Článek
Původní společnost Ignáce Šustaly založená v polovině 19. století se zabývala výrobou kočárů a v 80. letech rozšířila kapacity o produkci železničních vagónů. Od poloviny 90. let 19. století nesla jméno Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft A. G. neboli Kopřivnická vozovka a. s. a byla přímým předchůdcem dnes známé automobilky Tatra.
Už v roce 1897 začali konstruktéři pod vedením Leopolda Svitáka vyvíjet první tovární automobil, který byl dokončen v květnu roku 1898. Šlo o model Präsident s dvouválcovým motorem získaným přímo od Karla Benze. V expozici najdete repliku dokončenou v roce 1977.
K nejstarším originálům automobilové sbírky patří model NW typ B (1901-1904) s výkonem 12 koní, jehož vzniklo s různými karoseriemi asi 30 kusů. Vedle najdete prototyp NW typ S. Ten od roku 1910 hostil pohonnou jednotku s rozvodem OHC a planetovou převodovku. Hasičský speciál NW typ K zase získal v roce 1910 na světové výstavě v Buenos Aires (Argentina) hlavní cenu v kategorii užitkových vozů.
Konečně Tatra
Od roku 1918 se na kopřivnických automobilech prosadilo zvučné jméno Tatra a v roce 1923 byl uveden na trh model Tatra 11, kterým automobilka doslova šokovala svět. Konstruktér Hans Ledwinka, který měl na svém kontě asi 1 100 patentů, na něm představil veřejnosti unikátní technické řešení, takzvanou tatrováckou koncepci podvozku.
Na počátku 30. let byla uvedena úspěšná série Tatry 57, lidově nazývaná Hadimrška. Díky tomuto modelu automobilka přežila hospodářskou krizi. Hadimršky byly prodejně a konstrukčně úspěšné automobily, které kupovala střední a vyšší třída. Na tatrováckých podvozcích stavěla vlastní karoserie také slavná karosárna Sodomka z Vysokého Mýta.
Ladně se přesunujeme k prototypu Tatra V570 z roku 1933. Tento model zcela nově demonstroval první motor uložený za zadní nápravou. Do sériové výroby se však prosadila koncepce vozů vyšší třídy s proudnicovou karoserií a vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem uloženým vzadu.
Před začátkem druhé světové války naběhla produkce Tatry T 97 s aerodynamickou konstrukcí a levnějším čtyřválcovým motorem. Za války se v Kopřivnici rodily hlavně nákladní automobily pro německou armádu a v omezené míře i osobní vozy typu T 87 či T 57K.
Poválečný restart
Znáte první poválečný automobil značky v Československu? Jeho vývoj trval asi rok a nesl označení Tatra T 600 Tatraplan (1947). Šlo též o první tatrovácké patentované vozidlo se samonosnou karoserií. Kromě limuzín byl v této modelové řadě vyroben jediný vůz s označením T 601 Monte Carlo, což bylo sportovní dvoudveřové kupé s lehčí hliníkovou karoserií.
V roce 1949 byla pro účely výstavy na ženevském autosalonu vyrobena Tatra T 600 Sodomka v provedení kabriolet. Ta vzápětí putovala jako narozeninový dar k samotnému Stalinovi do Moskvy. Diktátor však se svým prezentem k 70. výročí života údajně nejezdil. Do sbírky Technického muzea Tatry se vůz dostal až v roce 1976. Po přesunu výroby T 600 do Mladé Boleslavi dostala Tatra několikaletý zákaz produkce osobních vozů, který trval až do roku 1955.
Po obnově od roku 1955 se 20 let v Kopřivnici probouzely k životu i vozy typu T 603. Bavíme se také o posledních modelech zkonstruovaných v aerodynamickém designu. Pokračovateli T 603 byly verze T 613, ale ty změnily místo narození a od roku 1973 sjížděly z linek pobočného závodu v Příboře. Tak jako předcházející poválečné reprezentativní limuzíny byly také T 613 určeny pro export nebo pro vládu či národní podniky.
Že se automobilka nebála ani nestandardních požadavků, o tom svědčí jediný model Tatra T 613-4-Mobicom z počátku 90. let. Vozidlo přezdívané „Úřad na kolech“ mělo například otočné sedadlo, televizor, telefon nebo laptop. Tehdy si jej objednal jeden zákazník z Německa.
Zvýšené patro muzea patří mimo jiné sportovním speciálům, podvozkům nebo motorům. Jestliže vás fascinují velkoobjemové diesely, pak se zaměřte na typ T 955. Hovoříme o 18valcovém agregátu s uspořádáním do písmene W, objemem 22 238 kubických centimetrů a výkonem 300 koňských sil.
Osobáky zabil nezájem
Poslední hala zaujme sbírkou nákladních vozidel a dvou osobních exemplářů. Prvním z nich je prototyp pancéřové Tatry T 613, o jehož zabezpečení se postarala známá společnost SVOS z Přelouče. Znáte Tatru T 700, poslední osobní automobil značky? Vlajková limuzína s osmiválcem uloženým vzadu neměla šťastný osud. Z důvodu nezájmu kupců vzniklo pouhých 62 kusů.
Tatra dnes patří skupině Czechoslovak Group, která automobilku zakoupila v dražbě v roce 2013. Současná produkce zahrnuje převážně nákladní, ale hlavně účelově specializovaná vozidla. Osobních aut s červeným kulatým znakem se tak už nejspíš nedočkáme.
Jestliže vás Technické muzeum zlákalo, najdete ho přímo v Kopřivnici v ulici Záhumenní 367/1. Zaparkovat doporučujeme u přilehlých obchodních domů.
Základní vstupné pro dospělého činí 130 Kč a děti, studenti i senioři zaplatí 90 Kč. Mimo pondělků můžete budovu plnou krásných veteránů navštívit celoročně každý den, a to od května do září od 9:00 do 17:00 hodin a od října až do dubna od 9:00 do 16:00 hodin.