Článek
Tohle auto je dlouho chybějícím mezičlánkem vývoje mezi KdF-wagenem (čili Volkswagenem Brouk) a prvním produkčním modelem Porsche 356. Porsche Type 64, aerodynamický prototyp z roku 1938, postavil Ferdinand Porsche vlastníma rukama, testoval ho a ladil, a právě v něm přetavil osvědčenou koncepci laciného auta na skutečně sportovní vůz, který definoval DNA automobilky Porsche.
Jeho historická hodnota je tak nezpochybnitelná a fakt, že z původních tří vyrobených kusů je už posledním existujícím exemplářem, mu dodává ještě větší unikátnost. Proto byla jeho hodnota odhadovaná na závratných 20 milionů USD (skoro půl miliardy korun).
Víkendová aukce u RM Sotheby’s v americkém Monterey však začala hned na 30 milionech a po pár příhozech se vyšplhala na neuvěřitelných 70 milionů, což z malinkého, lehce otlučeného Porsche udělalo nejdražší auto světa! Jenže všechno bylo docela jinak. Ve skutečnosti byla první nabídka 13 milionů a nejvyšší dosáhla pouhých 17 milionů – licitátor se totiž prý přeslechl a pracoval se špatnými částkami, což v aukční síni způsobilo velký zmatek. Nechápající dražitelé totiž netušili, jestli jsou částky v desítkách milionů na monitoru skutečné, nebo jde o chybu či o nějaký nejapný vtip, a nikdo už dál svou nabídku nezvýšil.
Výsledkem každopádně bylo, že se toto jedinečné auto neprodalo. Nejvyšší nabídka kupujících totiž dosáhla „pouhých“ 17 milionů dolarů, což prodávajícího neuspokojilo, a proto se rozhodl si auto ještě ponechat. Renomovaný aukční dům RM Sotheby’s si navíc utrhl velikou ostudu a dost si poškodil pověst, protože takový průběh nemá ve světě velkých aukcí obdobu. Škoda, že to poškodilo tak jedinečné auto...