Článek
První a druhou TOP 5 závodních barev si můžeme připomenout v minulých článcích. Pátrání po nezapomenutelných oděvech závodních aut ale stále nabízí zajímavé skvosty. Najdete v nich své oblíbence?
Texaco
Černé barvy a červené nápisy ihned připomenou americkou petrolejářskou firmu, mnohdy ještě s uvedením její řady olejů Havoline. A tam kde firma působí, tam i nejvíc sponzoruje. Proto její barvy najdete hlavně na speciálech NASCAR a formulích CART. I my v Evropě ale máme na tyhle barvy hezké vzpomínky. Na okruzích je vozila Sierra RS500, která patřila k těm nejkrásnějším autům.
Red Bull
Jasně, je tu hlavně stejnojmenný tým Formule 1, který patří k absolutní špičce. Ale nejen tím je živá tahle značka a podporuje spoustu motoristických týmů. Proto její loga můžete potkávat na speciálech Audi na okruzích včetně slavné DTM, nebo na australských Holdenech, BMW Z4 nebo Hondách Civic. Toyota Camry je vozila i v závodech NASCAR. Má je ale i Travis Pastrana na své Impreze. V rally si však spíš vzpomeneme na tovární týmy Volkswagen a dříve Citroën, Peugeot, případně letošní Fiestu Sébastiena Ogiera. Na Dakaru zdobí speciály Kamaz, Peugeot a Mini, dříve zase ve velkém Volkswageny Touareg.
Fina
Fina, to je pro mě hlavně rally a v ní Lancia Delta Integrale, Ford Sierra RS Cosworth nebo BMW M3. To ale budou znát i fanoušci okruhů, a to nejen generaci E30, ale i mladší E36. A vzpomenou si jistě i na placatý McLaren F1. Na okruzích se však proháněla i Corolla GT AE86 nebo závodní tahače DAF. Značka Fina zdobí třeba i úžasný Mercedes-Benz 190E 2.5-16, který je ozdobou veteránských soutěží v Itálii.
Clarion
Poněkud unikátně zmíníme i barvy, které se v průběhu let dost měnily. Přesto Clarion určitě vyvolá ve vaší paměti nějaké vzpomínky – například na MG Metro 6R4, Saab 99, Nissan Sunny GTi nebo Audi Quattro v rally. Na okruzích zase jezdil Nissan Skyline GT-R R33, GT-R R35 nebo R390. Rallycross zase znamenal sponzoring pro Pera Eklunda a jeho Saab 93.
Barum
Vzpomene i na Československo a jedny tradiční barvy z domácí kotliny – pneumatikářský gigant Barum. A ten měl vlastní Barum rally Team. V něm se střídaly snad všechny dobové soutěžní speciály – Škoda 110 L Rallye, Škoda 120 S, Škoda 130 RS, Škoda 120 LS, Škoda 130 LR ale také Lady 2101 a 2103. Exotem pak byl Renault 17 Gordini. Devadesátá léta přinesla přechod na Škodu Favorit a Felicii Kit Car. Pak se do barev oděl Ford Escort RS Cosworth, Escort Maxi Kit, Toyota Corolla WRC a Focus RS WRC. Dnes už modrožluté barvy vídáme jen na veteránech nebo autech fanoušků. Stále se na ně ale krásně dívá, nemyslíte?