Článek
Říkat, že role Jamese Bonda proslavila Seana Conneryho, by byla poloviční pravda. Dost možná to totiž bylo naopak. Kdyby v roce 1962 neobsadil režisér do připravovaného snímku Dr. No právě charismatického skotského herce, nemusel by v současnosti vznikat již 25. díl veleúspěšné série o britském tajném agentovi s povolením zabíjet. Sir Sean Connery a Agent 007 k sobě prostě měli hodně blízko.
Connery naštěstí roli dostal, i když autor předlohy Fleming si prý představoval někoho jiného, a mohla tak vzniknout první bondovka. Postupně hrál Connery v dalších pěti oficiálních pokračováních příběhu o 007. Podle řady statistik je ze všech herců, kteří agenta v sérii hráli, ten nejlepší. V roce 1983 se do role vrátil v neoficiálním pokračování Nikdy neříkej nikdy, což je ovšem snímek, o kterém fanoušci série jen neradi mluví.
Pojďme se nyní podívat na šest oficiálních Bondů, kteří s neopakovatelným úsměvem Seanna Conneryho likvidovali padouchy při službě Velké Británii. A vzdejme tak čest legendárnímu herci v den, kdy televize BBC s odvoláním na jeho nejbližší rodinu přinesla zprávu o tom, že zemřel.
Dr. No (1962)
Kdo by čekal, že James Bond usedl na své premiérové misi za volant Astonu Martin nebo Bentley, spletl by se. Agent sice vzdal hold domácí produkci, usedl ale do vozu Sunbeam Alpine. Ve světle modré barvě.
Srdečné pozdravy z Ruska (1963)
V druhé bondovce si už agent o dost polepšil. Ze sporťáku bez střechy usedl do přepychu, který tehdy dokázala nabídnout snad jen Velká Británie. Ve filmu Srdečné pozdravy z Ruska se tak 007 vozí v Bentley Mark IV z roku 1935.
Goldfinger (1964)
Zatímco spisovatel Ian Flemming si svého Bonda představoval za volantem Bentley, filmoví producenti ho v Goldfingerovi poprvé posadili za volant Aston Martinu DB5, a vzniklo tak spojení, které bondovky provází po většinu jejich existence.
Jeho DB5 byl navíc vylepšený o otočnou poznávací značku, radar, kulomet nebo katapultovací sedadlo spolujezdce a prorazit pneumatiky nepřátel byla otázka stisku jediného tlačítka. DB5 je pro filmovou sérii s 007 tak výjimečný vůz, že se v něm aktuálně prohání i Daniel Craig v nejnovějších dílech.
Thunderball (1965)
O tom, že jsou majitelé vozů Aston Martin svým luxusním miláčkům věrní dlouhá léta, svědčí i to, že v Thunderballu se 007 prohání opět v DB5. James Bond se zřejmě řídí mnoha pravidly a jedno z nich je: „Když to funguje, tak to neměň.“
Žiješ jenom dvakrát (1967)
MI6 chrání zájmy koruny i na druhém konci světa. Proto se v roce 1967 James Bond odporoučí do Japonska, kde usedne do vozu Toyota 2000 GT. Podle veřejně dostupných informací ovšem Connery s láskou vzpomínal na britské vozy. I když je tato Toyota rychlá, silná a velice vzácná (vyrobilo se jen 351 kusů), skotský herec se měl problém do vozu, který byl konstruován pro Japonce, vmáčknout. Nic, co by Toyota nezvládla. Její inženýři obratem z auta udělali kabriolet, a tak měl James Bond v zemi vycházejícího slunce vítr ve vlasech.
Diamanty jsou věčné (1971)
Poslední oficiální bondovka, ve které exceloval Sean Connery, nesla název Diamanty jsou věčné. Zde britský agent usedl za volant americké legendy Ford Mustang Mach 1. Bondovi se zde v americké muscle caru podaří setřást lasvegaské policisty tak, že úzkou škvírou na konci slepé ulice projede po dvou kolech. Filmaři však přehlédli, že na druhé straně vyjede po dvou kolech natočený obráceně.