Článek
Je to trochu zvláštní zjištění - vždyť tyto technologie lze stále vnímat jako cosi nového. V době upravování legislativy a nuceného downsizingu motorů kvůli emisním restrikcím je však hledání všemožných cest, jak vyjít nařízením vstříc zcela přirozeným jevem. Zatímco na první Toyotu Prius mohlo být zprvu pohlíženo jako na výstřelek - jen si vzpomeňte: nepříliš vzhledný nenápadný sedan nižší střední třídy, původně prodávaný pouze v Japonsku (od roku 1997), o dva roky později i v USA a na dalších trzích - druhá generace se již stala, především za oceánem, ikonou. Při příležitosti dvou desetiletí prodeje hybridních vozů nám však tuzemské zastoupení Toyoty nabídlo možnost vyzkoušet a porovnat mezi sebou v současnosti nabízené vozy s hybridním pohonem spíše než nostalgické ohlížení za staršími modely značky. A třešničkou na dortu byla možnost detailně prohlédnout a osedlat i jedinečnou, na tuzemském trhu neprodávanou, vodíkovou Toyotu Mirai.
Podstatou hybridního pohonu je kooperace spalovací pohonné jednotky a elektromotoru, který rekuperuje nadbytečnou energii vznikající při brzdění nebo třeba během jízdy z kopce se zařazeným rychlostním stupněm. Získaná energie je ukládána do baterie a následně ji celý systém vozu využívá při jízdě - pro zvýšení efektivity motoru v kontextu zlepšení dynamiky a úspory paliva. Neboli v nízkých rychlostech, při popojíždění po městě, parkování, apod... Elektromotor v hybridních vozech tak není nutné nabíjet jako je tomu u vozů poháněných výhradně elektřinou nebo u tzv.plug-in hybridů, mezi které patří nově i Prius PHV. Pohyb těchto vozů je zajištěn víceméně stejnou cestou jako u hybridního pohonu, jen s rozdílem možnosti nabít vůz i přímo ze zásuvky či dobíjecí stanice a jezdit s ním v čistě elektrickém režimu bez zásahu motoru spalovacího (ten se však může vždy přidat či posloužit jako záchrana při špatné kalkulaci délky cesty).
Vodíkový pohon je oproti tomu založen na zcela odlišné technologii, kdy se v soustavě palivových článků vyrábí elektrická energie reakcí vodíku a kyslíku. Vodík se čerpá pod velmi vysokým tlakem a ve voze je skladován v nádržích pod tlakem až 700 barů; kyslík je získáván ze vzduchu, který je do vozu přiváděn prostřednictvím rozměrných otvorů na přídí vozu. Design vozu je tím pádem konstruován jak s důrazem na aerodynamiku s nízkým koeficientem odporu vzduchu (ostatně jako u všech hybridních aut), tak s ohledem na nutnost přivádět vzduch pohonnému ústrojí. Mirai se tedy dává do pohybu díky elektromotoru, který spotřebovává tuto elektrickou energii a podpůrné baterii (ta přichází ke slovu např.u akcelerace). Hlavní problém pro uživatele vodíkového auta v Česku je infrastruktura čerpacích stanic. A tak jsou středočeské Neratovice zcela stěžejní pro majitele takových vozů - zatím je to jediné místo v České republice, kde je vodíková čerpací stanice.
Nebudu vám nalhávat, že by se při krátkých testovacích jízdách daly hledat detailní odlišnosti jednotlivých vozů, které si můžete prohlédnout ve fotogalerii. Proto se zaměřím pouze na přímé porovnání hybridních pohonů zpoza volantu. Reakce na sešlápnutí pedálu akcelerátorů byly víceméně totožné - byť je Yaris (1,5l VVT-i Hybrid 100k) ve srovnání s Aurisem Touring Sports (neboli "kombi"), C-HR a Priusem PHV (všechny 1,8l Hybrid 122k, resp.136k Auris) nejméně výkonný, v dynamice běžného provozu se díky nižší hmotnosti výkonostní rozdíl ztrácí. Zato v celkové kultivovanosti jízdního projevu, předně co se týče hlučnosti při přepínání mezi benzínovým motorem a elektromotorem, je na tom Yaris nejhůře.
Spíše než minimální rozdíly v pohonu na vás v Aurisu a C-HR bude nejvíce působit odlišná pozice za volantem, kdežto u Priusu je od prvních metrů znát snaha Toyoty vypilovat svůj stěžejní hybridní model oproti ostatním vozům značky - jak u "tradiční" verze, tak nově představené plug-in verze Prius PHV (v USA mimochodem uváděné jako Prius Prime). Trošku bokem potom stojí Lexus NX300h (2,5l 197k), který dává jízdou nejméně znát svou příslušnost k hybridní skupině a ani v interiéru nenajdete přehršel ovládacích prvků odkazujících na smíšený pohon, což je samosebou dáno i odlišným přístupem k organizaci interiérů dceřiné značky.
A Mirai? Nechci vás zklamat, ale svou technologickou jedinečnost dává na odiv především designem exteriéru a interiéru, pod kabátem tušíte neskutečně komplikovaný stroj, při jízdě vypouštějící do okolí pouze vodu, leč na silnici se chová a působí totožně jako Prius PHV v čistě elektrickém režimu. Vaše uši možná zaslechnou v nastalém tichu, které je vlastní všem vozům jezdícím na elektrický pohon, neznámý avšak nepříliš výrazný hluk hnacího ústrojí vozu, předně produkovaný při nasávání a zpracování vzduchu, ale to bude jediný rozdíl oproti zmíněnému Priusu PHV. Minimálně to nám odhalilo první seznámení se s tímto vozem, které české zastoupení dovezlo z Německa, kde je běžně k dostání.
Jak jsou na tom elektromobily?
Alternativním formám pohonu (tedy spíše té jedné, elektrické) z ryze praktického pohledu jsme se věnovali i v jednom z našich videí. Tehdy jsme proti sobě postavili elektrickou verzi Mercedesu-Benz třídy B, Hyundai Ioniq a Nissan Leaf. Který vůz vyšel z porovnání nejlépe? To můžete shlédnout na odkazu: https://www.youtube.com/watch?v=Fw_OWqOeRLo