Článek
1. Nevyužívání připojovacího pruhu
Možná to znáte - nájezd na dálnici či jakoukoliv jinou silnici, auto na něj vjede a okamžitě se chce nacpat do hlavního pruhu. Přitom připojovák má několik desítek až stovek metrů a má se využívat až úplně dokonce. Slouží totiž k tomu, aby auto nabralo rychlost a plynule se zařadilo do provozu. Jasně, občas za to může i naše infrastruktura, kde někdy jsou připojovací pruhy směšně malé, obvykle ale mají slušnou délku. A kde je problém? Pomalu jedoucí auto, které okamžitě vjíždí z připojováku do hlavního pruhu, pak působí problémy rozjetým autům, omezuje ty, kteří chtějí využít připojovací pruh správně a nabrat v něm rychlost a celkově se stává nebezpečným prvkem provozu.
2. Levoproudař/středoproudař
O tomto fenoménu již bylo napsáno mnoho a nutno říci, že levoproudařů, tedy těch, kteří na dálnici úzkostlivě drží levý pruh, i když mají vpravo volno, je podle nás čím dál méně. Přesto se najdou a my to moc nechápeme - základním pravidlem jízdy na silnicích je totiž držet se vpravo. Argument, že jedete 130 km/h, tedy maximální povolenou rychlostí na dálnici, takže můžete jet v jakémkoliv pruhu, také neobstojí. I tak máte povinnost rychleji jedoucím autům za vámi uhnout. Chápeme, že některé úseky D1 mají pravý pruh stále tragický, přesto by neměl být problém sledovat zrcátka a autům za vámi včas uhnout. Mnohem více je však středoproudařů, tedy těch, kteří na dálnici se třemi pruhy v jednom směru jedou uprostřed. Zbytečně tak zmenšují kapacitu dálnice a omezují ostatní. Občas natrefíme na zprávy, že tohle chování pokutuje policie, je to však spíše výjimkou, ostatně každodenní praxe ze začátku dálnice D1 to potvrzuje. Pravý pruh jako by byl jen pro "blbce", nikdo do něj nechce.
3. Ráj mlhovek
Další téma, které je v těchto dnech zcela aktuální. I když je pouze lehký opar a vidíte auta na kilometr daleko, každý druhý člověk hned úzkostlivě zapíná zadní mlhovku. A nevypne jí, ani když mlha pomine, nebo když za ním v těsné blízkosti jede auto či když přijede do kolony. Moderní mlhovky přitom doslova vypalují sítnice, jsou extrémně silné a v jejich záři zanikají brzdová světla, což je navíc velmi nebezpečné. Paradoxem je, že lidé zapínají mlhovku i ve chvíli, kdy jedou 130 po dálnici, což by bylo v opravdové mlze nemožné či spíše extrémně nebezpečné. Druhým extrémem jsou pak lidé jezdící na denní svícení i za zhoršené viditelnosti.
4. Nekoukání do zrcátek
Problémem je, že lidé obecně nedávají v autě pozor, nevěnují se jízdě a pak také nekoukají do zrcátek. Nemají tak vůbec ponětí o tom, co se děje za nimi, respektive kolem auta. Dobrý řidič totiž vždy ví i to, že třetímu autu za ním nesvítí jedno světlo. Lidé se ale nedívají do zrcátek ani když začínají předjíždět či přejíždí z pruhu do pruhu.
Co považujete vy za největší nešvary českých silnic? Napište nám!