Článek
Bývaly doby, kdy SUV automaticky znamenalo krabicoidní tvar. Jenže potom přišlo BMW a se sebevědomím sobě vlastním celému světu ukázalo odvážné kupé-SUV X6. Staromilci si sice v danou chvíli málem vyrvali vlasy hrůzou, jenže hádejte co – z X6 byl okamžitě prodejní úspěch. Časem tak vznikla také menší verze X4 a svůj kus koláče si chce urvat i Mercedes, do jehož nabídky před časem přibyly modely GLE Coupé a GLC Coupé.
Když už se ale zdálo, že SUV nemůže dostat divnější háv, ozvalo se z Británie: „To teda může!“ A na světě se objevil Range Rover Evoque. Malé stylové SUV vyráběné ve třídveřové variantě, které přišlo o pevnou střechu, nahrazenou skládací střechou plátěnou.
Abychom byli zcela spravedliví, Range Rover nebyl prvním SUV-kabrioletem. Vůbec poprvé (armádní Willys nebo Wrangler samozřejmě nepočítáme) přišel tento nápad z Japonska a nesl název Nissan Murano CrossCabriolet. Podivné otevřené SUV od Nissanu se ovšem ve výrobním programu neohřálo dlouho. Jeho výroba trvala od roku 2011 do roku 2014 a větší úspěch se nikdy nedostavil.
Otevřený Evoque se ovšem prodává velmi dobře, takže kde je ten rozdíl? Zcela jednoduše ve faktu, že na rozdíl od Nissanu je Range Rover prémiovou značkou – tedy značkou lákající movité zákazníky. Ti potom nemají problém více utrácet za stylové věci, u nichž je praktické využití odsunuto na druhou kolej.
Nikdo nechtěl cenově dostupného nepraktického nissana bez střechy, ale na druhé straně se najde spousta lidí, kteří si rádi dopřejí drahého a nepraktického range rovera bez střechy, fungujícího jako ukazatel společenského statusu.
Jenomže otevřený Range Rover Evoque je v dané chvíli na trhu sám, což je fakt, ze kterého mají v Británii velkou radost, ale který se asi již brzy změní. Magazín Digital Trends měl totiž rozhovor s Ralphem Mahlerem – šéfem produktového plánování u BMW. Na otázku týkající se právě SUV kabrioletů odpověděl Mahler něco ve smyslu, že se jedná o „velmi zajímavé téma“, tudíž se jím BMW patrně stále zabývá.
Je tedy vidět, že o velmi specifický trh kabrio-SUV jeví prémiové automobilky zájem, takže se v budoucnu může docela snadno stát, že ještě pár kousků z tohoto soudku přibyde. Těžko říct, kdy se třeba BMW „rozhoupe k akci“, ale pokud k tomu během následujících pár let dojde, lze předpokládat, že se se svou trochou do mlýna přidá i Mercedes-Benz nebo Audi.