Hlavní obsah

Ikonické závodní barvy – Na jaké dodnes vzpomínáme?

Foto: Archiv Garáž.cz

Jsou zbarvení, která se nám ze závodních aut vryla hluboko do paměti. A vůbec nám nevadí, že propagují alkohol, cigarety a další hříšné věci. Pokud závodní speciály v takovém kabátě vyhrávaly, rozhodně nás to nenutilo začít kouřit.

Článek

Martini

Zbarvení Martini je snad nejikoničtějším závodním designem všech dob. Pojí se s ním totiž spousta vítězství v různých odvětvích, přičemž asi netradičnější jsou tyto barvy pro německé automobily Porsche. To s nimi vyhrávalo nejen na okruzích, ale i v rally. Na vozy 911, 917 nebo 935 navazuje dnes i civilní 918 Spyder, kterou si v těchto barvách může pořídit každý z nás, pokud má dostatečný budget. Snad stejně ikonické jsou ale tyto barvy na závodních speciálech automobilky Lancia, kde proslavily nejen okruhové placky, ale zejména rally speciály 037 a Delta. Tyto barvy však používala i Alfa Romeo na typu 155 v DTM, Williams ve Formuli 1, Ford na soutěžních speciálech Escort RS Cosworth, Escort WRC a Focus WRC nebo také Jaguar na závodním typu XJ220. Fanoušci jim tak propadli, že je dnes můžete potkat na jakémkoliv autě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Gulf

Další velmi ikonické polepy patří olejářské firmě Gulf. Spojujeme si je s Fordem GT a legendárním Porsche 917 při závodech Le Mans. Řada z nás se toužila vidět v kožené bundě Steva McQueena, který s tímto autem závodil ve filmu Le Mans. Zrovna u Porsche ale zdobily i řadu dalších typů. Jasně modrooranžové schéma však zkrášlilo také okruhový speciál Aston Martin DBR1, Triumph TR nebo McLaren F1 GTR. A stejně jako u Martini, i u Gulfu si tyto barvy vybírá řada fanoušků na své soukromé automobily.

Foto: Archiv Garáž.cz

Marlboro

Při výčtu závodních barev prostě nejdou vynechat barvy cigaretových firem. Asi nejčastěji se objevuje červenobílá kombinace gigantu Marlboro. Primárně jí mám spojenou s rudými monoposty Ferrari, slavné ale bylo i její propojení s McLarenem v dobách Ayrtona Senny. Dále zdobila formuli Indy nebo McLaren F1 GTR. V rally se s ikonickým designem prohánělo Mitsubishi Lancer EVO 6 a EVO 7 WRC, po nich jej podědily Peugeoty 206 WRC a 307 WRC. V minulosti ale vypadal dobře třeba Ford Sierra RS Cosworth nebo i Lancia Fulvia HF. S obří reklamou pak na Dakaru 1988 startoval i Clay Regazzoni s Tatrou 815 6x6, vezl jej ale i jeden pronajatý LIAZ.

Foto: Archiv Garáž.cz

Castrol

Další zbarvení má opět na svědomí olejářský gigant. Asi nejpamětnější je tento polep ve spojení s Toyotou, ať už to byly rallyové Celicy Turbo GT-4 generací ST-185 a ST-205 a následné Corolly WRC, nebo na okruzích v šampionátu JTCC Supra. Barvy to byly tak slavné, že je Toyota dala i na akční model kupé GT86 se slavnými závodními barvami. V Le Mans je vozil Jaguar XJR-9, na okruzích Holden Commodore či nedávno Honda Civic. Od 90. let navíc Castrol i sponzoroval Škodu Motorsport, což se projevilo také změnou barevného schématu závodních aut na bílo-zeleno-červené (poprvé na Favoritu v roce1993). Ty typické Castrol kapky přes kapoty a boky auta ale měla až Felicia Kit Car a Octavia Kit Car.

Foto: Archiv Garáž.cz

Rothmans

Další cigaretový gigant se nezalekl motorsportu a oblékl řadu závodních aut do svých bílo-modro-červeno-zlatých barev. Opět jde o klasické barvy německých sporťáků Porsche - zdobily je na okruzích, v rally i na Dakarech a dodnes se tak můžeme kochat cigaretovým logem na typech 911, 944, 959, 961 nebo 962. V rally ale velmi dobře zdobily i BMW M3 E30, MG Metro 6R4, Opely Ascona a Manta, Ford Escort RS1800 a Sierra RS Cosworth, Fiat 131 Abarth, Subaru Legacy RS, Lancia Delta a 037, Audi Quattro nebo Alfy Romeo 75 a GTV6. Na československých tratích jej divákům předváděl Maďar Attila Ferjancz s Renaultem 5 Turbo. Na okruzích jej zase hrdě vozily Audi 80 nebo S4 GTO, případně i Holden Commodore. Hodně známé jsou však také monoposty Williams s tímto logem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud jsem nějaké vaše oblíbené barvy vynechal, tak si počkejte. Myslím, že se k tomuto tématu ještě vrátím, protože není zdaleka vyčerpané.

Načítám