Článek
Můžete mít celou armádu mechaniků, kuchaře i maséra, ale tyhle dva dny je to stejné pro všechny. Na všechny čekalo 913 závodních kilometrů, 1 352 km je to i s přejezdy. To místo se jmenuje Shubaytah, v arabštině se mu říká Pustá končina. Jsou tam jedny z největších dun v Saúdské Arábii. A tam dnes budou spát všichni ti, kteří budou mít to štěstí a dostanou se v pořádku do cíle. Nebudou na ně čekat mechanici ani stany nebo obytná auta. Je jedno, jestli se jmenujete Alonso, Sainz, Prokop nebo Ouředníček.
Všichni budou do večera šroubovat, pak se sejdou u jedné večeře a budou spát ve spacáku ve společném bivaku. A všichni moc dobře ví, že tyhle dvě etapy, hodně těžké a naplánované na samý konec soutěže, mohou hodně zamíchat karty. „Tady není moc co vymýšlet. Kdyby měl někdo luxusní náskok, tak možná pojede na jistotu a nebude riskovat, ale protože první dvě auta od sebe dělí 15 vteřin, tak budou všichni tlačit na pilu,“ říkal nekompromisně Nasser Al Attiyah.
„Má pravdu, poslední roky není na Dakaru čas na nějaké taktizování, my taky pojedeme naplno,“ komentoval to Martin Prokop v předvečer startu. Jeho mechanici mu dávali na Shreka (jinak se jeho Fordu Raptor neřekne) nové brzdy a tlumiče, chystali auto na náročnou porci kilometrů. „Tiše doufám, že tam jen natankujeme, vyměníme vzduchový filtr a půjdeme si lehnout. Ale třeba vloni jsme v maratónské etapě měnili diferenciál… Vezeme si s sebou pár věcí navíc, takže budeme těžší, nicméně už teď je v autě uložených tolik dílů, že by to jednoho mohlo až překvapit,“ říká.
Co konkrétně ale Prokop v autě s sebou má, prozradit nechtěl. Sdílnější nebyl ani šéfinženýr Ivan Matoušek. „Z minula víme, co by se mohlo rozbít, ale Murphyho zákony jsou jasné - máš s sebou vždycky všechno, jen ne to, co potřebuješ.“ A podobné je to u všech týmů, pro motorkáře Dakar Original vlastně nic nového.
Alonso po nehodě a zrušení kvůli větru
Každopádně maratónská etapa může pěkně zamíchat pořadím. Tedy teď už jenom její druhá část, neboť věci nabraly dost neočekávaný spád. Etapa si vybrala svou daň hned na druhé duně. Fernando Alonso špatně najel na její hranu, přistál na pravé přední kolo a šel dvakrát přes střechu. Přistál sice na kolech, ale podle všeho má poškozené přední zavěšení. Za fotky děkujeme Radkovi Lavičkovi.
Podle poslední informací dal Alonso nakonec auto dohromady a bude pokračovat bez čelního okna a s hodinovou ztrátou.
A Alonso nebyl sám, kdo se v tomto místě nehezky proletěl. Své si tu zažil i kyperský závodník Roman Starikovich. Ten vzal Dunu příliš rychle a přestože nešel přes střechu, dopad „na placku“ byl extrémně tvrdý, tlumiče nemají šanci takovou ránu pobrat. Tohle je noční můra všech závodníků. Starikovich i jeho spolujezdec skončili po skoku v nemocnici.
Tohle je strašný... Oba dva v nemocnici, víc info zatím není. Etapa po 223 km zrušena - silný vítr a prach neumožňuje mít ve vzduchu vrtulníky. #crash #videooftheday #jump #dakar #stage10 #dakar2020 #76drive
Zveřejnil(a) Jan Červenka - novinář dne Středa 15. ledna 2020
Etapa byla později na 223. kilometru zastavena pro špatné počasí - silný vítr znemožňoval start záchranářských vrtulníků. Všechny posádky zamířily v konvoji přímo do maratonského bivaku a pokračování bude zase zítra.
O nehody není na letošním ročníku slavné rallye nouze. V neděli jsme informovali, že během sedmé etapy tragicky zemřel portugalský závodník Paulo Goncalves. Čtyřicetiletý motorkář těžce havaroval na 276. kilometru etapy, a přestože u něj byl zdravotnický vrtulník za pouhých osm minut, zemřel během převozu do nemocnice. Bylo to dost možná i kvůli tomu, že letošní Dakar je jeden z nejrychlejších, ne-li nejrychlejší v historii slavné soutěže vůbec. Vítěz sedmé etapy Carlos Sainz měl po 546 ujetých kilometrech rychlostní průměr 128 km/h!