Hlavní obsah

Škoda 720 – Zmařená naděje na pokrok

Foto: Archiv Garáž.cz

Nemám rád ty řeči, že škodovka neměla na to, aby vyráběla konkurenceschopná auta. Spíš za jejími problémy vždy stála politická rozhodnutí. Ostatně Škoda 720 je toho důkazem. Tohle auto bylo dostatečně moderní.

Článek

Automobilka AZNP plánovala přivést na svět druhou modelovou řadu a dokázat světu, že není jen pouhou socialistickou montovnou průměrných osobních aut. Škoda tak kvůli designu oslovila studio Ital Design slavného Giugiara. Konstrukčně navíc nový velký sedan navrhla s klasickou koncepcí pohonu vzadu a s moderním OHC motorem vepředu. Díky tomu se neměl vyrábět jen standardní sedan, ale i kupé a kombík. Podobné auto by totiž bylo skvělým exportním artiklem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Oficiální posvěcení vývoje nového automobilu přišlo až v roce 1967, ovšem už několik let před tím pracovali konstruktéři na prvotních návrzích. Podle vládního rozhodnutí měla Škoda vyvinout novou modelovou řadu střední třídy a pak nástupce vyráběného sedanu 1000 MB. Nový větší automobil se měl vyrábět v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí jako sedan, kombík či kupé s motorem 1250 až 1500 ccm a cenově měl konkurovat BMW a Alfě Romeo. Roční objem výroby měl dosáhnout 100 tisíc kusů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Větší výběr karosářských variant stál za jinou koncepcí, než mělo tehdy moderní embéčko. Typ 720 měl mít totiž motor vpředu a pohon zadních kol, jak bylo u aut této třídy tehdy běžné. Auto se původně navrhovalo pouze v Boleslavi a první návrhy vytvořil Josef Brokeš a Jan Žáček. Jejich hranaté návrhy s bohatě prosklenou horní částí se však automobilce nelíbily. Proto oslovila karosárny Bertone, Frua, Vignale a Ital Design Giorgetta Giugiara, se kterým se nakonec opravdu dohodli v létě 1969.

Foto: Archiv Garáž.cz

Giugiaro měl navrhnout sedan, kombík a kupé, vyrobit jejich makety, funkční vzorky i komponenty pro prototypy. Na to všem měla automobilka AZNP dotaci 3,86 milionu korun, později doplněnou dalšími 26 miliony na pokračování projektu. První funkční prototyp dodal Giugiaro už v roce 1969 po pouhých 4 měsících práce. Šlo o sedan, který snesl nejpřísnější designové srovnání s evropskou špičkou a vypadá vlastně senzačně dodnes. První kus sice nebyl určen k jízdním zkouškám, ale přesto jej Škoda začala hned testovat. A to nejen u nás, ale také v Itálii a Sovětském svazu, přičemž auto se porovnávalo s BMW 1600. Vzniklo několik aut, řada z nich ale později už v Mladé Boleslavi.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejen vzhled byl moderní, Škoda 720 mohla na západě konkurovat i technikou. Nezávislé zavěšení zadních kol a kotoučové brzdy vepředu tehdy rozhodně nebyly standardem. Škoda do prototypu usadila i zcela novou patnáctistovku OHC a manuální čtyřstupňovou převodovku s parametry 83 koní a 122 Nm. Plánovalo se i použití motoru 1,25 l s výkonem 70 koní a točivým momentem 97 Nm. Dle tehdejší metodiky by se auto možná dočkalo názvu Škoda 1250 a 1500. A v budoucnu se do výbavy měla dostat i automatická převodovka a klimatizace. Škoda dokonce plánovala nabízet za příplatek ABS, čímž by předběhla většinu západních automobilek. A probíhal i vývoj osmnáctistovky pro kupé s výkonem 95 koní, která našla uplatnění ve speciálu 180 RS. Laborovalo se dokonce se vzduchovým odpružením pro západní trhy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kromě sedanu mělo být v nabídce i kombi a také jeho prototyp vznikl. Přední část sdílel s klasickým sedanem, zadní převis byl ale značně prodloužen. Jeho výroba měla probíhat ve Vrchlabí, sedan měl vznikat v Mladé Boleslavi. Zcela jiný vzhled pak dostal třídveřový fastback, s jehož výrobou se počítalo v Kvasinách. Alternativou k němu měl být i dvoudveřový sedan s designem připomínajícím ten čtyřdveřový, k jeho výrobě se však už Škoda nedostala.

Foto: Archiv Garáž.cz

Po vpádu vojsk Varšavské smlouvy v srpnu 1968 se však situace radikálně změnila. Výměna politického vedení znamenala i změnu v plánech mnoha firem. Například nesmyslně vynucená industrializace Slovenska vytvořila Bratislavské automobilové závody BAZ. A nová Škoda 720 se měla podle rozhodnutí vlády z roku 1971 vyrábět právě tam. Zaměstnanci o výrobě aut nevěděli nic, zkušenosti nebyly, ale pošahaní politici si stáli za svým. Snad jako kdyby schválně chtěli autům ublížit. O pouhý rok později však padá rozhodnutí, že je podobné auto zbytečné a vyrábět se nebude vůbec. Na dotažení vývoje nebyly finance, továrna BAZ se stále stavěla pomalu (první auta z ní nakonec vyjela až o dekádu později) a navíc měli neschopní politici plnou hlavu chorých normalizačních plánů. Pro BAZ naplánovali výrobu předokolky Škoda 760, která vznikala ve spolupráci s Wartburgem a Trabantem, ale ani ta se výroby nikdy nedočkala.

Načítám