Hlavní obsah

Závodní série NASCAR omlazuje vozový park!

Foto: Ford

Jeden z nejsledovanějších sportů na světě se příští rok dočká modernizace. Že si ale dali na čas!

Oblíbená zámořská série NASCAR již brzy přivítá zbrusu nové čtyřkolové soutěžící – o prestižní zámořský šampionát se poperou nové generace závodního Chevroletu Camaro, Fordu Mustang a připojí se k nim i Toyota Camry. Závodní verze pro sezonu 2021 teď budou mnohem víc připomínat své civilní protějšky, zároveň však dojde na řadu čistě mechanických, ale i aerodynamických vylepšení, která v jejich provozních rychlostech, tj. až 300 km/h, rozhodně přijdou vhod.

Článek

Ve dvacátých a třicátých letech minulého století byla Daytona Beach na Floridě Mekkou rychlosti a svědkem řady rychlostních rekordů té doby. Posléze, zhruba od roku 1936, se tu však na nově utvořeném přírodním okruhu zvaném Daytona Beach Road Course začali sjíždět příznivci rychlosti z širokého okolí. Zhruba 7kilometrový okruh byl tvořen dvěma rovinkami, kde jednu tvořila sama pláž a tu druhou pak silnice State Road A1A. Ty byly pak na obou koncích spojeny prašnými a poměrně prudkými zatáčkami, čímž vznikl jakýsi částečně prašný ovál.

Chevrolet Camaro NASCAR (2022)

Dnes už víme, že hlavními soutěžícími tu byli „podnikatelé“, kteří obchodovali s nelegálním alkoholem a svoje vozy si upravovali, aby byli schopni ujet policii. Ovšem tehdy položili základní kámen série „National Association for Stock Car Auto Racing“, tedy zkráceně NASCAR. Sídlo dnešní společnosti se dokonce stále nachází u floridské Daytona Beach v takřka bezprostřední blízkosti tehdejší přírodní trati. Společnost byla oficiálně založena v roce 1948.

Od té doby vozy NASCAR urazily ohromnou cestu, a i když se jim občas u nás v Evropě posmíváme pro jejich skoro až primitivní jednoduchost a přímočarost, v lecčem by se od nich mohla přiučit i naše Formule 1. Ovšem nenechte se vysmát – i když jde o jednoduché stroje zdánlivě se podobající těm silničním, jejich karoserie jsou kompletně z karbonového kompozitu.

Aby Camaro, Camry i Mustang ještě více připomínaly silniční verze, přišly vozy dokonce o typickou prodlouženou, byť aerodynamičtější záď, takže zadní převis je teď kratší. Dostanou rovněž lepší odvětrávání motorového prostoru skrz průduchy v kapotě, optimalizované zadní difuzory a po stranách vyvedený výfuk, což vypadá efektně a zároveň přispívá k vyššímu výkonu.

Ford Mustang NASCAR (2022)

Dále jsou tu nová osmnáctipalcová kola, která budou při nejmenším lépe vypadat než staré patnáctky. Nárazníky jsou pak klasicky připevněny pouze na jednoduchých klipsech pojištěných šrouby pro rychlejší výměny v boxech pro případ, že dojde k nějakému kontaktu. K čemuž v NASCARu dochází pravidelně…

Po technické stránce je rozhodně nejvýraznější změnou přechod z archaické tuhé zadní nápravy na moderní nezávislé zavěšení, což autům dodá přinejmenším vyšší stabilitu. Nově mají auta povoleno používat větší brzdy a moderní sekvenční převodovku, ačkoliv je (záměrně) pouze pětistupňová. Překvapivě se však vozy NASCAR stále drží klasického a prozatím stále nejrozšířenějšího hřebenového řízení.

Toyota Camry NASCAR (2022)

Pohon pochopitelně zajišťují atmosférické osmiválce o objemu 5,8 litru, neboli 358 kubických palců. Výkon je pak 560 až 680 koní v závislosti na dané trati. Zajímavé je, že až do roku 2012(!) byly motory „krmeny“ starými dobrými karburátory, na vstřikování se přešlo až relativně nedávno.

Tito noví „válečníci“ se již příští rok pustí do boje a svoje funkční období odstartují kde jinde než na závodě na 500 mil Daytony. A to už únoru. Věděli jste, že jde v USA o jeden z nejsledovanějších sportů? Dle dostupných informací se větší oblibě těší už jen přenosy prestižní ligy amerického fotbalu.

Načítám