Hlavní obsah

Zrenovovaný Ford Mustang GT350H je klasika mezi klasikami

Foto: The Vault

GT350 byla jednou z nejoblíbenějších verzí prvního Mustangu

Ford Mustang ze 60. let je dnes ikona, a jakmile se objeví slušný kousek, sběratelé se nebojí za něj zaplatit desítky, ba dokonce stovky tisíc amerických dolarů. V USA tato auta byla a jsou velice populární. Ale proč by nás měl zajímat zrovna tento černý se zlatými pruhy? Tak zaprvé je to Ford Mustang v takzvané „před-fastbackové“ verzi z roku 1966. Za druhé jde o posílenou verzi GT350 od Carolla Shelbyho. A za třetí – je z půjčovny…

Článek

Když byl Shelby Mustang GT350 poprvé v roce 1965 představen, stal se poměrně brzy obrovskou senzací a velkým hitem. Řetězec autopůjčoven Hertz a Peyton Cramer, tehdejší generální manažer firmy Shelby American, navázali v září téhož roku spolupráci, a mohlo se tak zrodit Shelby GT350H – lákadlo pro zákazníky autopůjčoven společnosti Hertz, a případně i pro potenciální Shelbyho zákazníky.

Foto: The Vault

Tato silueta je nezapomenutelná – každý, kdo ji uvidí a ví aspoň něco málo o autech, hned vyhrkne „Mustang!“

Členové Hertz Sports Car Clubu si mohli tento skvost zapůjčit za 17 dolarů na den a 17 centů za jednu ujetou míli. Vzniklo pouze 1 001 těchto GT350H, z čehož 800 kusů vzniklo v oblíbených barvách Hertzu — v černé Raven a se zlatými pruhy ve stylu Le Mans, jaké nosila i legendární GT40.

Jedním z nich byl i vůz, který vidíte na fotkách. Vzhledem k těžko přehlédnutelné, a hlavně oblíbené specifikaci má tento kus značný investiční potenciál. Ještě před poměrně nedávnou dobou tomu takhle však nebylo – vůz byl nalezen ve stodole ve městě Quitman ve státě Mississippi. Počítadlo ukazovalo 81 tisíc najetých mil (130 tisíc km) a karoserie říkala „Zrenovuj mě!“, protože vůz byl nalezen v poměrně dezolátním stavu.

Došlo tedy na renovaci, kde nezůstal kámen ani zrnko prachu na kameni, V8 o zdvihovém objemu 289 kubických palců (tedy 5,4 litru) opět může bublat jako dřív. Zároveň by mu díky výkonu 306 koní nemělo dělat problém zrychlit z klidu na stovku za 6,6 sekundy a urazit čtvrtmílovou vzdálenost za přibližně 15 sekund při rychlosti 150 km/h. My holt máme časy zajeté na Nordschleife, Američané pro změnu měří časy změřené na drag stripu ve sprintu na čtvrt míle.

Foto: The Vault

Krásný 5,4l V8 Shelby Cobra dával na svoji dobu úctyhodných 306 koní

Tyto hodnoty jsou slušné ještě dnes, a co teprve před padesáti lety? Právě proto byly v autopůjčovnách Hertz „Shelbiny“ GT350 tak oblíbené, a zejména právě mezi závodníky ve sprintu. Traduje se, že spousta těch, co si vůz vypůjčili, s ním vyrazili rovnou na sprintovací dráhu potrápit nějaké ty „kolegy“ v dodgích, chevroletech a pontiacích. Takové zacházení si pak po vrácení vyžádalo menší údržbu…

Silná strojovna od Carolla Shelbyho, dvorního úpravce mustangů, se zkrátka osvědčila. Někteří to však s vynalézavostí dotáhli ještě dále – pronajali si na pár dní GT350H, vymontovali skvělý motor Shelby Cobra a uložili ho do svých vlastních aut, díky čemuž zapůjčené auto tolik netrpělo. Až zábava skončila, byl motor vrácen na svoje místo a vůz zpět na parkoviště před Hertz.

Tento konkrétní kus se zúčastní internetové aukce společnosti The Vault, s cenou začínající na hodnotě 225 tisíc dolarů, tedy zhruba 5,2 milionu korun.

Načítám