Článek
Martini
Zbarvení Martini je snad nejikoničtějším závodním designem všech dob. Pojí se s ním totiž spousta vítězství v různých odvětvích, přičemž asi netradičnější jsou tyto barvy pro německé automobily Porsche. To s nimi vyhrávalo nejen na okruzích, ale i v rally. Na vozy 911, 917 nebo 935 navazuje dnes i civilní 918 Spyder, kterou si v těchto barvách může pořídit každý z nás, pokud má dostatečný budget. Snad stejně ikonické jsou ale tyto barvy na závodních speciálech automobilky Lancia, kde proslavily nejen okruhové placky, ale zejména rally speciály 037 a Delta. Tyto barvy však používala i Alfa Romeo na typu 155 v DTM, Williams ve Formuli 1, Ford na soutěžních speciálech Escort RS Cosworth, Escort WRC a Focus WRC nebo také Jaguar na závodním typu XJ220. Fanoušci jim tak propadli, že je dnes můžete potkat na jakémkoliv autě.
Gulf
Další velmi ikonické polepy patří olejářské firmě Gulf. Spojujeme si je s Fordem GT a legendárním Porsche 917 při závodech Le Mans. Řada z nás se toužila vidět v kožené bundě Steva McQueena, který s tímto autem závodil ve filmu Le Mans. Zrovna u Porsche ale zdobily i řadu dalších typů. Jasně modrooranžové schéma však zkrášlilo také okruhový speciál Aston Martin DBR1, Triumph TR nebo McLaren F1 GTR. A stejně jako u Martini, i u Gulfu si tyto barvy vybírá řada fanoušků na své soukromé automobily.
Marlboro
Při výčtu závodních barev prostě nejdou vynechat barvy cigaretových firem. Asi nejčastěji se objevuje červenobílá kombinace gigantu Marlboro. Primárně jí mám spojenou s rudými monoposty Ferrari, slavné ale bylo i její propojení s McLarenem v dobách Ayrtona Senny. Dále zdobila formuli Indy nebo McLaren F1 GTR. V rally se s ikonickým designem prohánělo Mitsubishi Lancer EVO 6 a EVO 7 WRC, po nich jej podědily Peugeoty 206 WRC a 307 WRC. V minulosti ale vypadal dobře třeba Ford Sierra RS Cosworth nebo i Lancia Fulvia HF. S obří reklamou pak na Dakaru 1988 startoval i Clay Regazzoni s Tatrou 815 6x6, vezl jej ale i jeden pronajatý LIAZ.
Castrol
Další zbarvení má opět na svědomí olejářský gigant. Asi nejpamětnější je tento polep ve spojení s Toyotou, ať už to byly rallyové Celicy Turbo GT-4 generací ST-185 a ST-205 a následné Corolly WRC, nebo na okruzích v šampionátu JTCC Supra. Barvy to byly tak slavné, že je Toyota dala i na akční model kupé GT86 se slavnými závodními barvami. V Le Mans je vozil Jaguar XJR-9, na okruzích Holden Commodore či nedávno Honda Civic. Od 90. let navíc Castrol i sponzoroval Škodu Motorsport, což se projevilo také změnou barevného schématu závodních aut na bílo-zeleno-červené (poprvé na Favoritu v roce1993). Ty typické Castrol kapky přes kapoty a boky auta ale měla až Felicia Kit Car a Octavia Kit Car.
Rothmans
Další cigaretový gigant se nezalekl motorsportu a oblékl řadu závodních aut do svých bílo-modro-červeno-zlatých barev. Opět jde o klasické barvy německých sporťáků Porsche - zdobily je na okruzích, v rally i na Dakarech a dodnes se tak můžeme kochat cigaretovým logem na typech 911, 944, 959, 961 nebo 962. V rally ale velmi dobře zdobily i BMW M3 E30, MG Metro 6R4, Opely Ascona a Manta, Ford Escort RS1800 a Sierra RS Cosworth, Fiat 131 Abarth, Subaru Legacy RS, Lancia Delta a 037, Audi Quattro nebo Alfy Romeo 75 a GTV6. Na československých tratích jej divákům předváděl Maďar Attila Ferjancz s Renaultem 5 Turbo. Na okruzích jej zase hrdě vozily Audi 80 nebo S4 GTO, případně i Holden Commodore. Hodně známé jsou však také monoposty Williams s tímto logem.
Pokud jsem nějaké vaše oblíbené barvy vynechal, tak si počkejte. Myslím, že se k tomuto tématu ještě vrátím, protože není zdaleka vyčerpané.