Článek
Pro někoho je to jen malý symbol, ve skutečnosti je to ale celý příběh. Skrývá v sobě detaily, poselství a jeho hodnota je nedozírná. Znak Bugatti je podobně ceněný jako třeba tvar lahev Coca-Coly nebo nakousnuté jablko společnosti Apple. V automobilovém světě se mu může svým věhlasem vyrovnat jen vzpínající kůň Ferrari, ani loga Porsche či Lamborghini nemají takovou cenu.
Bugatti nedávno vydalo tiskovou zprávu, ve které se svému znaku podrobně věnuje. Je to výlet do minulosti, skutečná cesta rodokmenem značky. V dnešní moderní uspěchané době je to jak maják v rozbouřeném moři. Klid. Jistota. Stabilita. A silný příběh…
Znak automobilky navrhl samotný Ettore Bugatti. Sebestředný, technicky nadaný génius, který své první auto navrhl ve svých devatenácti letech, soustředil svoji pozornost i na logo. O jeho životě je to na samostatný článek, který si garáži časem přečtete, ale už teď se hodí vědět, že se stejnou pečlivostí, kterou Ettore Bugatti věnoval každému detailu svých aut, přistoupil i k samotnému znaku automobilky. Popsal přesně barvy, úhly a stupně, a i když se jeho velikost v průběhu let měnila, tak znak zůstává stále stejný.
Jednotlivé barvy mají svůj význam, najdete tam červenou, bílou a černou. Červená je podle Bugatti vášeň a výkon, bílá pak elegance a ušlechtilost. Iniciály EB vyvedené v horní části znaku jsou černé a podle automobilky symbolizují dokonalost a odvahu.
Těch šedesát černých teček okolo loga už ale tak jasné zdůvodnění nemá. Dokonce ty tečky na znacích některých aut z první produkce chybí a Bugatti férově přiznává, že jasný historický odkaz neexistuje. Podle legendy jsou tam spíš na ozdobu, jako symbol secese, což byl trend populární na konci 19. a začátku 20. století. Zároveň by však mohly být brány jako spojení mechanických částí, takže by se daly vysvětlit i jako trvanlivost či spolehlivost.
Loga jsou ze stříbra 970/1 000 a váží 159 gramů. Což je až s podivem, zvlášť když se Bugatti často ohání tím, že hlídá každý gram váhy. Sluší ale připomenout, že Chiron váží 1 995 kg, takže zrovna těchto pár gramů se ztratí a Bugatti se rozhodně nesníží k tomu, aby dávala místo loga třeba samolepku. V tomto ohledu je zkrátka kvalita a řemeslné zpracování až na prvním místě, takže ani neočekávejte, že bychom se dočkali znaku Bugatti z uhlíkových vláken.
Není taky bez zajímavosti, že znaky vyrábí rodinná společnost s 242letou historií, Jmenuje se Poellath GmbH & Co. KG Münz- und Prägewerk a byla založena v bavorském Schrobenhausenu v roce 1778. Za ty roky se vypracovala v jednu z nejuznávanějších společností v ranku zpracování kovů a ražení a Bugatti si u ní nechávalo dělat znaky už v době svého vzniku. Pak vás nepřekvapí, že tam vznikly i všechny znaky pro Veyrony i Chirony.
Podle generálního ředitele společnosti Poellath vyžaduje design a kvalita znaku Bugatti ruční výrobu. Společnost dokonce vyrábí vlastní nástroje pro výrobu emblémů z kusu stříbra a do celého procesu jsou zapojeni specialisté z různých oborů, dohromady se prý na výrobě podílí dvacet lidí a výroba jednoho odznaku trvá 10 hodin. Celá operace je ale rozložena do několika dní, protože si to vyžaduje technologie výroby. Jen pro srovnání – škodovka vyrobí za jednu hodinu padesát Octavií.
Aby bylo písmo správné, je každý kousek stříbra 970/1 000 několikrát vyražen lisem o tlaku až 1 000 tun. Výsledkem je nápis Bugatti, který má výšku 2,1 milimetru. Místo odlévání se používá ražba, protože konečný výsledek je ostřejší a kvalitnější. Používá se taky speciální smalt s anorganickými sloučeninami, který se spojuje se stříbrem.
Právě smalt pak propůjčuje znaku jeho konvexní zakřivení, a protože je na každý vyražený znak nanášený ručně, tak drobné rozdíly znamenají, že pod lupou je každý vyrobený znak svým způsobem jedinečný.
Bugatti samozřejmě nezveřejňuje, kolik za každý vyrobený znak zaplatí, ale jistě se bavíme o částkách, co mají na konci minimálně čtyři nuly. Jen pro zajímavost, třeba palivová nádrž Veyronu vás coby díl vyjde na 37 904 eur, tedy bezmála milion korun, jedna benzinová pumpa stojí sedmdesát tisíc korun a taková váha vzduchu, celkem obyčejný díl, stojí pětačtyřicet tisíc korun.
Schválně nám do diskuze napište, na kolik by znak Bugatti mohl přijít podle vás.