domáčknout. A i drobných odkládacích prostor je tu spousta, inu praktické auto - doslova až německy promyšlené, to prostě ve sporťáku nečekáte.
Celý vnitřek auta je vyroben precizně a z nesmírně kvalitních materiálů. A to jde vlastně o základní model automobilky, protože teprve v aktuální generaci je kupé Cayman levnější, než Boxster. Sedadla jsou skvěle tvarovaná a příjemně objímají celé tělo, přitom jsou ale dostatečně pohodlná, aby se s Boxsterem dalo žít každý den. Ale hlavně jste v nich usazeni v naprosto ideální poloze, jak tomu má u řidičských aut být.
Zkoušený kousek má manuál a já jsme tomu rád, protože si pořád myslím, že k víkendové hračce, jakou Boxster bezpochyby je, pasuje lépe. Řadička je kraťoučká a pohybuje se v přesných miniaturních drahách. Stejně nadchne i krásně citlivé řízení, díky kterému máte báječnou odezvu od předních kol. Ta ovládáte krásně maličkým volantem. A že se to vzhledem ke koncepci auta může hodit, protože Boxster je snadno ovladatelný při lehčí přetáčivosti. Tu ale musíte umět vyvolat, jinak je skvěle vyvážené auto velice přesné. Neprojevuje se nijak záludně a v zatáčkách krásně drží a působí přímo lepivě. Díky bohu za to, protože s jeho prudkou akcelerací by horší ovladatelnost mohla začátečníkům působit trochu obtíže. Zkušenější řidiče ale odmění svou obratností a perfektními řidičskými zážitky.
Zatím vám za zády duní sportovní šestiválec. Snad žádné jiné auto neumí znít tak, jako starší modely Porsche. Díky chybějící střeše si sice můžete jeho zvuk mnohem lépe vychutnat, připravte se všem také na větší kroutivost karoserie, což ke sporťákům tak nějak patří, zvlášť když mají tvrdší podvozek.
Možná jste si všimli, že Boxster je často terčem posměchu za to, že jeho majitel je chudák, co si nevydělá ani na 911. Přitom patří ale k těm nejřidičtějším autům, jaké stuttgartská automobilka vyrábí. Působí totiž jako nadšenecké auto precizněji a zábavněji, než dospělá 911. Boxster je dostatečně sportovní a také dostatečně vypadá jako Porsche. Vlastně by mohl být i úžasným autem na denní ježdění, i když…
Boxster Spyder
Představil se 5. listopadu 2009 v Los Angeles a hned nadchl všechny fanoušky. Byl totiž nejlehčm automobilem Porsche v nabdce. Pouhch 1275 kg znamenalo sporu 80 kg oproti Boxsteru S. Střechu nahradilo tenk pltno, vzadu za hlavami posdky byl aerodynamick kryt. Vkon 320 kon, točiv moment 370 Nm a převodovka PDK v kombinaci s lehkou vhaou lkaj nadšence dodnes.