Článek
Kdo by neznal Lancii 037, supersport s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, který nejspíš někde špatně odbočil a dostal se až na tratě světové rallye, kde deklasoval konkurenci. V dobách neblaze proslulé Skupiny B šlo o jeden z nejschopnějších závodních strojů až do doby, než se začal prosazovat pohon všech kol a zejména mocné Audi Quattro, které bylo do značné míry jeho průkopníkem.
Dlužno podotknout, že i tak uměla 037 svého efektivnějšího soka pěkně potrápit – v roce 1983 se dokonce Lancii 037 s pohonem pouze zadních kol podařilo Quattro v bitvě o pohár konstruktérů porazit. Žádnému vozu s pohonem jen jedné nápravy se to pak už nikdy nepodařilo. Tehdy nejlepší jezdec Lancie, jistý Walter Röhrl, byl pak v hodnocení jezdců druhý – a to jen proto, že jel jen ty rallye závody, které měl rád.
Snad i štěstí stálo tehdy na straně Lancie: „Dokonce jsem s ní vyhrál i rallye Akropolis – v Lancii! Ani my jsme to nečekali, všichni si mysleli, že není dost robustní, aby vůbec dojela do cíle,“ vzpomíná Rörhl. Kupodivu tehdy na nemilosrdné řecké rallye nejvíce problémů mělo německé Audi. Na závěrečné rallye San Remo v Itálii musel Röhrl a jeho 037 zajet perfektně – a to se i stalo: „Byla to možná nejlepší rallye mého života – bylo to jako sen. Stačilo jen pomyslet na to, co udělám, a auto mě poslechlo. Bylo to… prostě mi nikdo nestačil!“
Teď už jistě chápete ikonický status této závodní Lancie. Kvůli homologačním regulím však Lancia vyrobila i silniční verzi 037 Stradale v počtu 207 kusů (minimální nutný počet byl 200 kusů) – ta byla sice o něco krotší než závodnička, ale ne o moc. Prostorový rám těsně obalený karoserií ze sklolaminátu vyztuženého kevlarem vážil pouhých 1 170 kilo, takže s ním kompresorem přeplňovaný dvoulitr o výkonu 208 koní a 226 Nm dokázal pěkně cvičit. Silniční 037 Stradale je tak vysoko ceněným sběratelským kouskem a ztělesněnou řidičskou radostí.
Není proto divu, že se italská firma Kimera Automobili rozhodla oživit zašlou slávu speciálu, který ve třech sezónách přinesl Lancii první (1983), druhé (1984), třetí (1985) a druhé (osudná sezóna 1986) místo mezi týmy. Proto vznikl tento úchvatný restomod, pojmenovaný Kimera EVO37, který přenáší legendu rallye do nového tisíciletí.
Na první pohled EVO37 zůstává věrné původnímu autu – všechny linie jsou neuvěřitelně povědomé, až to jednoho zahřeje u srdce. Jediné zásadní změny jsou nové LED svítilny a kola více vytažená ven z blatníků, jak dnes velí „módní trendy“. Moderní 037 je potom o kus delší než originál, a co hlavně – je vyrobena z karbonového vlákna, nikoliv ze sklolaminátu.
O pohon se stará původní 2,1l přeplňovaný čtyřválec (pro závodní verzi Evo2) od firmy Italtecnica, ovšem zde je motor nově přepracován za pomoci moderních technologií (včetně přechodu od přeplňování kompresorem na turbodmychadlo). Výsledkem je brutální výkon 505 koní a 550 Nm, který posune jízdní zážitek na zcela novou úroveň.
Dalšími vylepšeními jsou například moderní tlumiče Öhlins nebo karbon-keramické brzdy Brembo. Vše je ale zapracované s citem a úctou k originálu, EVO37 má tedy stále pohon pouze zadních kol a poctivou manuální převodovku. Vymáčknout z ní všechno tak bude záležitost pouze pro zkušené řidiče.
Na všechny úpravy dohlížel samotný Claudio Lombardi, bývalý konstruktér Lancie zodpovědný za původní 037. „Tato skupina prokázala, že ví, co dělá, pracuje velmi disciplinovaně a kombinuje navzájem různé zkušenosti a poznatky jednotlivých členů velmi profesionálním způsobem a bez zbytečných konfliktů,“ neskrývá svůj obdiv Lombardi, který se k projektu osobně vyjádřil. „Musím jim pogratulovat. Tito mladí muži mají zapálení, mají vizi a mají odhodlanost, za což si zaslouží mé hluboké uznání.“
Kimera EVO37 vznikne v symbolickém počtu 37 kusů a každý z nich bude stát minimálně 480 tisíc eur, tedy v přepočtu na naše 12,2 milionu korun. Finální vůz se představí na blížícím se červencovém Festivalu rychlosti v Goodwoodu, první kusy by měly dorazit k zákazníkům v září tohoto roku.
Pokud vám projekt oživené italské rallye legendy něco připomíná, máte pravdu. Před pár lety se do podobného projektu vrhla italská firma Automobili Amos, ale jako objekt svého zájmu si vybrala neméně ikonickou Lancii Deltu Integrale. A výsledek byl podobně vzrušující…