Hlavní obsah

Stále čekáme na nástupce Tatry 700, protože ta byla fajn

Foto: Archiv Garáž.cz

Devadesátá léta byla pro český automobilový průmysl těžkou zkouškou. Bez zahraničního partnera nepřežil nikdo, rozloučit jsme se tak museli i s osobními automobily Tatra. Přitom poslední typ 700 nebyl vůbec špatný.

Článek

Pražský hotel Hilton hostil 9. dubna 1996 významnou událost – Tatra zde představovala nový osobní automobil 700. Jeho vývoj byl zahájen už v roce 1994. Auto mělo být nové, současně ale navazovat na tradice značky a nezatížit příliš rozpočet automobilky. Design navrhl Brit Geoff Wardle, konstruktérský tým vedl Miroslav Staroň. Ten měl ale v maximální míře využívat techniku typu 613.

Foto: Archiv Garáž.cz

Původní tvar ale typu 700 vydržel jediný rok. V roce 1997 totiž akademický sochař Jiří Španihel upravil tvar zadního okna, kapoty a palubní desky. Ani tak ale poslední sedan nebyl žádná trvalka, v roce 1998 byla výroba oficiálně ukončena. Celkový počet vyrobených aut je pouhých 62 (některé zdroje uvádějí 72 a konec výroby v roce 1999), zastaralá koncepce zákazníky nelákala. Vznikala vlastně jen kusově na objednávku, která povětšinou přišla z úřadu nebo politické organizace. Nástupce se sedan nedočkal a tak Tatra vyrábí jen nákladní auta.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod zadní kapotou byl dle tradic vidlicový osmiválec 3,5 litru se zcela novým elektronickým vstřikováním paliva a výkonem 198 koní. Auto mělo lepší průběh točivého momentu a nižší spotřebu paliva. To vše s manuální pětistupňovou převodovkou. Tatra 700 tak byla ve své době nejrychlejším českým sériovým autem. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Skutečnou Tatru 700 můžete obdivovat v muzeu automobilky v Kopřivnici nebo v Národním technickém muzeu v Praze. Tamní exemplář je bývalým služebním autem Miloše Zemana, který jej používal v letech 1996 až 2002. Zbylé kusy jsou většinou ve sbírkách sběratelů a dají se potkat na srazech.

Související témata:
Načítám