Článek
Setkali jsme se s tím, že co se SEATu a Cupry týče, mají v tom někteří trochu zmatek. Tak se to pokusíme vysvětlit. SEAT, jako španělskou značku, která je součástí koncernu Volkswagen, jistě znáte. Jistě také víte, že její výkonné modely byly označovány jako Cupra – Leon Cupra nebo Ibiza Cupra. Ovšem před rokem se SEAT rozhodl, že z pojmu Cupra udělá samostatnou značku, pod kterou bude tyto sportovně střižené modely sdružovat. Prvním modelem této nově vzniklé značky je Ateca, tedy Cupra Ateca.
Ta dostala do vínku nové lakování, nové díly, sportovnější podvozek, a hlavně zajímavější naladění motoru, než je jinak u Atecy zvykem. Pod kapotou má dvoulitrový přeplňovaný agregát, který je naladěný na rovných 300 koní. To není vůbec špatné, ale je to jen takový začátek. Sama značka Cupra už oznámila, že během několika málo dnů ukáže další model, který tentokrát nebude mít základ v žádném existujícím, jako je tomu u Atecy. A navíc se proslýchá, že jeho agregát bude vyladěný na mnohem zajímavější výkon. Dokonce jsme slyšeli, že by pod kapotou mohl být ostrý pětiválec, ale to jsou zatím jen spekulace.
Než ale zjistíme, kde je pravda, pojďme si něco říct o úpravci. JE Design jsou často ze sériových aut schopni vymáčknout absolutní maximum. V případě této konkrétní úpravy vsadil JE Design hlavně na úpravu map řídicí jednotky a na montáž nového výfukového potrubí. Díky tomu se výkon dostal až na hodnotu 360 koní a točivý moment na 450 Nm. To vše putuje přes sériovou automatickou převodovku na všechna čtyři kola. Po úpravě umí Cupra Ateca z klidu na 100 km/h zrychlit za 4,8 sekundy, což je o 0,4 sekundy lepší čas, než jaké zvládne Ateca v sériovém provedení. Maximální rychlost pak nově je 259 km/h oproti sériovým 247 km/h.
Kromě toho všeho úpravce přidal nový difusor s možností dvou barev lakování a nové nástavce blatníků. Jinak na design vlastně nesáhl, ale ono ani nebylo proč. Ovšem novým prvkem jsou kola, která si můžete objednat buď v rozměru 19 nebo 20 palců a nutno říct, že autu moc sluší. A jaký div, že si úpravce za svou práci nechá řádně zaplatit. Jen všechny díly vyjdou na 7 103 eur. Pokud přidáte i úpravu motoru, připravte se na částku atakující 10 000 eur, tedy bezmála 260 tisíc Kč.