Hlavní obsah

Zpětná zrcátka, nebo zpětné kamery? Bitva začíná!

Foto: Audi

Jsou zpětné kamery technikou pro budoucnost, nebo si dál vystačíme s obyčejnými zrcátky?

Dnešní auta jsou plná moderní techniky, která řidiči ulehčuje život a může dokonce zachraňovat životy. Používat tedy obyčejná zpětná zrcátka začíná působit jako přežitek. V čem ale pomohou zpětné kamery? Dá se podle jejich obrazu vůbec jezdit? Není to zbytečně drahá technologie? Jsou kamery krokem vpřed, nebo představují spíš krok stranou?

Článek

S nahrazením zpětných zrcátek sofistikovanějším kamerovým systémem koketuje automobilový průmysl už od devadesátých let. Každý futuristický koncept se tváří, že se bez obyčejných zrcátek klidně obejde, i když všichni moc dobře víme, že je to jen na oko, aby ta velká boční ušiska nerušila čisté tvary designových studií. Ale snaha o implementaci zpětných kamer do produkčních aut tu je a v současné době slaví první úspěchy.

Foto: Mercedes-AMG

Na takhle krásné karoserii by klasická zpětná zrcátka jen překážela

Pionýrem se v roce 2015 stal Volkswagen XL1, malosériový speciál s hybridním pohonem a propracovanou aerodynamikou (i díky absenci klasických zrcátek), který dokázal jezdit s průměrnou spotřebou pod magický 1 litr na 100 km. Právě vylepšení aerodynamiky je jedním z hlavních důvodů, proč se zbavit velkých zrcátek trčících z boků auta a zhoršujících proudění vzduchu kolem karoserie – lepší aerodynamika totiž znamená nižší součinitel odporu vzduchu a tím i lepší spotřebu, na kterou se u dnešních aut klade tak velký důraz.

Foto: Volkswagen

První auto, které si vystačilo bez zpětných zrcátek

Prvním velkosériovým autem se pak na konci loňského roku stal hybridní Lexus ES, když jen o pár týdnů předstihl elektrický Audi e-Tron. Takže jiskra pokroku konečně zažehla plamen revoluce? Ne tak rychle – nové elektrické koncepty Audi na ženevském stánku (e-tron GT a Q4 e-tron) totiž zase měly klasická zpětná zrcátka. Tak jak to tedy bude – zrcátka nebo kamery?

U závodních aut je tahle otázka vyřešená už dávno – mají obojí. Boční zrcátka jsou na svých místech a místo zpětného zrcátka je zpětná kamera s velkým displejem na vrcholu středové konzole. Pilot tak má lepší přehled, protože nemusí otáčet hlavou do stran (čas nutný pro pohled směřující mimo silnici je minimalizovaný), což se ve vysokém závodním tempu hodí. Prospěšné by to bylo i pro řidiče běžných aut, kterým by zpětné kamery mohly usnadnit orientaci v situaci kolem auta.

Foto: Ferrari

U závodních aut je zpětná kamera jednoznačně přínosná – proč se u silničních stále váhá?

Jenže proč spravovat něco, co funguje? Proč do auta cpát další drahou techniku, která se může pokazit? Hlavní argument je vyšší bezpečnost. Zrcátka totiž fungují jen částečně – proto jsou dnešní auta vybavená sledováním mrtvých úhlů, parkovacími senzory a parkovacími kamerami, které řeší jejich nedostatky. Kamerový systém by vykryl často obrovské slepé úhly zrcátek, kam se snadno schová i parník, natožpak auto. Podobně už fungují kamerové systémy ve vnitřním zpětném zrcátku, které zachraňují často mizerný výhled z auta směrem vzad (ať už kvůli hlavám posádky, nákladu nebo prostě úzkému zadnímu oknu).

Foto: Cadillac

Cadillac CT6

Navíc by kamery spolu s radary v zadní části vozu (kromě sledování slepých úhlů vás mohou upozornit i na projíždějící auta při couvání z parkovacího místa) a umělou inteligencí dokázaly lépe sledovat dopravu za vozem a přesněji identifikovat a viditelněji označit hrozící nebezpečí, než jak to dokáže chvilkové mrknutí nepozorného lidského oka. Řada řidičů se mimo to se zrcátky ani příliš neobtěžuje (nebo je má špatně nastavená a pořádně do nich nevidí), ale kdyby měli obraz dění za vozem přímo ve svém zorném poli, mohl by je víc zajímat.

A pokud řešíte cenu – jedno takové vyhřívané, samozatmavitelné, elektricky nastavitelné a sklopné zrcátko s integrovaným blinkrem a ukazatelem systému sledování mrtvých úhlů vyjde zaručeně dráž než malá kamera a displej v kabině. A když systém vypoví službu? No, s ukopnutým zrcátkem také nemůžete nikam jet…

Foto: Audi

Umístění displejů zrcátek v Audi e-tron je trochu méně šikovné

Skutečný problém je, kam umístit displeje v kabině, aby to pro řidiče bylo přínosné, nikoliv rušivé. Lexus se je rozhodl dát na strany palubní desky, čili zhruba do míst, kam se řidič kouká do zrcátek, aby přechod byl co nejpřirozenější. Audi je má ve dveřích (o něco níž a vzadu, také jsou o něco menší), což už tak přirozeně nepůsobí. Displeje by ale klidně mohly být i po stranách kapličky přístrojů, případně s rozvojem infotainmentů s gigantickými displeji by také mohl být jen jeden panoramatický obraz zpětného pohledu uprostřed palubní desky, a řidič by je tak měl přímo v zorném poli. Možností je nespočet, teď už jen vybrat tu řidičsky nejpřirozenější…

Foto: Lexus

Za tmy mohou kamery poskytnout lepší obraz než klasické zrcátko

Zvykat si na novou pozici zrcátek je děs (stačí skočit do auta s volantem na pravé straně), ale chce to jen trochu času. Těžší bude zvyknout si na obraz displejů, protože působí méně prostorovým dojmem. Na druhou stranu by si lépe poradily v horších světelných podmínkách, kdy v zrcátkách vidíte jen nejasné světelné body. Zdá se nám tedy, že výhody kamerového systému převažují a mají potenciál k dalším zlepšením.

Jak to vidíte vy? Zvítězí podle vás jednoduchá zrcátka, nebo sofistikovanější kamery? Napište svůj názor do komentářů nebo klikněte na anketní otázku.

Co je podle vás lepší pro sledování dopravy za vozem?
ZRCÁTKA – jednoduchý princip, prověřená funkčnost
44,3 %
KAMERY – modernější technologie má potenciál pro vyšší bezpečnost
55,7 %
Celkem hlasovalo 650 čtenářů.
Související témata:
Načítám