Hlavní obsah

Zima už klepe na dveře. Na co nezapomenout?

Foto: Shutterstock

Se správnou přípravou může být zima za volantem zábava

Také máte pocit, že se počasí zbláznilo? Nepamatujeme, že kdy bylo v listopadu i kolem 20 stupňů, ale právě teď se to děje. Jenomže ze dne na den může přijít zima a s ní i první mrazy a sníh. Nenechejme se tedy ukolébat stále pokračujícím babím létem a buďme připraveni. Vyplatí se to.

Článek

Dobré zimní obutí je nutnost, a to i v našich zeměpisných podmínkách. Jakkoliv jsou posledních pár let zimy vcelku mírné, sněhová nadílka umí pěkně překvapit. Pamatujte, že v období od 1. listopadu do 31. března bychom svá auta měli vybavit zimními pneumatikami. I když zákon nestanoví výslovně všeobecnou povinnost, nikdy není zcela jasné, jaké povětrnostní podmínky řidiče po cestě potkají nebo, že se nemohou náhle změnit. Proto lze obecně doporučit zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C.

Některé úseky komunikací v ČR zimní obutí dokonce výslovně předepisují. Nepojedete-li v takových místech se zimní výbavou, vystavujete se riziku pokuty až 2 500 Kč. A uznejte sami, že to jsou úplně zbytečně vyhozené peníze.

Zimní náplně a výbava

Mráz netrápí jen nás, ale i naše auta. Nezapomeňte proto doplnit ty správné směsi do ostřikovačů a také do chladiče. Taková zmrzlá voda v chladiči může vaše auto odkázat na věčnost. A o to nikdo nestojí. Vyplatí se také zkontrolovat stěrače. Pokud máte jen malý pocit, že jejich funkce už není, co bývala, vyměňte je! Nové stojí pár desítek nebo maximálně stovek korun, což je vzhledem k jejich funkci částka přímo směšná.

Do auta ale přidejte i škrabku nebo smetáček. A není radno mít tuto součást výbavy v kufru, ale v kabině. Víko zavazadelníku může zamrznout a pro škrabku se pak budete dobývat jen velmi obtížně. Pokud plánujete výlet do hor, přibalte i sněhové řetězy. Na některých horských cestách jsou povinné, ale nezapomeňte, že s nimi můžete jet maximálně 50 km/h.

Také se vyplatí před delší cestou natankovat plnou nádrž a vzít si alespoň nápoje. Může se stát, že někde zůstanete stát v koloně, tak abyste netrpěli zimou a žízní.

Mlha hustá, že by se dala krájet

Podle statistik je pravděpodobnost usmrcení účastníka silničního provozu dvakrát vyšší za mlhy než jindy. Proč? Kromě toho, že je hůř vidět, stává se také, že mlha v zimních měsících namrzá na silnici. V tu chvíli se samozřejmě prodlužuje brzdná dráha, na což někteří zapomínají. Navíc jsou Češi experty ve špatném používání mlhových světel.

Přitom pravidla o provozu na pozemních komunikacích mluví jasně. Za mlhy s viditelností pod 100 metrů by řidič měl zapnout zadní mlhovku. Přední mlhovka by měla svítit jen skutečně v silné mlze, sněžení nebo dešti. A jedna malá rada k tomu. Pokud vás dojede auto nebo jedete ve městě, mlhovky, obzvlášť tu zadní, nepoužívejte! Oslňujete řidiče za sebou, což v konečném důsledku může vést k nehodě.

Brzká tma

S posunem na zimní čas musíme všichni počítat s tím, že se smráká velmi brzy. Proto je nutné, abychom při cestách ze školy nebo z práce na silnicích dávali větší pozor než obvykle. Tentokrát ale ani ne na ostatní řidiče, jako spíše na chodce. Za tmy je totiž třikrát vyšší riziko usmrcení při nehodě než ve dne. V současné době platí nařízení, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti na okraji vozovky musí mít na sobě prvky z reflexního materiálu. Plocha takového označení má odpovídat alespoň rozměrům reflexní pásky.

Optimální je pásku umístit na pohyblivé části těla, tedy zápěstí ruky a kotníky nohy blíže ke středu vozovky, neboť si jich motoristé lépe všimnou. Leč zdaleka ne výjimečně se chodců zmocňuje pocit, že když má auto světlomety, řidič je přece musí vidět. Že to tak není, ale zjistí až ve chvíli, kdy je pozdě. Tímto tedy prosíme všechny chodce, aby reflexní prvky používali. Skoro nic nestojí, ale mohou zachránit život.

Související témata:
Načítám