Hlavní obsah

Zvažujete koupi plug-in hybridu? Máme výběr těch nejlepších!

Foto: BMW

Plug-in hybridy se poslední dobou dostávají „do kurzu“. Dnes už mají podobu běžného auta, sporťáku, ale i SUV

Hybridy se poslední dobou těší slušné oblibě. Lidem se zkrátka začíná elektrifikace automobilu zamlouvat, ale pořád by v něm drtivá většina z nich uvítala jeden řekněme záložní element – spalovací motor. Kombinovaný výkon tak slibuje lepší výkonnost a zároveň lepší dojezd při nutnosti urazit delší vzdálenost. Zdá se tak být spojením toho nejlepšího z obou světů.

Článek

Co je to vlastně plug-in hybrid? Jak říká Wikipedie, plug-in hybrid, neboli Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), též „hybrid do zásuvky“ je ve zkratce paralelní hybridní automobil, jehož baterii lze kromě dobíjení jízdou nabít také z externího zdroje elektrické energie (čili ze zásuvky).

A dnes už je doba taková, že tuto technologii nenajdete jen ve velkých SUV. Najdete ji také v SUV střední velikosti, v malých autech, ale i těch sportovních. Zdá se tak, že si vybere takřka každý.

Audi A3 e-tron

Foto: Audi

Audi A3 e-tron je jeden z těch nenápadných hybridů

Pokud byste rádi nějaký nenápadný hybrid, A3 e-tron bude skvělá volba. Svým způsobem jde o normální á-trojku, kde můžete čekat kvalitní interiér Audi a zcela dostatečný kombinovaný výkon 200 koní. Ideální hybrid na každodenní ježdění. A ojetý dovezete z Německa i za šest set tisíc, což je slušná cena.

Hyundai Ioniq Plug-in

Foto: Hyundai

Hyundai Ioniq Plug-in je je čerstvá korejská novinka

Hyundai Ioniq (čti jonyk), je takový univerzální voják elektrifikace. Novinka korejské automobilky se dostane koupit jednak jako konvenční hybrid (tedy bez možnosti dobíjet ze sítě), tak hybrid „do zásuvky“, ale i jako plně elektrický vůz. Ioniq vykazuje velmi nízké emise a dosti odvážnou spotřebu mezi 1 a 2 litry spáleného paliva na 100 km. I kdyby to reálně byly 4 litry, tak je to pořád krásné číslo. Mírně jetý Ioniq se dá s trochou štěstí sehnat za 650 tisíc, nový nebo zánovní už stojí zhruba 800 tisíc korun.

Volvo XC90 T8 Twin Engine Hybrid

Foto: Volvo

Kombinovaný výkon hybridní motorizace T8 činí úctyhodných 408 koní

XC90 T8 je zajímavý hybrid. Dokazuje, že hybrid nemusí být nutně malé auto a zároveň, že svižné SUV nemusí nutně „žrát i trávu kolem silnice“. Jak víme, XC90 je praktické, luxusní a bezpečné a teď i šetrné k životnímu prostředí. Jedinou vážnější překážkou tak zůstává cena, která je zhruba od 1,8 milionu za použitý vůz, cena nového pak činí v závislosti na výbavě 2 až 3 miliony.

Toyota Prius Plug-in

Foto: Toyota

Toyota Prius je už de facto hybrid-veterán, nyní i s možností dobití ze zásuvky

Tak konečně. Toyotě se podařilo, aby Prius vypadal alespoň zajímavě, když ne krásně. A ze všech hybridních vozů má největší náskok, protože už se vyrábí třetí dekádu. Původně začal jako výhradně konvenční hybrid, nyní si ho můžete ale pořídit i jako plug-in s cenou začínající lehce pod milionem korun. Za to slibuje reálnou spotřebu 3,5 l/ 100 km, slušnou výbavu a působivý dojezd čistě na elektřinu. Ojetý se v aktuální generaci pak dá sehnat za 700 až 800 tisíc, cena nového je těsně pod milionem korun.

BMW i8

Foto: BMW

BMW prolomuje ledy a dokazuje, že hybrid může vzbuzovat emoce

Pamatujete na dobu, jak nás BMW napínalo svým lákavě vypadajícím konceptem Vision Efficient Dynamics? Zrodila se z něj právě i8 a dnes patří k nejlépe vypadajícím hybridům na trhu. Kdo ji potkal naživo, jistě potvrdí, že se za ní jen málokdo neohlédne. Je to důkaz, že hybrid nemusí být nudné auto. A že sportovní auto nemusí být nezbytně drahé na provoz. Kombinovaný výkon 231 koní má s lehkou karbonovou i8 pramálo práce, a tak se rozjede na stovku za pět sekund. Není sice nejlevnější, ale ceny ojetých už spadly i na milion a půl.

Mitsubishi Outlander PHEV

Foto: Garaz.cz

Mitsubishi Outlander

Dříč Mitsubishi Outlander je momentálně jeden z nejlépe prodávaných plug-inů, na Britských ostrovech je s prodeji dokonce na špici. Možná to není ta nejefektnější volba, ale určitě je to jedna z těch nejpraktičtějších. A pak tu jsou ta kvanta prodaných kusů po Evropě… A navíc je na hybrid i relativně nenápadný. Ojetý kus s vyšším nájezdem seženete i hluboko pod 800 tisíc, nový pak začíná na 1,3 milionu.

Volkswagen Passat GTE

Foto: Volkswagen

Zatím se zdá, že si lidé nedokáží Passat představit jinak než s naftovým motorem

Passat je klasika oblíbená už desítky let, teď ale můžete mít jeho výbavu, pohodlí a praktičnost s ještě nižšími provozními náklady než u naftové verze. Která stejně jednoho dne s největší pravděpodobností z nabídky vypadne. „Dělají ho i kombíku?“ – ale jistě, to by přece nebyl Volkswagen. Nicméně prodeje Passatu GTE ve Wolfsburgu nedávno pozastavili pro malou poptávku, a tak bude lepší hledat na trhu ojetých vozů. Jezdí s osvědčeným 1.4 TSI o kombinovaném výkonu 115 kW (160 koní) a může být váš už za 800 tisíc i méně.

Range Rover P400e

Foto: Land Rover

Range Rover P400e je k mání také s prodlouženým rozvorem (tzv. LWB, na fotografii)

P400e je vlastně úplně první plug-in hybrid britské automobilky a dá se považovat za trochu honosnější náhradu za o něco výše zmíněnou XC90 T8. Vzhledem k tomu, že řada Range Roverů stráví velkou část života ve městech, koupě hybridu nezní zrovna špatně. Nafta při krátkých trasách trpí, nemluvě o zanášení filtru pevných částic. Díky elektrickému dojezdu 50 km se vám dost možná podaří proploužit celým městem neslyšně a skoro zadarmo. Jakmile se silnice otevře, můžete využít plný potenciál „range“. Elektromotory tu sekundují pokrokovému a efektivnímu benzinovému čtyřválci technologie Ingenium. Připadá vám čtyřválec na dvoutunového drobka málo? Kombinovaný výkon 400 koní by ale neměl. Range Rover P400e budete ojetý hledat poměrně těžko, a tak počítejte s plnou kupní cenou kolem 3,5 milionu korun za nový vůz.

Kia Niro Plug-in

Foto: Kia

Kia rozšiřuje své řady SUV novým Nirem a rovnou přidává hybridní pohon

Niro od korejské Kie je jeden z posledních výstřelků hybridní éry, která je právě ve fázi pomyslného úsvitu. Vypadá nenápadně a slibuje velmi slušnou výbavu. Ptáte se, jestli sedmiletá záruka platí i pro hybridní kiu? Ano, platí! Ojetou seženete i pod 700 tisíc, nová stojí lehce pod milion.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Foto: Porsche

Líbí se vám myšlenka „znásilnit“ ekologické postupy na oltář výkonu a peníze nejsou problém? V tom případě si Panameru Turbo S E-Hybrid zamilujete

Že by to nejlepší nakonec? Pokud vás zajímá drtivý výkon, tak rozhodně, tenhle hybrid je totiž opravdová zbraň. Porsche stejně jako řada dalších automobilek upouští od dieselových agregátů a rozšiřuje tak nabídku hybridů. Možná nebude úspornější než běžný sedan, má ale v rukávu úplně jiný trumf, tím je výkon celých 680 koní! No, klika, že se aspoň tváří ekologicky. Nebo snad ekonomicky? Každopádně taková sranda už něco stojí, ceny Panamery Turbo S E Hybrid se pohybují od 4 milionů nahoru, za ojetou pak dáte o něco méně. Počítejte však, že za nový kus v plné výbavě dáte i více než 6 milionů.

Jaký má pro mě koupě hybridu přínos?

Zatím jich kromě nižších provozních nákladů příliš není. Momentálně mají hybridy a „elektry“ parkování v Praze tzv. „na modré“ zdarma, pokud si tedy vyřídíte průkazku, která stojí sto korun. Do budoucna by prý měly dostat povolení využívat pruhy pro autobusy, ale to jsou zatím jen spekulace. Lákavě zní i myšlenka zrušit nutnost mít dálniční známku v případě hybridů a plně elektrických aut.

Celou situaci tedy zatím nejvíce brzdí, což vás asi nepřekvapí, úřady. Ministerstvo životního prostředí se dušuje, že nabídne dotace na koupi vozidla na CNG řádově 50 000 Kč, u hybridů to má být zhruba 100 000 a v případě „elektry“ dokonce 150 000 korun. Vše je ale zatím stále ve fázi realizace, takže si budeme patrně muset ještě rok nebo dva počkat.

A perlička na závěr. S hybridy a elektromobily už delší dobu koketuje i mladoboleslavská Škodovka a ta by prý mohla na celou problematiku najít ty správné páky, který by nástup výhod urychlily. Může se tedy stát, že se zároveň s první elektrickou škodovkou dočkáme i nových zákonů a pravidel pro elektromobily a hybridy.

Načítám