Článek
Popravdě, jednou to vlastně asi přijít muselo. Ale hezky popořadě. Citroën se už před nějakým časem nechal slyšet, že nadcházející hybridní éry WRC, která započne roku 2022, se již nezúčastní. Jenže příslovečný olej do ohně pak přilila nedávno ukončená sezóna 2019, která pro francouzskou stáj nebyla zrovna dvakrát úspěšná, navzdory tomu, že za volant jejich C3 WRC usedal i výjimečný chlapík jménem Sebastien Ogier, dnes již šestinásobný(!) světový šampion WRC.
A věřte, nebo ne, právě to dost možná spustilo domino, které se nyní definitivně sesypalo, i když možná nepřímo. Vtip je v tom, že Ogier jako správný závodník chce vyhrávat. A jakožto několikanásobný mistr na to má také právo. Jenže pokud se snažíte, co to dá, ale vaše auto vám řekněme nepomáhá promítnout vaše úsilí do celkového bodování v šampionátu, začne to být poněkud frustrující. Nehledě na to, že se nějakému chlapíkovi z Estonska podaří s Toyotou vyhrát svůj první mistrovský titul ve WRC… To člověka hodně nahlodá, zda zůstat v Citroënu a riskovat další trápení, nebo přejít… třeba do Toyoty. Dost možná to byla pro Ogiera ta poslední kapka.
Ten chlapík z Estonska se jmenuje Ott Tänak, je mu 32 let, a rozhodně se nezdá, že by byl ochoten se spokojit pouze s jedním titulem. Kupodivu dostal lákavější nabídku od stáje Hyundai, a tak přešel ke korejskému týmu. Tím pádem vyvstává otázka – kdo teď po Tänakovi zaplní mezeru u Toyoty? Ano, správně, Ogier… Něco nám říká, že příští ročník bude velmi zajímavý, až se tito dva „poperou“ o místo na výsluní.
Toto však nejsou vůbec dobré zprávy pro Citroën. Je tedy pravda, že Francouzi odchod z WRC už plánovali, ale ne dřív než v roce 2022, kdy mají vozy WRC přejít na hybridní pohon. Navíc měl Ogier a týmový kolega Lappi ještě rok do vypršení jejich kontraktu s francouzským závodním týmem. Ovšem tato „hra na škatulata“ vše podstatně urychlila. A bez Ogiera coby týmové jedničky by to beztak dost možná nemělo vlastně cenu, a tak se v Citroënu rozhodli „odejít do rallyového důchodu“ o něco dříve.
Francouz Ogier se přidá to týmu Toyota Gazoo Racing po boku Elfyna Evanse a Kalleho Rovanpery. Estonec Tänak pak bude oblékat totožný overal jako Thierry Neuville, Dani Sordo či živoucí legenda Sebastien Loeb.
Co si budeme povídat, kariéra Citroënu v rallye byla tak trochu jako na houpačce. Počátky s Citroënem BX vlastně skončily jen krátce poté, co začaly – úvodní sezonu 1986, ještě za neblaze proslulé Skupiny B, která toho roku zároveň byla ukončena, si moc neužili. Opět se vrátili až v roce 1998. Pravda, pak Citroën opustil kolo závodů WRC také v letech 2005 a 2016, ale to pouze za účelem sestavit nový vůz a plně se soustředit na vývoj.
Tentokrát se však neočekává, že by se versailleský tým vůbec někdy vrátil. Za mnohaleté angažmá se mu podařilo získat 8 Pohárů konstruktérů, a sice v letech 2003 až 2005 a pak v letech 2008 až 2012. Zajímavá bilance je také 9 mistrovských titulů jezdce, které všechny připadají na jediného muže – Sebastiena Loeba. Tým Citroën World Rally Team vyhrál celkem 102 závodů.