Hlavní obsah

Top 5 závodních barev – 2. Díl

Foto: Archiv Garáž.cz

Nedávno jsme připravili článek o ikonických závodních barvách. I vy jste si psali o další díl, protože jsme několik vašich favoritů vynechali. Tak se pojďme podívat na další dětské hrdiny z let minulých, kteří vládly závodním tratím.

Článek

První díl najdete zde.

John Player Special

Klasické černozlaté barvy si většinou spojujeme s monoposty Lotus ve formuli 1. Dočkalo se jich ale i okruhové BMW E21, E24 nebo E30. Zdobily také Porsche nebo Ford. A právě Lotus a Porsche rádi tyhle barvy používaly i na civilních autech, která jste si mohli koupit. U Lotusu byla prvním modelem elegantní Europa, ale třeba nedávno je uvedla Evora 410 JPS, která tyto barvy používá dále.

Foto: Archiv Garáž.cz

Repsol

Nevím, co se při olejářském gigantu Repsol vybaví jako první vám, ale u mne vede rally, konkrétně oranžový Ford Escort RS Cosworth z roku 96 a Escort WRC z roku 97 s Carlosem Sainzem za volantem. Pro něj to nebyla první zkušenost, stejného sponzora vozil již dříve na Toyotách Celica a Lancii Delta HF Integrale. Repsol pochopitelně podporoval i svou domácí automobilku Seat a tak jeho logo zářilo na Ibize GTi Kit Car a Cordobě WRC. Na okruzích jsme zase tyto barvy vídali na Porsche 956 nebo 911, Ferrari F355, spoustě Seatů nebo Nissanu Primera a Skyline. Do písečných dun dakarské rally ho zase pravidelně vyvážel tým Mitsubishi, ale i zde zdobilo pokusy Seatu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Bastos

I tahle červenobílá kombinace zdobila řadu aut a pravděpodobně každého z vás napadne jiné auto. Já si jako první vybavím závodní Rover 3500 V8 z britského šampionátu cestovních aut. Na okruzích i tratích rally ale stejné barvy měly BMW M3 E30, Porsche 911 nebo Ford Sierra RS Cosworth. Pro BMW šlo také o populární barvy a daly se najít i na pětkových sedanech E12 a E28, trojce E36 a šestkových kupé. Kromě BMW ale Bastos vozila i druhá generace Camara nebo Capri. Čistě v rally pak barvy Bastosu byly i na Fordech Escort RS Cosworth, Opel Manta, Toyota Celica GT-4 nebo Lancii 037 a Deltě HF Integrale. Na Dakar pak barvy vyvezl Kadett GSi 4S, který se vyvíjel pro skupinu B. Asi nejčerstvější vzpomínky pak máme spojené s červeným Peugeotem 206 WRC.

Foto: Archiv Garáž.cz

Camel

A vzhůru na moje vůbec nejoblíbenější barvy už od dětství. Jde o tabákovou firmu Camel kombinující krásné modré a žluté barvy se siluetou velblouda. A jelikož reklama za nic nemůže a já mám mozek v hlavě, tak jsem kvůli ní nikdy kouřit nezačal, ale autům v jeho barvách jsem vždycky fandil o něco víc. Na okruzích je vozily Formule 1 (třeba i Ayrton Senna na Lotusu) i speciály NASCAR, motocykly a okruhové Civicy od Hondy a závodní tahače SISU. Do DTM v jeho barvách startoval Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo 2. Proslavilo se i na žlutých dakarských (a pro Pikes Peak upravených) Peugeotech 205 Turbo 16 a 405 Turbo 16. Právě na Dakaru bylo ale typické i pro nákladní automobily Mercedes-Benz a Pegaso nebo terénní Range Rover a Citroën ZX Rallye Raid. V klasické rally si patrně vybavíte speciály Subaru Impreza 555 a Legacy RS, Lancia Delta HF, Renault 5 Turbo, MG Metro 6R4, Mazda 323 GT, BMW M3 E30. A vynechat nejde ani dobrodružná soutěž Camel Trophy a božské upravené expediční Land Rovery.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jägermeister

Německý bylinný likér primárně sponzoroval německé automobily na okruzích. Proto oranžovou barvu a jelena najdete na nepřeberném množství automobilů Porsche a BMW, samozřejmě také řadu formulí. Zdobily ale i Alfu Romeo GTV nebo 155 v šampionátu DTM. Pak bych mohl jmenovat ještě Fordy Capri a Escort, Lotus Omega, Volkswagen Golf, Fiat 127, Ford Capri, NSU TT i Trabant 601.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ani tak to ale není vše, takže někdy v budoucnu se podíváme na další ikonické barvy závodních aut

Načítám