Hlavní obsah

Zlaté časy off-roadů jsou nenávratně pryč. Nebo ne?

Foto: Toyota

Jsou zlaté časy terénních aut opravdu pryč?

Čas se hnul a nic už nebude jako dřív – tohle pořekadlo platí ve světě automobilů dvojnásob, jelikož vstupujeme do doby elektrické a klasická analogová auta pohřbíváme. Off-roadový segment upadá, všichni kupují SUV a pravověrné terénní vozy z trhu mizí. Je tu naděje na velký comeback, ale ten se nebude líbit zarytým puritánům. Jak to tedy s off-roady bylo, je a co bude?

Článek

Už od konce druhé světové války se začaly automobilky předhánět, která vyrobí užitečnější automobil pro provoz na silnici, práci, rodinu a volný čas. Tehdejší praotcové dnešních SUV byli velmi jednoduchými stroji, které šlo opravit kladivem (v případě SSSR srpem), a svými vlastnostmi splnili všechna očekávání.

Foto: UAZ

UAZ Patriot je pravověrný off-road s karoserií typu SUV. Jeho základem je však jednoduchý motor o objemu 2,7 litru

Lidstvo však začalo postupně mít větší požadavky na komfort a pohodlí, proto se i v terénních autech začaly objevovat luxusní materiály nebo nadstandardní prvky výbavy typu klimatizace. Velký boom off-roadů nastal v 70. a 80. letech minulého století, kdy vznikly největší terénní ikony – některé přežily v modernizované podobě dodnes, jiné se staly sportovně-užitkovými crossovery a mnoho z nich zůstalo pohřbeno na smetišti dějin.

Drahé ojetiny

Dnes se spousta starých jeepů, mercedesů, toyot, land roverů nebo uazů prodává za peníze, které jsou vzhledem k jejich stáří relativně vysoké, ovšem má to svůj důvod. Takové vozy totiž zpravidla disponují naddimenzovanými komponenty, mají objemné motory s rozumnými výkony, dobrou dostupnost náhradních dílů a jsou více méně spolehlivé. Opravu už sice neprovedete na místě jednoduchými nástroji, ale nemusíte kvůli každé závadě do autorizovaného servisu, který disponuje specializovanými počítači a dalšími diagnostickými přístroji.

Foto: Jeep

Jeep Wrangler si stále drží status pravého terénního auta

Další věcí jsou systémy pro řízení emisí, které po čase odejdou. Katalyzátor nebo EGR ventil prostě můžete u starších vozů demontovat, upravit řídicí software a jednoduše fungovat dál. Ale zkuste si vykuchat složitější DPF filtr nebo technologii vstřikování močoviny u nových dieselů – jde o daleko náročnější a dražší proces. V obou případech sice zabíjíte především sami sebe, ale pokud se třeba chystáte projet divokým Kyrgyzstánem, patrně nechcete řešit závaznější problémy.

Foto: Dominik Valášek

Moderní diesely jsou zatíženy filtry pevných částic a vstřikováním močoviny

Koncem 90. let už veřejnosti přestávaly vonět žebřinové rámy, robustní nápravy a objemné nevýkonné motory, proto začal trend SUV, který v roce 1997 odstartoval model Mercedes-Benz ML a Lexus RX (ze začátku prodáván jako Toyota Highlander). Off-roady začaly přicházet o své terénní vlastnosti a proměnily se v cestovní a posléze i městské „slečinky“.

Foto: Jan Majurník

Lexus RX odstartoval v roce 1997 spolu s Mercedesem-Benz ML éru SUV. Na snímku můžete vidět moderní model RX L před faceliftem

Mše za zemřelé

Dnes jsme to dotáhli až tak daleko, že nás strhla vlna crossoverů, které zaplňují světové trhy rychleji než přemnožená sarančata Bolívii. Výrobci resuscitují mrtvé modely a představují je jako kompaktní SUV – Ford Puma už není sporťák, ale decentní mild-hybridní kompakt a Mitsubishi Eclipse zase dostalo přízvisko Cross a karoserii SUV-kupé.

Foto: Ford

Ford Puma se vrátil zpátky jako crossover

Pokud tedy chcete pravověrný off-road, už moc možností nemáte. Prahnete-li po jednoduchosti, musíte sáhnout po ruských značkách UAZ nebo Lada, ovšem za cenu toho, že budete častěji v servisu. Na druhou stranu dostanete primitivní techniku bez složitých enviromentálních vychytávek.

Foto: Karel Štochl

UAZ Hunter není moc moderní, ale zase vydrží i v nehostinném prostředí

Další možností je sáhnout hlouběji do kapsy a pořídit si elektronikou nabitý, ale stále pravověrný terénní vůz značky Nissan, Mercedes-Benz, Toyota, Suzuki nebo Mitsubishi. Na evropském trhu se prodávají také pick-upy, nicméně ty postupně přicházejí o tuhé nápravy nebo odpružení na listových perech – to kvůli větší univerzálnosti vozu. Dokonce se vyrábí také sportovně-užitkové čtyřkolky, které disponují redukční převodovkou (SsangYong Rexton, Land Rover Defender, Range Rover), případně SUV se sofistikovaným pohonem 4 x 4 (bez redukce) typu BMW X5 s off-roadem paketem.

Foto: BMW ČR

V případě BMW X5 sice disponujete terénním paketem, ale pojedete s tak drahým autem drásat terény mimo silnice?

Ale ruku na srdce, kdo z reálných majitelů pojede drásat drahé auto za miliony korun do terénu? Málokdo. Osud těchto vozidel je poslední dobou poněkud smutný, slouží totiž dost často jen jako pozlátko do městské džungle.

Foto: Jakub Deml

Toyota Land Cruiser patří dnes k posledním autům, která bezpečně zvládnou i náročnější terén

Ve stínu voltů

Jistá naděje svitla všem nadšencům do terénních aut s příchodem elektrické éry. Jelikož bateriově poháněná vozidla neprodukují při provozu žádné emise, jsou podle Evropské unie čistými auty, takže splní nejnovější emisní normy, které by primitivní spolehlivý naftový šestiválec nikdy nesplnil.

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi L200 je sice pořád drsňákem, ale už nabízí komfortní prvky výbavy a disponuje složitou elektronikou

Světlo světa tak spatřily výkonné elektromobily značek Rivian nebo Bollinger, Volkswagen přislíbil návrat klasické buginy a u General Motors se spekuluje o znovuvzkříšení značky Hummer. Elektropohon, ať je jakkoli kontroverzní nebo technicky nedokonalý, patří k mobilitě budoucnosti a díky němu se mohou vrátit na scénu pravověrné off-roady v novém, lepším a výkonnějším provedení. Otázkou je, zdali o to někdo stojí…

Foto: Hummer

Hummer by se mohl vrátit jako elektromobil. Zástupci General Motors spekulují o oživení značky

Takže se vás ptáme, jestli byste uvítali návrat opravdových terénních automobilů, byť by šlo o elektromobily. Níže najdete anketu, tak nezapomeňte hlasovat.

Foto: Bollinger

Plně elektrický Bollinger B1 je první vlaštovkou novodobých aut do terénu

Načítám