Hlavní obsah

BMW 323i E21 – Šestiválcová radost, kterou dnes nezažijete

Foto: Archiv Garáž.cz

První trojku generace E21 mám možnost vyzkoušet podruhé, přičemž ze zkušenosti s první 316i jsem byl velmi spokojen. Teď ale řídím šestiválec 323i, vrchol tehdejší nabídky, tak uvidíme, jestli ještě nevylepší dojem.

Článek

První trojka byla nástupcem přelomové Neue Klasse. Představila se světu v roce 1975 a učila lidi lásce k bavorským autům dalších sedm let. Automobilka jí stylově odhalila na mnichovském olympijském stadionu a poté jich vyrobila přes milion.

Foto: Archiv Garáž.cz

Design tvořili tehdejší mnichovští machři – Paul Bracq a Claus Luthé, kteří hojně využívali prvky předchozího modelu, přitom je ale dokázali přetavit do velmi moderního auta. Práci měli trochu snazší díky faktu, že v plánu byla jediná karosářská varianta – dvoudveřový sedan. Původně dostala hromadu chromu, v osmdesátkách její vzhled omladila hromada černých plastů. Preferuji tedy spíš starší verzi, ale i takhle má něco do sebe. Stále je dravá, což jí v kombinaci s menšími rozměry hodně sluší, dobře vypadají i zvolená kola. Jen je škoda té nenápadné barvy, nějaká veselá pastelová by tohle auto úplně proměnila.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zase ale s barvou karoserie krásně ladí i zelenkavé polstrování v interiéru, což byl hezký prvek. U modelu E21 byla barva čalounění vždy podobná odstínu karoserie, škoda že od této filozofie BMW později upustilo. A také kliky dveří rafinovaně schované pod madlem si v jiném BMW nevybavuji. Pohodlná a kvalitně tvarovaná sedadla však zůstala a vy máte v interiéru opravdu příjemný pocit.

Foto: Archiv Garáž.cz

Generace E21 jako první představila takzvaný cockpitový interiér s přístroji natočenými směrem k řidiči. Je to krásný důkaz toho, kdo byl pro BMW v sedmdesátých letech důležitý a komu se mělo auto maximálně podřídit. Za volantem starých BMW jste neměli přežít, ale měli jste si užívat každý kilometr, abyste se zamilovali do té modrobílé vrtule na volantu s tenkým věncem a nikdy už si jiné auto nekoupili. A to je právě ten pocit, který v novém modelu 2 Active Tourer nemáte šanci zažít.

Foto: Archiv Garáž.cz

Základní modely měly točivé čtyřválce a fungovaly skvěle. BMW však už tehdy myslelo na milovníky brutální síly, a tak představilo šestiválce 320 a hlavně vrchol nabídky 323i, kterou mohu vyzkoušet dnes. Ty mají nádherný burácivý zvuk a při prošlápnutí vyplaší ptactvo v širém okolí. I když ale právě neběží, poznáte je pouhým pohledem, vždy totiž měly dva páry kulatých světel vpředu. Znalecky pak můžete omrknout kotoučové brzdy, které nahradily standardní bubny.

Foto: Archiv Garáž.cz

S velkým motorem se tenhle malý sedan (ano, první trojka je opravdu velmi kompaktní) rázem promění. Zatímco základní verzi jsem chválil za hbitost, obratnost a její točivý čtyřválec za živost, tady jsem byl ještě nadšenější. Velký motor už svým zvukem dává najevo, že síly má dost, možná až moc na tak malé auto. Trojka je s ním velmi rychlá a v přímce překvapí nejedno moderní auto. Jenže nebylo by to BMW, aby jim tohle stačilo. I šestiválcová E21 je tak krásně odladěná a nabízí přesné a komunikativní řízení s okamžitými reakcemi předních kol na pokyny volantu. Tak citlivé BMW dnes jen těžko najdete. Stačí jen brát ohled na těžkou strojovnu pod přední kapotou, ale jinak se můžete rychle vrhat i do zatáček. Obratnost auta ale ani s velkým motorem nezmizela.

Foto: Archiv Garáž.cz

Další zkušenost se starým BMW mi opět potvrdila, že čím hlouběji do její historie zabrousíte, tím nadšenější z jízdních vlastností jejich aut budete. Pravého nadšence ta auta nadchnou skoro v jakékoliv verzi a je jen na vás, jestli si vyberete obratné čtyřválce, nebo silné šestiválce. Já si ale dost dobře vybrat nedokážu, obě možnosti mají něco do sebe. Dost možná se však s E21 jezdí lépe, než s milovanou kultovní E30. A nechtějí jí zprznit tuneři, což je výhoda, až budete hledat jetý kousek.

Tento článek vznikl ve spolupráci s týmem  Veteráni na Truc.

Načítám