Hlavní obsah

Co má za auta Jay Kay?

Foto: Archiv Garáž.cz

Slavný muzikant je jedním z nejznámějších automobilových sběratelů vůbec. Z jeho kolekce 90 aut jsme vybrali deset nejzajímavějších kousků. Plus jedno žluté tintítko.

Článek

Jay Kaye, zakládajícího člena hudební skupiny Jamiroquai, majitele nahrávacího studia a několika hudebních katalogů, většina petrolheadů zná spíš jako sběratele raritních automobilových kousků než jako hudební celebritu. Aby ne, Jay Kay vydělal v hudební branži hodně peněz a začal sbírat Ferrari, která často obsazoval i do svých videoklipů. Rychle se o něm tedy rozneslo, že je fanoušek do aut a objevil se např. ve Fifth Gearu, Top Gearu, ale také mnoha autových a neautových časopisech.

Jeho pověst sběratele tedy byla zpečetěna, navíc si spoustu krásných kousků mohl dovolit v době, kdy ještě nestály tak moc peněz (ovšem "tak moc" je relativní pojem). Jako správný sběratel občas něco prodá, aby mohl něco jiného koupit a sbírka se mu utěšeně rozrůstá, protože kupuje i dnes obyčejné vozy, které ovšem mají potenciál stát se budoucími klasikami. Kéž bychom všichni měli tolik peněz a byli tak osvícení, že? Pojďme se podívat, co v jeho sbírce stojí za hřích.

Ferrari 330 GT Vignale

Foto: Archiv Garáž.cz

Tohle auto nikde nepřehlédnete a podle Jaye je to jeho účel. Výrazná zelená barva a hlavně ten design. Shooting Brake Ferrari je konceptem, ale podle zpěváka je postavené stejně bytelně jako sériové auto. Je v něm spousta prostoru, je pohodlné, ale zároveň se skvěle řídí. Je to prostě svátek se v něm svézt. Ale i svátky jednou musí skončit, což je důvod, proč Jay tohle auto momentálně prodává. Prý má na udici ještě větší rybu a potřebuje na ni dodatečné fondy. Zájemce na tohohle italského jednorožce se určitě najde rychle.

BMW 2002 Bauer

Foto: Archiv Garáž.cz

Nádherně zrestaurovaný a poměrně raritní kabriolet na bázi kultovního bavoráku. Jay o něj vlastně neměl zájem, ale viděl ho v jedné ze sbírek, když se šel podívat na jiný vůz. Zeptal se a na místě ho za patnáct tisíc liber koupil. Je to nezáludný vůz, se kterým je radost jen tak jezdit. A také skvěle opečovávaný, motorový prostor vypadá jako by auto právě sjelo z výrobní linky. Navíc má pro tyhle bavoráky Jay slabost.

BMW 1602

Foto: Archiv Garáž.cz

Tady to všechno začalo. BMW 1602 bylo Jayovo vůbec první auto. Bavorák, do kterého se zamiloval, ale po letech ho pustil po vodě, když ho prodal jednomu ze členů své kapely. Auto se chvíli motalo kolem, a pak se naskytla možnost ho znovu odkoupit. Jay už měl tenkrát dost peněz na to, aby si svůj první bourák zařadil do sbírky, pečlivě opravil a dal na čestné místo, kde je dodnes. Občas ho prý vytáhne na silnici, ale hlavně je to nádherná vzpomínka, která přispěla i ke koupi Bauera (viz výše).

Ferrari Enzo

Foto: Archiv Garáž.cz

Černočerné Enzo zpěvákovi učarovalo natolik, že o něm dokonce složil písničku (Black Devil Car). Zprvu to měla být jenom investice, ale dravá síla tohohle hypersportu Jayovi učarovala natolik, že ho měl div ne jako daily car. Dneska ho má v garáži mimo svůj dům, možná proto, aby s ním zas tolik nejezdil a Enzo netratilo na hodnotě. Všichni ale víme, že chtíč je někdy silnější než zdravý rozum.

Lamborghini Miura

Foto: Archiv Garáž.cz

Kdo by nechtěl mít Miuru ve sbírce? K Jayovi se dostala ještě v době, kdy si ji mohlo dovolit relativně víc smrtelníků než dnes, ale na tom už nesejde. Nádherný exemplář v rudé barvě přímo žadoní o svezení, kdo by měl to srdce mu nevyhovět. Všichni se ale asi shodneme na to, že Miura je zároveň jedním z těch aut, na které by člověk mohl donekonečna prostě jen tak zírat. Mnozí jsme ji měli na zdi na plakátu, Jay ji má v garáží. Prostě klikař.

Porsche 911 2.7 RS

Foto: Archiv Garáž.cz

Povinná výbava každého dobře zaopatřeného petrolheada. Pokud chcete na někoho udělat dojem, 2.7 RS to určitě zmákne. Pro laika obyčejné Porsche, pro znalce absolutní kult. Navíc si ji Jay pořídil ve fialové, což je podle něj ten správný rockový odstín, ve které si jeho eRSko s žádným jiným nespletete. Jay Kay má hned několik Porsche, ale tohle je pro něj základ a vzpomínka na divoká šedesátá a sedmdesátá léta, kdy byla auta sexy a nestyděla se za to. Tohle konkrétní eRSko si mimochodem zahrálo hlavní roli ve videoklipu White Knucle Ride.

Mercedes-Benz 300SL Roadster

Foto: Archiv Garáž.cz

Jeden z vůbec posledních vyrobených kousků, komplet s kotoučovými brzdami a hliníkovým blokem motoru, si Jay Kay dovezl až z Portugalska. Třístovku viděl jako malý kluk a už tehdy mu uhranula svými křivkami. Možná už si tenkrát pomyslel, že to auto prostě musí mít. A nakonec si sen splnil. Tenhle roadster ale není jen o koukání, i po šedesáti letech je prý stejně pohodlný a živý jako zamlada. Rádi věříme.

Aston Martin DB6 Volante

Foto: Archiv Garáž.cz

První generace tohoto britského kabria se vyrobilo jen 185 kousků, takže jde o parádní investici, která se časem jistě zhodnotí. Pro Jaye je ale tenhle Aston také ideálním víkendovým autem. Nemusíte na něj tlačit, nemusíte nikam spěchat, prostě si jen tak plujete po silnici a auto vrní jako kdybyste ho drbali za ušima. Je to úžasně uklidňující pocit, skoro jako když meditujete.

Bentley S1 Continental Drophead

Foto: Archiv Garáž.cz

Nádherný koráb, který je obdobou nedělních šatů. V Jayově případě to platí doslova, protože prý S1 Continental občas vytáhne, když jede do kostela. Dovedeme si představit, že se svou divokou rockerskou minulostí se má z čeho zpovídat, ale když pak vezmete faráře na projíždku takovouhle limuzínou, je určitě všechno rychle srovnáno.

Mercedes-Benz 600 Grosser

Foto: Archiv Garáž.cz

Grosser znamená velký a téhle limuzíně podobný titul rozhodně přisluší. Předchůdce dnešního eSka, byl v šedesátých letech oblíbeným svezením státníků, celebrit a dalších významných osobností. Jayův exemplář kdysi patřil slavné Coco Chanel. Ke standarní výbavě patřila televize nebo lednice, rozvor byl 3,2 metru a všechno ve voze bylo ovládáno hydraulicky. Existuje i prodloužená verze Pullman s šesticí dveří, kterou Jay taktéž vlastnil. Teď už mu ale zbyl "jen" tenhle Grosser.

Fiat 1000 Abarth

Foto: Archiv Garáž.cz

Proč končíme takovým prdítkem? Tohle auto Jay miluje, protože je to prý prskavka na čtyřech kolech. Když potřebuje dojet pro mléko nebo prostě nepotřebuje prostor, ale jenom se někam rychle přepravit, sáhne po tomhle stařičkém Abarthovi, který i po letech skvěle slouží a vyvolává úsměvy na tvářích řidičů i chodců. Je to prostě alternativa k jeho obvyklému daily car, kterým není nic menšího a pomalejšího než Audi RS6.

Zpěvákova sbírka je samozřejmě mnohem větší. Je v ní třeba původní Audi Quattro, mnoho Porschí, Ferrari, nějaký ten Bentley, samozřejmě i Lamborghini (nepočítáme Diablo, které trochu nešťastně rozstřelil). Ale to bychom tu byli ještě hodně dlouho. Jeho sbírka je důkazem lásky k autům, protože jde napříč dekádami, segmenty i vším ostatním. Je z ní patrné, že petrolheadské chutě umí být patřičně pestré. Tak ať se mu auta dál množí!

Načítám