Článek
I když už jsou zimní pneumatiky „povinné“ od 1. listopadu, ještě stále plno lidí řeší přezouvání teď, na poslední chvíli. Přesto bychom si měli připomenout, že zimní pneumatiky jsou povinné jen tehdy, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně se dají takové podmínky očekávat.
Je ale rozumné, že plno lidí nechce v zimě jezdit na letních. Důvod je prostý, protože zákon schválnosti tvrdí, že zrovna v momentě, kdy budete nutně potřebovat vyjet, bude takové počasí, že i na zimních pneumatikách to bude hodně adrenalinová jízda.
No a pro tyhle případy, kdy chcete nejen vyjet, ale také dojet (nebo aspoň nemít problémy při policejní kontrole) jsou tu celoroční pneumatiky. Určitě víte, že aby mohly být celoroční pneumatiky používány i v zimním období, musejí být označeny schváleným způsobem, tedy nejčastěji logem M+S. A to většina běžně dostupných celoročních pneumatik zavedených značek je.
Pokud váháte, jestli jsou pro vás celoroční pneumatiky smysluplné, pokusíme se jejich výhody, ale také jistá technická omezení, vysvětlit, abyste se mohli správně rozhodnout.
Proč celoroční pneumatiky?
Výhody: Odpadají starosti s přezouváním, rychleji ojedete „nové gumy“, lepší vlastnosti v běžném počasí než u zimních pneu
Nevýhody: V extrémních podmínkách nefungují tak dobře jako kvalitní zimní pneumatiky, v létě jsou jejich vlastnosti kompromisní
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud nebydlíte na horách a sníh potkáte na silnicích maximálně párkrát za rok, naprosto si vystačíte s celoročními pneumatikami. Jejich konstrukce je samozřejmě kompromisní, ale v břečce a sněhu rozhodně fungují lépe než pneumatiky letní. Jen nedosahují takových výsledků jako kvalitní zimní pneumatiky. Rozhodně se ale schopnostmi více blíží zimním než letním.
Na druhou stranu jsou lépe konstruovány pro použití v létě, což zimní pneumatika není. V létě tak mají lepší vlastnosti, hlavně pokud jde o ovladatelnost a brzdnou dráhu na suchu a mokru. A to se může hodit i v zimě, protože přece jen se v zimě více pohybujeme po mokrých nebo občas i suchých silnicích. Pokud člověk nebydlí na horách, toho sněhu opravdu moc nepotká.
S výše uvedeným souhlasí i Radek Grill ze společnosti Tomket: „V poslední době prodeje celoročních pneumatik dramaticky rostou, neboť technologie, kterými jsou pneumatiky vyráběny, se výrazně posunuly. Oproti zimním pneumatikám, které v létě a na mokré vozovce nefungují optimálně, je směs celoročních pneumatik funkční na mokré i suché vozovce a v létě," vysvětluje a dodává, že souhlasí s tím, že zimní pneumatiky lze v současných klimatických podmínkách doporučit hlavně řidičům trvale žijícím ve vyšších nadmořských výškách.
Celoroční pneumatiky si ale asi na auto nedají dynamicky založení řidiči, kteří třeba často jezdí na okruh, nebo prostě jen chtějí ty nejlepší možné vlastnosti. Na dynamickou jízdu nejsou celoroční pneu konstruované, jsou to zkrátka komfortní univerzální pneumatiky. Kdo tedy rád jezdí v létě dynamicky, bude pro něj vždycky lepší přezouvat na kvalitní sportovní letní pneumatiky.
Další zajímavostí je, že s rychlejším ojížděním celoročních pneumatik je budete měnit dříve, což je svým způsobem výhoda. Všechny pneumatiky zhruba po čtyřech letech začnou rychleji ztrácet své původní vlastnosti (směs začne stárnout a tvrdnout, pocitově začnou pneumatiky více klouzat), takže celoroční pláště využijete efektivněji, než je bude nutné vyměnit.
Proč raději zimní pneumatiky
Výhody: Lepší vlastnosti na sněhu a v břečce
Nevýhody: Potřeba skladovat dvě sady pneumatik, nutnost přezouvání, často vyhodíte staré pneumatiky ještě s dobrým vzorkem, na suchu a mokru fungují hůř
Konstrukce zimních pneumatik je uzpůsobena především pro použití na sněhu a ledu, což značně limituje jejich vlastnosti na suché silnici v teplejších podmínkách. Hůře ale fungují také na mokru, a to i ve srovnání s kvalitními letními pneumatikami.
I když je v zimě pod nulou, tak i na suchu budou letní pneumatiky fungovat lépe v takto nízkých teplotách. Zimní pneumatika je skutečně účinnější jen ve sněhu a břečce. Pokud se ale takové podmínky vyskytují často, jsou pro vás samozřejmě takové pneumatiky lepší, jen musíte počítat se zhoršenými vlastnostmi kdykoli jindy, zejména pak na suchu. „Zimní pneumatiky mají také kvůli své konstrukci s měkčí směsí a větším množstvím lamel a drážek větší valivý odpor, což se projevuje na vyšší hlučnosti a horší spotřebě paliva," upozorňuje Cyril Mladenov ze společnosti Global Auto.
S vyšší teplotou, zejména pak v létě, dochází k nadměrnému přehřívání pneumatik a jejich rychlejšímu opotřebení. Asi nemusíme připomínat, že v létě na suchu pak zimní pneumatiky prodlouží brzdnou dráhu klidně o několik metrů. Zatímco na letních pneumatikách na suchu zastaví moderní auto ze 100 km/h na zhruba 38 metrech, na zimních je to okolo 44 metrů.
A je tu ještě jedna nevýhoda. Zimní pneumatiky přestanou po čtyřech letech fungovat spolehlivě. Jejich směs začne stárnout, tedy tvrdnout. Protože se ale jedná o sezónní záležitost, tak často zodpovědní motoristé vyhodí po čtyřech letech pneumatiky s ještě dostatečným vzorkem. Prostě je nestihnou ojet.
Je to o zvážení, ale kdo jezdí hlavně po městě a nepotřebuje se svým autem závodit, jsou kvalitní celoroční pneumatiky naprosto dostatečným a uspokojivým řešením. Hodit se mohou i svátečním řidičům, kteří toho prostě tolik nenajedou. Pamatujte také na to, že zimní pneumatiky nejsou samospásné a to, že je na autě máte, neznamená, že můžete na sněhu a ledu jezdit, jako by se nechumelilo. Klouzat to bude vždycky.