Hlavní obsah

Fiat 128 - Bestsellerem ze dne na den

Foto: Archiv Garáž.cz

Fiat 128 si u nás nejvíce lidí vybaví v jugoslávské verzi jako Zastavu. Přitom ale italský originál má světu co nabídnout a neměli bychom na něj zapomínat. Kdo jej má v garáži, potvrdí vám zábavost a schopnosti tohoto auta.

Článek

Stárnoucí Fiat 1100 už potřeboval v roce 1969 náhradu jako sůl. Naštěstí se objevil typ 128, který působí celkem moderně dodnes. Karoserii s jedním nebo dvěma páry dveří navrhl přímo šéfdesigner Fiatu Dante Giacosa. Hlavním záměrem byla prostornost při kompaktních rozměrech, jednoduchost a praktičnost. A právě to asi Fiatu vyneslo titul Auta roku 1970.

Foto: Archiv Garáž.cz

Prcek má kufr 370 litrů, ale dodnes baví nadšence hlavně po technické stránce. Je to totiž první Fiat s pohonem předních kol, který měl nezávislé zavěšení McPherson a vinuté pružiny vpředu. Vzadu byla ještě příčná listová pera. Přední brzdy ale byly kotoučové, což ještě nebývalo standardem. Malý lehký automobil tedy dokázaly zkrotit hravě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Motoricky se nový Fiat spoléhal na jedenáctistovku s výkonem 55 koní a čtyřstupňovou převodovkou. Maximálka byla slušných 140 km/h, i na dnešní poměry je spotřeba dobrá - kolem 6 litrů na 100 km. Ani tak nebyl dojezd zázračný, objem nádrže byl pouhých 38 litrů. Nic z toho ale nesnižovalo kredit vozu v očích zákazníků nebo konkurence. Například Volkswagen jeden kus důkladně rozebral a inspiroval se při navrhování první generace Golfu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Fiat brzy doplnil nabídku o třídveřové kombi Familiare, které bylo kratší než originální sedan a jen o 5 kg těžší. Kufr mělo sice větší o pouhých 30 litrů, ale po sklopení zadních opěradel se jeho objem ztrojnásobil. Auto dostalo také tužší zadní tlumiče.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejvíce zábavy ale sliboval Fiat 128 Rally. Ten poznáte podle černé masky, přídavných mlhovek a litých kol. Uvnitř se posádka dočkala hlavových opěrek a řidič měl před sebou sportovní volant. Třináctistovka vozu s výkonem 67 koní uměla malý sedan dostat až na 150 km/h. Fiat navíc ještě představil sportovní model 128 SC (zkratka znamená Sport Coupé) s třídveřovou karoserií fastback. Kupé mělo zkrácený rozvor a výběr motorizací mezi jedenáctistovkou a třináctistovkou. Vyšším výkonům odpovídalo použití kotoučových brzd na všech kolech a větší nádrž na 50 litrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Od roku 1972 byla na trhu modernizovaná verze s jinou maskou chladiče, nárazníky a světlomety. I takhle malé auto si podle automobilky zasloužilo navíc posilovač brzd. Od roku 1974 Fiat nabízel typ 128 Speciál s přepracovaným vzhledem přední části, který byl předzvěstí konce výroby ostré verze 128 Rally, jenž se poroučela o dva roky později. V roce 1978 proběhla další modernizace, která přinesla jiné nárazníky a přístrojovou desku. Nevýznamnou změnou bylo přejmenování kombíku na Panorama. Ve stejném roce přišel na trh jeho nástupce – Ritmo. Přesto prodej typu 128 pokračoval do roku 1985. Nejslavnějším majitelem Fiatu 128 byl dokonce Enzo Ferrari.

Foto: Archiv Garáž.cz

Během výroby se objevilo několik pokusů rozšířit nabídku prodávaných verzí. Fiat představil aerodynamické kupé 128 Pulsar, společnost Moretti zase částečně otevřený 128 Roadster a existoval i otevřený koncept 128 Teenager. Svou kreaci na hranaté kupé měl také Pininfarina. Výroba těchto kusů v masovém měřítku se nakonec nikdy neuskutečnila. I tak ale Fiat vyrobil přes 3 miliony aut a ještě tradičně prodal licence do dalších zemí – Španělska, Portugalska, Irska, Jižní Ameriky, Asie, Afriky i na Nový Zéland. My asi nejvíce známe z prodejen Mototechny Zastavu 101 (v západní Evropě Zastavu 1100 kvůli patentovanému názvu Peugeotu), ale v Tuzexu byl k dostání i originální Fiat 128.

Foto: Archiv Garáž.cz

Načítám