Hlavní obsah

Honda S2000 AP1 – Kouzlo 9000 otáček

Foto: Archiv Garáž.cz

Není to tak dávno, co showroomu Hondy přetékaly zajímavými auty, zatímco dnes se jediný Type R mezi těmi SUV a crossovery snadno ztratí. I mě je to líto, ale nedá se nic dělat, jen vzpomínat, nebo sehnat starší kus.

Článek

Na konci těch krásných časů byla na trhu Honda S2000 – malý roadster s motorem vpředu uprostřed a pohonem zadních kol. Vyráběl se od roku 1999 do roku 2009 a svým názvem jasně odkazoval na roadstery S600 a S800 z šedesátých let. První generace AP1 se vyráběla do roku 2003 a její vysokootáčkový dvoulitrový čtyřválec DOHC-VTEC dosahoval výkonu 240 koní a točivého momentu 208 Nm. Podle automobilky to byl nejvýkonnější čtyřválec na světě, navíc výkonem 120 koní na litr objemu nedokázal zopakovat nikdo jiný, přemožitel se našel až ve Ferrari 458 Italia o mnoho let později. Časopis Car and Driver jí v letech 2000 až 2002 pokaždé umístil mezi TOP10 aut na trhu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na fotkách můžete vidět auto patřící Lukášovi, nadšenci do aut, kterého Hondy provázejí takřka celý život. Začínal na druhé generaci CRX, měl i pátou generaci Civica a pak začal hledat typ S2000. Správný kus z roku 2001 hledal půl roku a podle toho, že si ho užívá už 5 let, je jasné, že si vybral opravdu dobře. Navíc s ním pravidelně vyráží i na Severní smyčku, takže své auto dobře zná.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na mě působí typ S2000 magicky už na první pohled. Je neuvěřitelně nízký a špičatý. Ctí pravidla klínovitého designu, který mu propůjčuje dravost. Vše začíná u špičatého nosu s velkým otvorem masky, který vám ale reálně sahá někam pod kolena. Z něj šikmo do stran ubíhá přední nárazník se světly až k předním kolům. Nad těmi není prakticky žádná hmota, vše v motorovém prostoru se tou dobou stále ještě vměstnalo mezi podběhy, protože motor je uložen za a ne nad nápravou. Teprve kolem poloviny auta se nachází čelní sklo a prostor pro dvoučlennou posádku, za jejichž zády je zadní náprava a konec auta. Už na první pohled je vám jasné, že je tahle Honda brilantně vyvážená. Lukáš svou S2K vylepšil japonskými nárazníky, které působí elegantněji.

Foto: Archiv Garáž.cz

Výbavou Honda nešetřila, klimatizace nebo elektrické ovládání oken byly v téhle cenové relaci samozřejmostí. A vzhledem k tvarům auta v něm prostě nemůžete špatně sedět. Je pravda, že do něj spíš spadnete, jak nízké je, ale poté si uvědomíte, že ani jinak v autě sedět nechcete. Částečně za to mohou i fantastická kožená sedadla, která pevně objímají vaše tělo. Ani vám nevadí, že jediná možnost nastavení je posun vpřed nebo vzad, sedadlo nemá ani výškovou stavitelnost. Mezi hlavovými opěrkami je miniaturní větrná clona, ale překvapivě funguje dobře. Nenajdete tu ani moc odkládacích ploch, ani velký kufr. Stejně byste jen vozili krámy a ničili skvělé vyvážení. Za malým kolmým volantem je digitální displej nahrazující klasické budíky. Ukazatel otáček je velký klenutý oblouk, který krásně můžete sledovat i periferním viděním ve vysokých rychlostech.

Foto: Archiv Garáž.cz

Při nastartování tlačítkem ještě netušíte, co se v téhle Hondě skrývá. Motor sice má brumlavější zvuk, přikládám to ale spíš výfuku HKS. Och já malověrný. Ne, tenhle motor opravdu dovede drnčivě ještě, jak se na sporťák sluší, stačí se dostat nad 6000 otáček a pokračovat až k 9000. Ano, chápete správně, to jsou hodnoty, které v jiném autě nemáte šanci zažit, protože by agregát nejspíš vyskočil z auta a utekl.

Foto: Archiv Garáž.cz

Převodovka Torsen je hodně krátká, aby vás motivovala k vytáčení. On taky motor do 2000 nic moc nepředvede a naopak chce, abyste na digitálním otáčkoměru rozsvítili co nejvíce čárek. Tah začíná o tisíc otáček výš a pravé kouzlo VTEC přichází na hodnotě 5850 otáček. Tam se přepne na delší zdvih ventilů a otevření, aby motor mohl dosáhnout maximálního výkonu. V těchto chvílích se opravdu hodí filtr K, se kterým se motoru lépe dýchá. Na 7000 zaznamenáte prudší nástup síly a rychlejší akceleraci. Vrchol je pak na hodnotě 9000, kde už čtyřválec nefalšovaně krásně řve. Během celého procesu jste nejspíš dávno překonali stovku, konkrétně po 6,2 sekundách. Ale vůbec vám to nepřijde, pocitová rychlost je v tomhle brilantním inženýrském majstrštyku výrazně nižší.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pro dosažení téhle hodnoty budete muset přesně a pečlivě řadit. Tam ale problém nečekejte, manuální šestikvalt funguje naprosto precizně a bez chyb, dráhy jsou kraťoučké a přesné a páka klade malý, ale příjemný odpor. A když říkám kratičké, tak se reálně bavíme o vzdálenosti okolo 2cm od neutrálu, což se s jinými auty nedá srovnávat. Pedály jsou výborně poskládané a umožní vám používat techniku meziplynu s naprostou samozřejmostí. Spojka je navíc trochu tužší, takže přesně cítíte záběr. A stejně tak máte jasnou odezvu i od brzdového pedálu, kterým hravě ovládnete jejich neuvěřitelnou sílu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Díky širším pneumatikám a velkým, citlivým brzdám (tady jsou navíc ty přední vyměněné za větší) brzy ztratíte zábrany a budete se vrhat do zatáček stále s vyšší a vyšší nájezdovou rychlostí. Nezapomeňte ale, že S2000 není primárně driftovací mašina a mnohem lépe jí sedí čistá stopa a snaha o trefení apexu. Ani vyšší rychlost v nájezdu není pro precizně vyvážený roadster žádný problém. Stačí jen vnímat informace od neskutečně citlivého strmého řízení, které reaguje okamžitě na jakýkoliv pohyb volantem a jemně pracovat s pedálem plynu, který dávkuje výkon přes samosvorný diferenciál Torsen na zadní kola.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kupodivu, pořízení S2K, jak se mu přezdívá, odůvodníte i rozumem. Všechny ty špičkové technologie v motoru mají ještě vedlejší účinek – rozumnou spotřebu. Tedy musíte si pochopitelně hodnotu 9 až 12 l/100 km zasadit do kontextu se segmentem, koncepcí a jízdním stylem většiny majitelů. Stejně tak si asi v tomhle konkrétním případě nebudete stěžovat na větší aerodynamický hluk a dunění od výfuku. Radši stáhněte střechu (elektromotorky to zvládnou za 6 sekund) a užijte si vítr ve vlasech. A co se jízdního kmfortu týká, tak ano, podvozek je sportovní a nerovnosti na něm pocítíte. Přesto ale dokáže rázy celkem pobrat a není to jeden z těch uskákaných kostitřasů. Lukáš sériový podvozek vyměnil za Bilstein se stavitelnou tuhostí, takže na výborných vlastnostech auta se nic nezměnilo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tohle auto je z dob, kdy Honda chtěla nabízet to nejlepší. A model S2000 měl být naprosto bez kompromisů. Možná tedy budete něco muset obětovat pohodlí a jízdnímu komfortu, dost pravděpodobně vás to ale bude bavit. A že je řízení návykové, to nevadí. Učení dělá mistra, a čím lepší řidič budete, tím více si jízdu v S2000 užijete, protože tahle potvůrka vám nedá nic zadarmo. Sžívání vám chvilku asi potrvá, než si troufnete jezdit na limitu, ale věřte mi, že to za to stojí. Jen já to musím ještě chvilku rozdýchat, protože tohle auto se mi zarylo pod kůži zatraceně hluboko.

Foto:  Mikka

Na nástupce se čeká

Na pravho nstupce modelů S, tedy sportovnch roadsterů Hondy se stle ček. Jeden sice v nabdce je, kokrtně Kei roadster S660, ale plnotučn osobn S2000 zatm ne. Honda by j rda vzkřsila podobně jako NSX a Civic Type-R, ale zatm nem vhodnou platformu a rda by se tak na vvoji podlela s jinou značkou, ostatně funguje to i jinde (Mazda+Fiat, Toyota+Subaru a Toyota+BMW). Zato už m jasno o motorech, kdy by se v roadsteru měla objevit přeplňovan patnctistovka a atmosferick dvoulitr, kter by odpovdal slavnmu jmnu. Tak si držme palce.

Načítám