Hlavní obsah

Renault 21 Turbo – Četnické dálniční kladivo

Foto: Archiv Garáž.cz

Už dříve jsem měl tu čest představit vám v téhle rubrice dva krásné zachovalé Renaulty 21. V téhle modelové řadě ale existoval bonbonek, který jsem si schválně nechal na později – výkonný 21 Turbo.

Článek

Když se Turbo poprvé objevilo v roce 1989, vzal to Giugiaro jako rozcvičku pro plánovaný facelift sedanu s nízkou siluetou. Proto se silná verze vzhledově od standardní dost odlišuje. Ostatně z fotek to můžete posoudit sami na Václavově autě koupeném v České republice. Turbo má jinou masku a větší dvouparabolová světla. Částečný podíl na tom ale má i kompletní bodykit sestávající z nárazníků, prahů a křídla. V podspojleru jsou otvory skutečně chladící brzdy, nejsou jen na okrasu, jak bývá dnes zvykem. Design kol zase připomíná turbínu, chromované kliky jsou zapuštěné do karoserie a zrcátka mají aerodynamický tvar. Díky tomu mělo Turbo menší aerodynamický odpor, než obyčejné verze. Mlhovky jsou dle francouzských zvyklostí žluté a auto s nimi vypadá skvěle.

Foto: Archiv Garáž.cz

Typ 21 Turbo mohl mít i pohon všech kol Quadra. Karoserie byla ale v nabídce pouze sedan, kombi ani liftback jste v této silné verzi mít nemohli. Renault ale nešetřil s výbavou, takže v Turbu najdete jen to nejlepší, co měla francouzská automobilka ve skladech – kožené čalounění, palubní počítač, elektrická okna i zrcátka, střešní šíbr, rádio Blaupunkt a litá kola. Palubka je trochu víc retro, než u běžných verzí představených v jednom z předchozích testů, a její propadlá polička nebo trojice výdechů topení uprostřed vypadají i po letech skvěle. Přístroje jsou oranžově podbarvené a krásně čitelné. Mnohem víc jsem ale ocenil pohodlná anatomická semišová sedadla se skvělým tvarem. Je tu malinký, ale krásně tvarovaný volant, který se dobře drží. Pod ním je pak ovládání rádia a hranaté páčky. Příjemný tvar má i hlavice řadičky. Václav pak interiér zútulnil černým stropem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod dopředu otevíratelnou kapotou je dvoulitr J7R 752 s osmi ventily, vodou chlazeným turbodmychadlem Garett T3, dvěma mezichladiči a výkonem 173 koní, vedle kterého se hezky vyjímá dobová samolepka Elf. Motor svým projevem nadchne i zatvrzelého anti-renaultistu a na 1190 kg těžké auto stačí. U verze Turbo je na rozdíl od malých objemů umístěn podélně a propojen z převodovkou UN1. Ta se používala u některých typů 25 či Espace a do jiných verzí 21 se ani nedávala, protože tam na ní nebylo dost místa. Zvládne rychlost až 227 km/h a na stovce je za 7,4 sekundy. Byla to zkrátka jiná doba. Doba, kdy slovo Turbo u jakéhokoliv auta bylo zatraceně cool a znamenalo, že ho budeme strašně moc chtít. I Formule 1 měla tenkrát přeplňování a Renault v ní byl taky, takže s trochou představivosti snad něco z královny motoristického sportu mohlo proniknout i do techniky tohoto sedanu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Do bohaté výbavy patří posilovač řízení a ABS. Díky tomu se auto senzačně ovládá i při klidné jízdě, ta pravá radost však nadejde až když sešlápnete plynový pedál a necháte přeplňovaný motor dělat svou práci. Když se dostanete na limit, budete mít možná pocit, že má předokolka trochu problém přenést celý výkon na silnici, jenže tou dobou už pojedete sakra rychle. Díky tužšímu podvozku ale funguje nejen v přímce, avšak ani zatáčky pro něj nejsou problém. V podobně starém autě je navíc vždy výsledný dojem ještě umocněn starší konstrukcí a pocitově se tak nutíte bát mnohem dříve, než u moderních aut. Jízda s Turbem na limitu je tak krásně prošpikovaná adrenalinem a navíc kořeněná pořádnou turbodírou. A to také znamená, že spotřeba už dávno není tak rozumná, jako v klidovém režimu. Jenže každému vzrušení je třeba přinášet oběti.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jistě, typ 21 Turbo není tak slavný, jako například Sierra RS Cosworth. Ostatně má i horší pověst co se týká dílenského zpracování, kde se kolísající kvalita nevyhnula ani vrcholné verzi. Jenže díky tomu má slušnější cenovku a vy jako majitel, nebudete hned zaškatulkováni. Problémem je ale shánění náhradních dílů, zvláště těch, které jsou jiné než u běžných sedanů. A i sám Renault na majitele starších aut už kašle a náhradní součástky vám sehnat nedokáže. Václav má renovaci auta 4 roky za sebou, přesto mu ještě pár drobností chybí k absolutní spokojenosti. Na své Renaulty ale nedá dopustit, ostatně už prvním autem byl model 21 Nevada, vysněným kouskem by pak byl typ 5 Turbo, což určitě chápete stejně dobře, jako já.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přitom si jízdu v něm užijete stejně, jako v nějakém rychlém hot-hatchi. Za rozumné peníze je tak typ 21 Turbo skvělá volba, nemyslíte? Jen kdyby se Turbo neshánělo tak těžce, protože je vzácné, a to zejména v našich končinách střední Evropy. Rozhodně s ním ale na srazu youngtimerů budete hodně originální, což se vždycky cení.

Foto:  Mikka

Ve službě

O službě u fracouzskho četnictva už byla řeč. Elitn dlničn jednotky Gendarmerie opravdu Renault 21 Turbo použvali a to dajně jak ve verzi s pohonem přednch kol, tak čtyřkolky Quadra. Sedan 21 byl pro stržce zkona určitě praktičtějš, než plody předchoz spoluprce s Renaultem - kup Alpine A110 a A310. Když začaly Renaulty strnout, střdal je u jednotek jin rychl francouzsk sedan - Peugeot 405 T16. V tradici Renault pokračuje dodnes, policistům slouž napřklad velmi dobr Mgane RS.

Načítám