Článek
Je mrazivé ráno, zkřehlýma rukama čistíte namrzlá okna, naskočíte do studeného interiéru, chcete nastartovat a uhánět do práce, když tu… Nic. Auto prostě nestartuje, případně nastartuje, ale daleko vás nedoveze. Přesně tohle určitě nechcete s prvními mrazy zažít. Vysvětlení celého problému přitom může být zcela prosté – v nádrži máte letní naftu.
Jasně, většina z vás to ví, vážně neobjevujeme žádnou Ameriku, ale není od věci si to s příchodem mrazů připomenout. Nafty totiž existuje více druhů a liší se podle teploty, při které zamrzá – a podle toho se liší i období její distribuce:
• V létě (od 15. dubna do 30. září) je v prodeji nafta třídy B (tzv. letní) s filtrovatelností (povinná laboratorní zkouška, která měří mezní teplotu průchodnosti nafty palivovým filtrem) kolem 0°C.
• V přechodovém období (na podzim od 1. října do 15. listopadu a na jaře od 1. března do 15. dubna) se prodává nafta třídy D s filtrovatelností -10°C.
• V zimě (od 1. prosince. do 28. února, distribuce začíná již od 16. listopadu) je v prodeji tzv. zimní nafta třídy F s filtrovatelností -20°C. Vedle toho ještě existuje arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností - 32 °C, která se však nabízí pouze lokálně.
Když tedy nejezdíte k pumpě tak často a nedáte si pozor, může se vám stát, že vám nafta v nádrži zamrzne – to když vám v ní zůstane přechodová nafta, nebo dokonce směs s letní naftou. Proto nezapomeňte starší naftu vyjet a dotankovat včas naftu zimní. Případně si můžete vypomoci dolitím přípravku „Super diesel aditiv zimní“ (měl by být v prodeji na většině čerpacích stanic), který zlepší hodnoty filtrovatelnosti nafty směrem k nižším teplotám. Toto řešení je však spíše preventivní, zmrzlé palivo v nádrži a ve vedení nerozpustí. V případě zamrznutí prostě musíte počkat, až nafta zase rozmrzne.
Pokud tankujete prémiové nafty, tento problém by se vás neměl týkat, protože jsou standardně aditivované a mají tak výrazně zlepšenou filtrovatelnost (pohybuje se v intervalu -26°C až - 35°C).
Stejně tak nic z toho nemusí trápit majitele benzínových aut, protože benzín má díky uhlovodíkovému složení bod tuhnutí pod -40°C.
Už se vám stalo, že jste kvůli zmrzlé naftě nenastartovali? Podělte se o své zkušenosti v diskusi.