Článek
BMW M3 je jeden z nejikoničtějších sportovních modelů automobilky BMW, a vlastně jeden z nejikoničtějších sporťáků vůbec. A vše začalo právě u tohoto auta – modelu M3 generace E30, který se vyráběl v letech 1986 až 1990. Své renomé získal hlavně díky úspěchům ve světovém i německém seriálu cestovních vozů, tedy WTCC a DTM. Díky tomu se homologační verze pro běžný provoz prodávaly jako teplé housky na krámě (ačkoliv se vyrobilo docela skromných 16 tisíc kusů).
Její atmosférický čtyřválec 2,3 l dával na svou dobu slušných 200 koní, převrtaný 2,5l motor poslední verze s názvem Sport Evo dokonce přes 230 kobyl, ale pokrok jde neúprosně kupředu a v roce 2019 mají i ostré hatchbacky 300 koní a více. Je tedy do určité míry pochopitelné, že se sem tam najde majitel, který by uvítal vyšší výkon.
Takoví majitelé určitě ocení, že Redux provádí své úpravy s úctou k původnímu receptu. Jejich web jasně říká, že se řídí mottem „Enhance, evolve“, tedy „vylepšit, rozvinout“. A na první pohled tato první M3 od Reduxu vypadá velmi decentně, spíš jako by prošla důkladnou renovací než tuningem. Částečně proto, že to tak je. Redux v rámci renovace odmontuje klíčové části karoserie, jako nárazníky, blatníky, střechu a boční prahy, a nahradí je karbonovými. Prý se dá připlatit i za karbonovou kapotu. Liší se ale jen materiál, design zůstal stejný, takže výsledek nijak nekřičí do světa, že má komplet nové šatičky.
Ale pohled dovnitř už odhalí rozsáhlé, i když decentní změny. Tak zaprvé, Alcantara je teď všude, kam se podíváte, i na dveřích a středové konzoli. Původní sedadla byla nahrazena skořepinami od vyhlášené firmy Recaro, zadní pak byla nahrazena jednoduchou lavicí (nebo rovnou ochrannou klecí). Renovací prošel taky volant, který je nyní čalouněný Alcantarou, za ním je místo klasických budíků moderní digitální displej. K tomu bychom měli v klasice, jako je M3 E30, trochu výhrady, ale je pravda, že více evokuje atmosféru závodního auta.
A teď to nejlepší – pohonná jednotka. Tento konkrétní kus, první z celkových třiceti, které vzniknou, má nejen motor převrtaný na 2,5 litru, ale má ještě turbodmychadlo. Nebojte, k mání je i verze bez přeplňování, ale s turbem bude auto o poznání divočejší. Vždyť má 390 koní a 530 Nm! Přidejte si k tomu nastavitelné tlumiče ve třech směrech, brzdy od AP Racing, diferenciál s omezenou svorností, a máte tu recept na skvělou okruhovou retro zbraň, která ve správných rukou ukáže mládeži, zač je toho loket.
Vylepšit a rozvinout – Redux dokazuje, že úprava ikonického sportovního auta ještě nemusí být nutně na škodu. M3 E30 byla stvořena k jízdě na okruhu, a byť se to dříve mohlo zdát jako škoda, teď po omlazovací kúře si o to auto přímo říká. Nemusí se líbit každému, ale chápeme majitele, kteří chtějí své E30 vdechnout nový život, aby mohla dělat radost a budit obdiv okolí i nadále. Trochu připomíná Sylvestera Stallona ve filmu Demolition Man – je trochu staromódní, ale pořád má charakteru na rozdávání a rozhodně nepatří do starého železa.