Článek
Amalgam Collection je jedním z nejlepších a nejdražších výrobců zmenšených modelů automobilů a v minulých letech představil celou řadu fascinujících zmenšenin, které na propagačních studiových fotografiích vypadají stejně jako jejich reálné předlohy, a to do nejmenších detailů. V současnosti výrobce uvádí na trh svůj nejnovější výtvor – ikonický Ford GT40 v barvách olejářské společnosti Gulf Oil.
Až neuvěřitelně realisticky vypadající model má původ ve skutečném závodním Fordu GT40 s číslem podvozku 1 075, který v roce 1969 zvítězil ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans s Jackym Ickxem a Jackiem Oliverem za volantem. Ujetá vzdálenost při závodě hrála důležitou roli při rozhodování o vítězi a Ford GT40 zvítězil s náskokem pouhých 120 metrů před druhým Porsche 908, celkem obkroužil 372 kol.
Pro Porsche však byla porážka Fordem mnohem bolestivější, protože vedlo přibližně 90 procent závodu a potenciální vítěze s Porsche 917 vyřadila ze závodu závada převodovky. Konec závodu byl obzvláště dramatický, protože Jacky Ickx předstíral ztrátu výkonu kvůli nedostatku paliva na nejdelší rovince Mulsanne Straight. Celou rovinku se držel v aerodynamickém pytli těsně za Porsche, a když se přiblížili k jejímu konci, s plným výkonem jej dokázal předjet.
Sběratelé modelů si nyní mohou připomenout vzrušující historii Le Mans novým modelem ve svých sbírkách, kterým je již zmíněný ikonický Ford GT40 v měřítku 1:8, což je relativně velký kousek. Vývoj modelu trval přibližně 24 měsíců a probíhal ve spolupráci s továrním oddělením Ford Archive and Heritage Department a společností Gulf Oil International.
Celkem vznikne jen 199 kusů, z nichž každý bude vyroben a sestaven ručně při procesu, který trvá více než 400 hodin. Jak už tomu u velkých Amalgamů bývá, model není z těch nejlevnějších. Sběratelé za nádhernou zmenšeninu Fordu GT40 zaplatí 13 027 amerických dolarů (284 000 Kč).