Hlavní obsah

Embéčko předběhlo svět, i když jen na chvilku

Foto: Archiv Garáž.cz

Jedním z nejdůležitějších modelů naší automobilky Škoda je bezesporu model 1000 MB. Nebýt jeho, neměla by další desetiletí co vyrábět. Pojďme si tedy zavzpomínat na ty pozitivní věci z jeho historie.

Článek

Škoda 1000 MB měla mnoho přezdívek, například také tisíc malých bolestí, které se musely u prvních modelů vychytat. Nejčastěji jí ale říkáme embéčko. Právě u něj škodovka započala výrobu koncepce, která jí o dvacet let později přisoudila nálepku továrny na zastaralá auta. Tehdy to ale neplatilo, naopak se jednalo o revoluční konstrukční řešení s motorem vzadu a pohonem zadních kol, které zkoušely aplikovat i jiné automobilky. Také samonosná karoserie byla tehdy velmi moderní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto bylo k dispozici ve dvou verzích, jako čtyřdveřový sedan MB a jako dvoudveřový sedan MBX, výběr byl i mezi motory 1,0 a 1,1 litru. Vždy ale zdobené dle trendů té doby. Vývoj zahájila automobilka už v padesátých letech, první ověřovací série padesáti kusů byla vyrobena v roce 1960 pod názvem Škoda Favorit. Intenzivní testování proběhlo v Sovětském svazu (svezl se prý i samotný Leonid Brežněv), na základě výsledků byl později vzhled aut mírně upraven.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na zavazadla už vzadu nezbylo místo, 220 litrů na náklad ale bylo ukryto pod přední kapotou. Vepředu byla i rezerva, přístupná byla ale otvorem v čele. Dalších 110 litrů na zavazadla bylo za zadními sedadly. Objem a vnitřní prostor nijak nepoznamenávaly dílčí modernizace, které spíše upravovaly vzhled auta. Jednotlivé roky výroby jsou tak znát podle masek, sloupků a střechy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Sériová verze se prodávala od roku 1964, i když nejprve jen těm, kteří měli místo v pořadníku. Ano, možná si to nepamatujete, ale tenkrát jsme se měli tak dobře, že na auta byli pořadníky. I tak vás embéčko stále 44 tisíc korun, což byla tehdy slušná raketa. Navíc cena neklesala, ve smutném roce 1968 už vás stálo 49 tisíc korun. O tisíc korun dráž vás vyšlo dvoudveřové provedení MBX. Při výši průměrného platu jste na auto museli šetřit minimálně tři roky, zatímco dnes to zvládnete za necelý rok.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pětiletá výroba znamenala produkci 443 141 aut, z toho jen 2517 bylo dvoudveřových MBX.  A ještě z nich šla polovina na export. Většina aut měla litrový motor s výkonem 42 koní. Silnější jedenáctistovka nabízela až 51 koní. Po konci výroby převzaly štafetu modely 100 a 110, které byly vlastně velice důkladně modernizovaným embéčkem, ale ne zcela novým modelem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda plánovala i uvedení kombíku, který jsme nedávno popsali v samostatném článku. Prototypů bylo nakonec víc, například sedan Airable se stahovací roletou na střeše a otevřený roadster, který měl nahradit elegantní Felicii. To se ale nikdy nestalo, embéčko mělo samonosnou karoserii, která nebyla dostatečně tuhá pro výrobu otevřené verze. A smůla postihla i sportovní typ Winnetou, o kterém jsme psali dříve. I on používal techniku embéčka.

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda uvedla také závodní model 1000 MB Rallye s přídavnými světlomety, otáčkoměrem a tripmasterem. Auto bylo úspěšné ve své třídě v mnoha podnicích rally. Ale embéčko bylo nasazeno i na okruzích, kam byl homologován speciál pro třídu B5 s motorem z Formule 3, později s patnáctistovkou z prototypu 720.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dnes můžeme embéčko brát i jako symbol doby, jako takový pop-art. O tom, jak přelomový model to byl a jak důležitý byl pro lidi, svědčí i celá epizoda seriálu Vyprávěj, kterou mu filmaři věnovali. Dnes jej sběratelé vyhledávají a podle fanoušků jde o jednu z nejhezčích Škodovek.

Načítám