Hlavní obsah

Nissan Micra Super Turbo - speciál měl turbo i kompresor!

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda Fabia přišla s kompresorem i turbem přeplňovaným čtyřválcem až ve své druhé generaci, Nissan Micra však tuto technologii používal již v roce 1988! A šlo přitom o velmi zajímavý ostrý hatchback, navíc homologační speciál.

Článek

Když byla v rally vyhlášena nová třída A s motory o objemu pod 1,6 litrů (v případě atmosférického plnění), Nissan se rozhodl vyrobit pro tyto účely automobil. A tak vzal svou malinkou hranatou Micru a udělal s ní něco velkého. Připravil speciál přeplňovaný turbodmychadlem i kompresorem zároveň. Musel však dostatečně zmenšit objem tak, aby auto i po přepočtu mohlo do třídy A nastoupit. Osmiventilový celohliníkový čtyřválec tak měl pouze 0,9 litrů. 

Foto: Archiv Garáž.cz

A největší úspěchy na závodních tratích? Kupříkladu na řecké Rally Acropolis v roce 1989 dojela Micra na celkovém desátém místě, což je pro malinkou předokolku s prťavým motorem úspěch.

Dvojí přeplňování motoru znamenalo dnes nikterak zázračný výkon 110 koní a točivý moment 130 N.m. Důležitý je však průběh. Ten má být skvělý, protože kompresor se stará o zrychlení v nižších otáčkách, zhruba do 4000 ot./min, zatímco od této chvíle přebírá naplno situaci turbo. Mimochodem tato jednotka se nazývá PLASMA MA09ERT, přičemž ono první slovo je zkratka pro  Powerful and Economic,  Light,  Accurate,  Silent,  Mighty,  Advanced. Roztomilé! Stejný motor poháněl i vyloženě polozávodní verze R, která měla válečné zbarvení, zástěrky, lehká kola, čtyřbodové pásy, polorám a téměř žádný interiér.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pravdou je, že "light" tohle auto opravdu bylo, vážilo jen 770 kg, takže výkon byl na tehdejší dobu více než dostatečný. Závodní varianta pak na vahách natočila jen 620 kg! Sériová verze měla zrychlení na stovku za 7,7 sekund, čtvrtmíli zvládla za 15,5 sekund a maximálka činila jen 180 km/h, což ale přičítáme spíše japonskému omezovači rychlosti, připadně rallyovému krátkému zpřevodování. Výkon putoval na přední kola skrze pětistupňový manuál či třístupňový automat, a také samosvorný diferenciál.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dohromady těchto aut vzniklo pouze 10.000 kusů, aby značka splnila homologační podmínky, nyní jsou tedy vzácnéá a již také poměrně ceněná. Většina lidí však o tomto kusu techniky nemá ani ponětí.

Načítám