Hlavní obsah

Škoda 760 – Tenhle nástupce stovky mohl zaválet

Foto: Archiv Garáž.cz

Na začátek to slibně nezní, prototypy 760 byly výsledkem spolupráce Škody a Wartburgu. Jenže když se podíváte na techniku, rozhodně měli šanci sklidit úspěch. Škoda, že tato auta nedostala šanci předvést se.

Článek

Automobil interně označený jako 760 vznikl vývojem tří automobilek – Škody, Wartburgu a Trabantu a mělo jít o nový osobní vůz, se kterým by se omladil trh s automobily na východních trzích. Nástupce Škody 100 a 110, Trabantu 601 a Wartburgu 353 se měl na trh dostat v roce 1982, vývoj však začal už o dekádu dříve.

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda měla vyrábět motory a převodovky, podvozek měl být z továren v NDR, které už tehdy auta s koncepcí vše vpředu vyráběly. Každá automobilka si pak měla navrhnout své vlastní karoserie. Škoda se po dobrých zkušenostech obrátila na studio Ital Design, to ale odvedlo podstatně horší práci, než u prototypu 720. Pachuť, že tohle skvělé auto nebylo realizováno, ještě v Italech zůstala.

Foto: Archiv Garáž.cz

Celkem automobilka vyrobila do roku 1979 celkem 130 prototypů. Většina z nich měla karoserii sedan s jedním nebo dvěma páry dveří, existovaly ale i pětidveřové fastbacky a dvoudveřová kupé, nebo dva typy kombi – 764 Kombi a 765 Kombi Special. Oba měly překvapivě klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod kapotou byla patnáctistovka s výkonem 76 koní, čtyřstupňová převodovka ale pocházela z NDR. Tlumiče byly upraveny, aby auto uvezlo větší zátěž, než standardní sedan. Dopředu dostalo kotoučové brzdy. Menší 764 byl 4 metry dlouhý a uvezl 910 kg nákladu. Delší 765 přidal k délce 17,5 cm a bylo s ním počítáno jako s vhodným základem pro sanitku nebo pohřebák. Měl nahradit typ 1203.

Foto: Archiv Garáž.cz

Spolupráce s NDR na společném autě je takovým předobrazem dnešní doby a modulárních platforem, které následně sdílejí různé automobilky. K pokrokové realizaci však v plánovaném hospodářství nedošlo, dodávky komponentů nebyly v socialismu realizovatelné. V roce 1979 tak byl celý projekt ukončen. Některé z poznatků však AZNP později použila při vývoji modelu Favorit, takže o úplně vyhozené peníze nešlo.

Načítám