Hlavní obsah

Znáte první Mazdu s označením MX?

Foto: Mazda

Tohle je opravdový výlet do minulosti

Japonská automobilka objevila ve svém vlastním skladu desítky let zapomenuté auto. Je to první vůz s označením MX (zkratka pro Mazda Experimental) a nikdo se nemůže divit, že mu vdechla nový život.

Článek

Planeta se začíná bát nové neznámé pandemie, ti bezstarostní a zamilovaní slaví Valentýna. Je 14. února 2020 a pár zaměstnanců archívu Mazdy využívá volnějšího režimu, kdy dávají dohromady katalogizaci. A najednou… Najednou v rohu skladu objevují poklad!

Foto: Mazda

Kterou mazdu vám ty mrkačky připomněly?

Je vám asi jasné, jaké pozdvižení to muselo u jinak pečlivých Japonců vzbudit. Většinu konceptů totiž Mazda po skončení autosalonů a případném dalším výstavním kolečku pečlivě zlikviduje, ale tento malý hatchback s vyklápěcími světly tam jednoduše čtyřicet let odpočíval zapomenutý a nikým nepostrádaný.

Ano, opravdu čtyřicet let! V roce 1981 totiž Mazda představila na tokijském autosalonu svůj vůbec první model MX s kódovým označením MX-81. O design se postaralo designérské studio Bertone, technika pocházela z tehdejšího modelu 323. Takže benzinový čtyřválec 1,5 l, 126 koní a pohon předních kol.

U Bertoneho auto navrhl Marc Dechamps, který se prý inspiroval konceptem Volvo Tundra z roku 1979 od Gandiniho. Na první pohled to prozrazují ta obrovská okna, která seděla v jedné linii s výraznou boční linkou, ale taky mrkačky, výsuvné stěrače a vertikální zadní světla pokrývající téměř celý C-sloupek.

Foto: Mazda

Na dnešní poměry vlastně malé auto, prosklení je ale velkorysé

Interiér byl stejně futuristický a vyrobený z tehdy nejmodernějších materiálů. A za pozornost jistě stojí i obdélníkový volant s integrovanou televizí, který se zasouval do palubní desky. „Jak vidíte, historie se opakuje, nová auta s autonomním řízením mívají podobně řešený interiér,“ píše se v tiskové zprávě Mazdy.

Foto: Mazda

Obdélníkový volant a v něm televize

A v ní se dál dočtete i to, že koncept MX-81 se dochoval v překvapivě dobrém stavu, takže nemusely být zásadním způsobem obnoveny žádné důležité prvky samotného šasi nebo pohonného ústrojí. „Vůz byl přesunut do centrály Mazdy v Hirošimě, kde prošel renovací motor, brzdy, řízení a elektronika, aby pak zamířil na testovací okruh, kde byla vyzkoušena jeho funkčnost.“

Následně byl odeslán k turínským mistrům do studia SuperStile Flartech, kde se postarali o plnou obnovu interiéru, nový lak v původním odstínu a o renovaci vyklápěcích předních světel.

Teď už se prý plně zrenovovaná MX-81 vrátila zpět do Japonska, tak jen doufejme, že ji zase nepostaví někam do kouta…

Související témata:
Mazda MX
Načítám