Hlavní obsah

Volkswagen Up! 1.0 TSI - Konečně rychlý!

Foto: Archiv Garáž.cz

Nový nejsilnější motor v nabídce vždycky potěší. V případě Upu jde sice jen o litrový tříválec, avšak nově i s turbem. V téhle malé krabičce vzbudí i pár koní navíc výrazně lepší dojem, přičemž Up byl vždy povedeným malým autem.

Článek

Přiznávám se, že mám malé Volkswageny celkem rád. Brouka prostě nepovažuji jen za výrobek nacistického zla, zalíbení jsem našel i v některých generacích Golfu, ale dočista jsem se zamiloval do maličkého Lupa. Svezl jsem se celkem třemi jeho motorizacemi a bylo to opravdu senzační miniauto. Emigrantský jihoamerický Fox jeho geniálnosti nikdy nedosáhl, to až nový Up z roku 2011. Letos Volkswagen přikročil k modernizaci, ale na povedeném Upu nemusel příliš zasahovat do designu. Měnila se hlavně technika, když do nabídky přibyl přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 TSI, který známe už z nové Octavie.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vlastně ve skutečnosti není Up až tak maličký, jak působí. Zaparkujte ho vedle Favoritu a pochopíte že půdorys 3,6 metrů krát 1,64 metru dříve stačil menšímu rodinnému autu. Ovšem za ta léta se auta nafoukla, a tak je potřeba, aby i ten nejmenší model byl v tom, co nabízí, plnohodnotný. A to tenhle městský prcek je - pojme čtyřčlennou posádku, byť prostor vzadu je trochu limitující, a v kufru nabízí solidních 251 litrů. Uvnitř je nově větší otáčkoměr a držák mobilu místo externí navigace. Systém Maps+more spoléhá právě na váš smartphone, navíc díky propojení můžete funkce ovládat i tlačítky na volantu či přes dotykový displej. Rychlé reakce a schopnost tlumit jas displeje však autu zůstala. Kromě navigace si ještě můžete zobrazit funkce palubního počítače nebo ovládat hudební přehrávač. Pro moderní generaci opravdu skvělé řešení.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vzhled byl změněn jen minimálně, asi nejsnáze si všimnete nového tvaru nárazníku, kdy střední část připomíná kost a opticky se díky tomu Up trochu rozšířil. Jeho otvory jsou navíc méně zaslepené než u atmosférických verzí. LED diody se stávají standardem, blinkry jsou nově ve zpětných zrcátkách a jiný je také design zadních světlometů. Dále v katalogu najdete sedm nových odstínů laku karoserie a s tím se pojící další možnosti individualizace. Jednou z nich je i námi testovaná edice Beats Audio s držákem mobilního telefonu, speciálním designem palubní desky, červenými kryty zrcátek a středy kol, panoramatickým střešním oknem, polepem na spodku dveří, nápisy na prazích a logu na B-sloupku. Hlavním prvkem výbavy je však audiosoustava o výkonu 300 W se čtyřmi reproduktory vpředu, dvěma vzadu a subwooferem v kufru.

Už od roku 2011 a konceptu Up! GT jsme se těšili na ostřejší verzi. A teď jsme se s uvedení verze 1.0 TSI konečně dočkali. Jistě, není a ani nemá to být sportovní model, ale i tak jsme rádi za každého koně navíc. Po uvedení motoru v obří Octavii se jeho použití v Upu jeví mnohem smysluplněji. A to i přesto, že jde o slabší variantu s výkonem 90 koní. Výrazně ovšem vzrostl hlavně točivý moment na 160 Nm (dříve jen 95 Nm). A to jsou na tunový automobil (1002 kg, abych byl přesný) velmi slušná čísla, která naznačují, že by s Upem mohla být sranda.

Foto: Archiv Garáž.cz

A ona s ním sranda skutečně je. Malé hbité vozítko stlačilo akceleraci na stovku pod 10 sekund a umí jezdit až 185 km/h. Pocitově se budete cítit jako ve sporťáku, až tak bezprostřední jsou jeho okamžité reakce. Hbitost a zábavnost z auta stříká na všechny strany a vzhledem k jeho perfektnímu designu s tím nemá problém ani vaše okolí. Tam, kde byste při kličkování po jižní spojce v BMW sklidili houfy vztyčených prostředníčků, vzbuzuje malý Volkswagen úsměvy. Navíc se nezalekne ani dálnice, kde ve vyšších rychlostech zůstává stabilní a tichý. Chtělo by se říci, že je to samozřejmost, ale když vystřídáte několik městských supermini, tak zjistíte, že není. Přesto se Up nejjistěji cítí v městských uličkách, kde jeho obratnost a komfortně nastavený podvozek teprve vytáhne na konkurenci ty správné trumfy. U verze Beats Audio jsme navíc měli k dispozici i parkovací kameru, byť se to u auta této velikosti jeví trochu jako zbytečný luxus.

Foto: Archiv Garáž.cz

Výkon lineárně nastupuje nad hranicí 2000 otáček a ve stejném pásmu se také rozezní lepší zvuk. Ano, sice to pořád trochu zní jako splašený mixér, ale to myslím jako pochvalu, ne jako výtku. Vlastně je radost slyšet motor, jak rychle reaguje a jak se opravdu snaží. Přímo to vyvolává chuť nechat jej vytáčet, což díky výhradně manuální převodovce v nabídce můžete. I tak ale při svižnějším tempu měl Up na konci testu hodnotu spotřeby 6,4 l/100 km. A to je o litr méně než hybridní Hyundai z minula. Vím, že ta auta nestojí proti sobě, ale obě se musela potýkat se stejnými mrazy a Up se od slibovaného průměru odchýlil vzhůru o dva litry, což lze přičíst na vrub agresivnějšímu stylu jízdy, ke kterému tenhle prcek přímo vybízí.

Celkově se Up už při svém uvedení zařadil mezi nejpovedenější auta segmentu. Jeho povedený design nezestárnul, kvalitní a prostorný interiér je nyní ještě příjemnější a přeplňovaný motor nabízí mnohem lepší řidičské zážitky. Sice auto startuje na 300 tisících korunách, pořád je ale výrazně levnější než srovnatelný Fiat 500, který se prodává více než dobře. Vypadá to, že s nápadnějším designem a většími možnostmi individualizace by se Upu mohlo dařit prodejně lépe, předpoklady na to má.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technické údaje: Volkswagen Up! 1.0 TSI
MotorPřeplňovaný zážehový řadový tříválec
Objem999 ccm
Výkon66 kW (89 k)/5000-5500 ot.
Točivý moment160 N.m/1500-3500 ot.
PřevodovkaPětistupňová manuální
Maximální rychlost185 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h9,9 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)5,5/3,8/4,4 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1002/324 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4-956 x 1920 x 1890 mm
Rozvor3-275 mm
Objem nádrže35 l
Objem zavazadelníku251/959 l
Základní cena302 900 Kč

Koncernová trojčata

Up! patří do rodiny trojčat, které koncern vyvinul pro své značky coby nejmenší automobily v nabídce. Zbylými do party jsou Škoda Citigo a Seat Mii. Ani jeden z nich ale nedisponuje tak originálním designem, jako Volkswagen, naopak ostatní působí dosti usedle. Jejich faceliftů jsme se ale loni nedočkali, obě auta prošla pouze drobnými inovacemi. Tak snad tento rok...

Načítám