Hlavní obsah

Závodní speciál pro rallye má osmiválec a maximálku 200 km/h

Foto: MD Rallye Sport

Optimus je ryzí sportovní nářadí postavené pro dálkové pouštní rallye. Má silný, téměř nezničitelný motor, rámovou konstrukci, pérování s neuvěřitelným rozsahem a hydrauliku, která slouží nejen k výměně kola, ale i k vyproštění stroje uvázlého v písku. Do letošního ročníku Africa Eco Race jich bylo přihlášeno hned sedm, všechny mají jednotné servisní zázemí.

Článek

Antoine Morel je francouzský automobilový závodník a konstruktér, který ve svých dílnách ve Fleury postavil už v roce 2008 první Optimus. Jako několikanásobný účastník starého Dakaru, který se jezdil v Africe, přesně věděl, jak musí jeho závodní nářadí fungovat. Když od něj následně Peugeot a pak i další týmy okopírovaly konstrukci svých závodních speciálů, neměl s tím žádný problém. „Těšilo mě, že jsme to vymysleli my,“ říká v jednom z četných rozhovorů. „Když jsem viděl upravená obyčejná auta na Dakar, tedy auta, která mají původně fungovat na silnici a pak i v terénu, viděl jsem hlavně spoustu problémů. Podvozky, které potřebovaly další výztuhy, motory s nedostatečným výkonem, omezené možnosti pérování, dlouhé převisy karosérií… Když jsem začal kreslit první prototyp pouštního speciálu Optimus, přesně jsem věděl, co musí splňovat. Robustní a přitom jednoduchá konstrukce, silný a spolehlivý motor, podvozek s vysokými zdvihy a kola přesahující karoserii.“

Když vidím Optimusy na živo, jsou to opravdová pouštní monstra, nelze si nevzpomenout na film Šílený Max. Pod odstrojenými lehkými díly karoserie (jde o kombinaci laminátu a karbonu) je trubkový rám a masivní zavěšení, o odpružení se starají tlumiče Rieger. Přední kola mají zdvih 540 mm, zatímco ta zadní 450 mm, na rychlých kamenitých pistách se s nimi dá letět na plný plyn, v dunách se pak nemusíte bát s Optimusem skákat. „Je to skvělé auto, které stavěli lidé, kteří mají s tímto typem soutěží bohaté zkušenosti,“ říká český závodník Josef Macháček, jenž si Optimus vyzkoušel v roce 2014 na Dakaru. „Hned mi padlo do ruky, je to závodní nářadí, žádná hračka.“

Jenže zatímco Macháček měl v Optimusu šestiválec z Nissanu Pathfinder, tady teď všichni sází na osmiválce 6,2 l z dílen Chevroletu. „Atmosférický osmiválec s výkonem 450 koní je naprosto skvělý a baví mě, jak umí zatáhnout ve vysokých otáčkách i jeho masivní točivý moment blízko volnoběhu,“ pochvaluje si francouzský závodník Dominique Laure, aktuální lídr závodu Africa Eco Race. „Auto má sekvenční šestistupňovou převodovku, pohon zadních kol a je perfektně ovladatelné. Jeho podvozek sežere všechny nerovnosti, a jak má předsunutá kola, nehrozí poškození karoserie. Na rychlém povrchu, jako je právě tady v Maroku, je Optimus téměř k neporažení, ale stejně dobře funguje i v dunách. Sice to není čtyřkolka, ale stačí upustit pneumatiky, což se děje přes systém centrálního dohušťování, a dá se s ním jet opravdu rychle i v písku.“

Foto: Radoslav Holan

Na rychlém povrchu, jaký panuje v Maroku, je Optimus téměř k neporažení

Jednou z největších výhod Optimusu je dvojice hydraulicky ovládaných vzpěr, které umí auto zvednout při výměně pneumatik, nebo ho dostat z písku. „Když zahrabete v písku běžné auto, musíte ho z něj doslova vykopat. Když se vám to samé stane u Optimusu, tak ho prostě zvednete a pod kola podložíte vyjížděcí plechy. Během pár vteřin jste venku,“ vysvětluje Dominique Laure.

I když se to nezdá, Optimus váží 1 450 kilogramů. Jeho spotřeba osciluje mezi dvaceti až čtyřiceti litry na sto kilometrů, v závislosti na charakteru etapy, bezpečnostní nádrž má objem 200 litrů. Na stranách auta jsou dvě náhradní kola, základní vybavení si veze posádka přímo v kabině.

Je to ryzí závodní speciál, se kterým lze jet opravdu velmi rychle. Ale jak zmínil Laure v cíli čtvrté etapy, bez dobrého navigátora je sebelepší nářadí k ničemu. „Christophe Cresto je perfektní, zatím jedeme bez chyby. Kdybych se na něj nemohl spolehnout, bylo by podobné tempo možná až rizikové, protože Optimus je fakt rychlý stroj. Není problém ho rozjet na 200 km/h, jeho zrychlení je pekelné, občas mě překvapí, jak dokáže v terénu brzdit, což je zásluha speciálních pneumatik Goodrich.“

Na Africa Eco Race jede Optimusů sedm, jeden skončil ve čtvrté etapě po několika kotrmelcích. Stará se o ně celá armáda mechaniků, kteří mají k dispozici hned čtyři asistenční kamiony. Je radost vidět, jak v cíli každé etapy auta odstrojí a vrhnou se na ně; jde vážně o čistokrevné závodní nářadí, všechno je funkční a snadné na servis. Můžete si Optimus pronajmout, nebo si v MD Sportu nechat postavit nový, a není od věci vědět, že Macháček prodává ten svůj. Chce za něj 120 tisíc eur.

Načítám