Článek
Zásadně nejezdím na spotřebu. Ploužit se hluboko pod rychlostním limitem a na dálnicích se nechat předjíždět kamiony, jen abych ušetřil pár korun, to není nic pro mě. Raději se svezu svižně a užiju si nějakou tu radost za volantem. Jenže po minulém selhání našeho šéfredaktora v prvním ročníku závodu Mazda Eco Power Race je pověst redakce v sázce, takže nemám na výběr…
Ostatně umění rychle jízdy vám může pomoci právě i ve snižování spotřeby – musíte perfektně číst silnici a předvídat, snažíte se o maximální plynulost jízdy a citlivé zacházení s ovládacími prvky. Akorát tentokrát s pedály budu muset zacházet extrémně opatrně, jako bych dráždil jedovatého hada bosou nohou.
Jak funguje Skyactiv X a čím se liší e-Skyactiv X?
Dvoulitrová spalovací jednotka s kompresorem je malým technickým zázrakem. Spojuje totiž to nejlepší ze světa benzinových (vysoký výkon, rychlejší odezva na plyn, hladký chod, rychlejší topení, čistší výfukové plyny) a dieselových motorů (vyšší točivý moment, úspornější provoz, nižší emise). Jde na to cestou kompresního zapalování řízeného svíčkou: Mimořádně chudá směs paliva a vzduchu je díky kompresoru stlačena na velmi vysoký tlak. Jiskra následně zapálí velmi malé, husté množství paliva (jako u zážehového motoru), které zvýší teplotu a tlak ve válci, a tím se pod tlakem zapálí i zbývající palivo (jako u vznětového motoru). Palivo se spálí rychleji a důkladněji, takže výsledný výkon je vyšší a emise nižší než u tradičního motoru.
Nově si k vyšší efektivitě pomáhá vypínáním poloviny válců při nízkém zatížení a 24V mild-hybridním systémem (proto se mu nyní říká e-Skyactiv X), který sbírá energii při brzdění motorem, aby ji pak využil při podpoře spalovacího motoru při akceleraci nebo pro pohon palubních systémů v stop/start režimu při delším stání u semaforů. Výkon zároveň poskočil na 186 koní (+9 k) a 240 Nm (+16 Nm), tabulková spotřeba přitom klesla o půl litru na 5,3 l/100 km. Tento motor si můžete pořídit pouze k modelům Mazda3 a CX-30.
Čekají nás tři jízdy po stejné trati, ale se třemi různými vozy. Skáču za volant Mazdy3 s manuální převodovkou, vypínám klimatizaci (nejsem úplný začátečník) a vyrážím na testovací 17,5kilometrový okruh, řadím brzy a plyn jen lechtám, snažím se zbytečně nebrzdit, abych pak nemusel znovu akcelerovat – výsledkem rozumné jízdy je průměr 5,1 l/100 km. Solidní číslo. Předloni podobný průměr stačil na vítězství, takže jsem se sebou docela spokojený. Do momentu, než vyskočí z auta kolega a chlubí se průměrem 4,4 litru. A sakra, takže musím přitlačit!
Šanci na reparát mám za volantem crossoveru CX-30 s automatickou převodovkou, což je pro snižování spotřeby teoreticky nejhorší varianta. Začínám kompletním vypnutím větrání/topení, ani deci paliva nesmí přijít vniveč. Navíc z minulé jízdy už znám trasu a mám lépe nastavené myšlení pro úspornou jízdu, takže předvídám ještě víc, chytřeji plachtím a na pedály jsem ještě něžnější. Výsledný průměr překvapuje i mě – na displeji svítí těžko uvěřitelná hodnota 4,3 l/100 km!
Poslední jízda mě čeká znovu s CX-30, tentokrát vybavenou manuálem. Pokusím se z ní i ze sebe vymáčknout maximum – ploužím se po trati a na pedály jen dýchám, za oknem se mění roční období a na rovince mě předjela babka na kole s taškami plnými nákupu. K dokonalosti mi chybí už jen klobouk na hlavě a plato vajec za zadním oknem. Ale účel světí prostředky a mazdička mě odměňuje fantastickou hodnotou 4,1 l/100 km. Výsledkem je průměr 4,5 litru ze všech tří jízd. Cítím naději…
Jenže ve finále to stačí jen na umístění uprostřed mezinárodního (CZ a SK) startovního pole. Na bednu bych potřeboval být ještě o dvě desetiny lepší, vítěz dosáhl dokonce průměru 4,1 l/100 km! Gratuluji… ale vlastně mě to osobně ani tolik nemrzí, protože chlubit se vítězstvím v jízdě na spotřebu je něco jako oslavovat, že váš táta byl nejlepší udavač StB.
Pojďme si také na rovinu přiznat, že dosažená čísla nejsou moc reálná. Mazda si pro testování chytře vybrala kraj kolem Kolína, který je prakticky dokonalou plackou bez náročnějších stoupání, a náš rychlostní průměr byl o kus pod úrovní běžného tempa provozu. Realita tak bude mezi pěti a šesti litry při opatrnější jízdě a lehce přes šest, když si to budete chtít užít – což jsou pořád velmi slušná čísla na to, jak svižně umí motor e-Skyactiv X kompaktní Mazdy rozhýbat.
A to by byla škoda nevyužít, protože řídit Mazdy je úžasná zábava – atmosférický motor se dožaduje otáček a odměňuje vás gradujícím zátahem, poddajný, ale stabilní podvozek proháníte zatáčkami a užíváte si úžasného vyvážení a hravosti, precizně naladěné ovládací prvky v čele s nádherně přesnou a mechanickou řadicí pákou vám řízení zpříjemňuje natolik, že s autem hned srostete a máte chuť brázdit silnice, dokud nespálíte všechen benzin v nádrži. To je pravá radost z řízení. A zažijete ji jen tehdy, když se úplně vykašlete na jízdu na spotřebu, to je totiž příšerná nuda!