Článek
Audi 80, někde známé jako Fox, 4000 nebo 5+5, se vyrábělo už od roku 1966 celých 30 let. Mělo podélně umístěné motory a pohon předních nebo všech kol. Právě na základech osmdesátky se vlastně zrodilo legendární Quattro. Aby koncern Volkswagen ušetřil, používal pro tento model platformu B z Passatu. Od něj Audi také převzalo číselné označení B1 až B4 označující jednotlivé generace (později jej od generace B5 převzal model A4). Typ 80 vznikal jako sedan nebo kombi Avant, stejnou techniku ale sdílelo i odvozené kupé a kabriolet. Silnější a lépe vybavená verze dostala název 90.
Model B2 se vyráběl od září 1978 do roku 1986 (v roce 1985 ale prošel modernizací a bývá od té doby označován jako mezityp) a kromě první generace nahrazovalo také automobil NSU Ro80. Jeho tvary navrhnul Giorgetto Giugiaro, který je podepsaný pod řadou modelů koncernu VW z té doby, šlo ale vlastně o velmi důkladný facelift. Celkem Audi stihlo vyrobit přes 1,5 milionu aut této generace. Vyrábělo se pouze jako dvou- nebo čtyřdveřový sedan, který měl konkurovat trojkovému BMW. Pozinkování celé karoserie výrazně zlepšilo antikorozní ochranu. Od roku 1983 se do nabídky dostal i pohon všech kol Quattro, o rok později mohli zákazníci kupovat model 90 se silnějšími motory a lepší výbavou. Na výběr byly i dieselové jednotky. Technika a platforma sedanu 80 sloužila rovněž v modelech Coupé, Quattro a Sport Quattro. V roce 1985 pak proběhl malý facelift, který upravil zadní světla, nárazníky a něco málo v interiéru. Důležitější bylo, že se v Evropě začal tento typ nabízet s katalyzátorem. V roce 1986 ale vyklidila tahle osmdesátka pozice a na trh nastoupila nová kulatější generace B3. Kousek na fotkách je z roku 1983, má přední spoiler Kamei a stojí na pěkných dobových pavučinách. Také chromované rámečky oken prozrazují starší datum výroby. Stále má ale tohle konkrétní auto na sobě původní nástřik spodku a všechny díly jsou dodnes přesně spasované, jak kdyby auto včera sjelo z výrobní linky.
My se posuneme do roku 1991, kdy Audi představilo čtvrtou generaci B4. Té se vyrobilo přes milion kusů, převážná většina jako sedany, jen zlomek pak jako kombi Avant, kupé nebo kabriolet. Právě s ním se Audi definitivně zařadilo mezi prémiové německé výrobce a všichni jej tak začali brát. Auto mělo delší rozvor, kompletně přepracovanou nádrž (už nebyla za zadními opěradly, které tak bylo možné sklápět a zvětšit tím kufr) a zadní nápravu, lakované nárazníky, větší kufr a kvalitnější materiály v interiéru. Maska byla nově spojena s kapotou, spousta změn se ale odehrála pod ní. Auto totiž vyhovovalo americkým bezpečnostním předpisům a bylo mnohem bytelnější, než předchozí verze. Karoserie byla třikrát pozinkovaná, aby nerezla. Kromě čtyřválců a pětiválců se do nabídky dostal i agregát V6, všechny benzíny jste mohli mít jako čtyřkolku Quattro. Podrobnější zmínku by si zasloužily sportovní verze S2 a RS2, ale o těch někdy jindy.
Pokud čekáte v případě B2 starou rozhrkanou herku, nedočkáte se. Audi je kvalitně a pečlivě vyrobené. Rok výroby 1983 na něm není vůbec znát. Jeho béžový interiér sice je poněkud „retro“, ale působí důstojně a přívětivě. Cestování vám zpříjemní i střešní okno, funkčnost zase zlepšily mlhovky. To vše patřilo ke stupni výbavy CLS. Kaplička s budíky je na pohled celkem netradiční, okolo ní jsou umístěny spínače. Naopak řadička s velkou hlavicí a gumovou harmonikou u podlahy je pro danou dekádu velmi typická, i když hlavice už není původní. Zbytek velmi zachovalého interiéru ale ano. Nabízí celkem solidní kufr, který se ovšem kvůli umístění nádrže za opěradlem nedá zvětšit sklopením sedadel. Ale mafiáni se bát nemusí, ty dvě mrtvoly sem nacpou v pohodě. Právě proto Audi nenabízelo kombi, jako sesterský Passat.
Interiér novější verze z roku 1992 působí bytelně a kvalitně. Rozhodně po usednutí do pohodlných sedadel víte, proč stálo tohle auto víc než Passat. Ergonomie je zvládnutá na jedničku a já se tady okamžitě orientuji. Nic nemusím lovit ani hledat. Před sebou mám krásně čitelné a přehledné budíky, které opět zvyšují dojem preciznosti. Palubka svým tvarem trochu evokuje kokpit a zasahuje až do bočních klik na dveřích. Odkládacích prostor je v autě spousta, takže o praktičnosti nemůže být pochyb. Sedadla jsou pohodlná a jasně dokazují, že delší vzdálenosti v tomhle autě nebudou problém. Navíc se zde díky černému čalounění cítím velmi útulně. Čalounění rozměrného kufru také dá zapomenout na levnější sedany, nechybí tady ani elektrická zrcátka.
Jízda se starší generací B2 má rozhodně něco do sebe. Možná se vám zdá, že šestnáctistovka na takhle velký sedan není moc a když otevřete kapotu, je opravdu celkem malí a kolem ní je hodně místa. Ale motor z Golfu s výkonem 75 koní propůjčuje Audině dostatečnou dynamiku a nedělá jí problém ani cestovní rychlost 170 km/h. Auto je totiž velmi lehké. Při klidné jízdě je ale příjemně hospodárné, vděčí za to i dodatečně namontované pětistupňové převodovce (standardně se dávala do téhle motorizace jen čtyřstupňová). Jako rodinné auto muselo být ve své době absolutně fantastické. Dílenské zpracování navíc mělo Audi už tehdy na skvělé úrovni, rozhodně se za svou minulost nemusejí v Ingolstadtu stydět.
Kulatější B4 je pochopitelně silnější a svižnější, nepředstavujte si ale žádný sporťák. Tomu se podobá snad jen v krátkých ale velmi přesných drahách řazení. A také v krásně citlivých brzdách, jejichž dávkování je snadné, komunikativnost řízení by ale mohla být větší. Jízdně je však velmi komfortní a pohodlná, takže každodenně vám bude dělat radost. Dvoulitr pod kapotou nabízí výkon 114 koní, což je na vybavený sedan tak akorát. Novější verze je pohodlná a tichá, navíc nerovnosti opravdu zvládá přesně tak, jak to u malého sedanu prémiové značky čekáte. Odhlučnění motoru se automobilka věnovala opravdu důkladně a v nízkých otáčkách se motor nijak zvlášť neprojevuje. Díky kompletnímu pozinkování také tyhle auta něco vydrží, navíc se traduje jejich vysoká spolehlivost a kvalitní dílenské zpracování.
Audi 80 bylo nahrazeno v roce 1996 novou generací B5, která už dostala název A4 dle nové metodiky značení. Ta vydržela značce až dodnes, byť někteří fanoušci vám budou tvrdit, že takhle dobré už nejsou. Ve výrobě pokračovalo pouze Cabrio, které nedostalo v nové generaci nástupce a tak setrvalo na pásech až do roku 2001. Sedan je ale dostupným youngtimerem pro každý den s malými provozními náklady a třeba je tím pravým i pro vás. Jen originální ceny dílů nejsou nejmenší, zkrátka prémiová značka. Za volantem starší a hranatější generace budete mít pochopitelně více youngtimerový pocit a budete za fajnšmekra. Ale vybírejte rychle, z původních necelých 1700 vyrobených už jich moc nezbylo. Auto s úplnou servisní historií, jako je to na fotkách, ale asi jen tak nenajdete. Není divu, že majitele tenhle typ baví už 25 let.
Foto: Mikka
V britské královské rodině
Audi 80 generace B4 měla i Princezna Diana. Šlo o nejexkluzivnějš verzi kabriolet v krsn zelen metalze. Auto dodnes existujea m najeto necelch 35 tisc km. Loni sedražilo za čstku dnešn nov A5. Tak v tto rubrice by se kabriolet měl v budoucnu objevit, byť nebude mt podobně slavnho předchozho majitele.