Hlavní obsah

Závodní legenda BMW přezdívaná Batmobil na prodej!

Foto: RM Sotheby's

Kdo by neznal BMW E9 CSL v závodní verzi, která si vysloužila přezdívku Batmobil. Zde se dokonce jedná o výkonnější variantu 3.5 CSL, přestavěnou pro sérii Group 5

Sběratelé všech zemí, spojte se! Bude to potřeba, protože právě jde do prodeje tato slavná bavorská „závodnička“, legendární Batmobil – a tím pádem nebude stačit rozpárat pouze jeden příslovečný polštář naditý úsporami. A přestože si nezahrál ve filmu, jeho příběh by při nejmenším aspoň na jeden kratší vystačil.

Článek

Sedmdesátá léta měla na závodních tratích něco do sebe. Je dost možné, že tuto bouřlivou éru odstartovalo Porsche 917, když v roce 1970 vyhrálo Le Mans. Tehdy už technologie dovolovaly slušný výkon motoru, ale na druhou stranu ještě lidstvo nebylo tak daleko, aby závodění bylo bezpečné. Záležitosti jako aerodynamika a přítlak byly v podstatě ještě v plenkách, a tak se hodně experimentovalo. O nějakých elektronických pomůckách ještě nemohla být řeč…

Foto: RM Sotheby's

Toto CSL „Batmobil“ nese závodní zbarvení, ve kterém zvítězilo ve vytrvalostním závodě 12h Sebringu

Výkon se zpravidla řešil buďto hromadou válců a velkým objemem, jako v případě zmíněné 917, nebo obrovitánským turbodmychadlem, jako třeba v případě Porsche 935. V kombinaci s nulovou podporou elektroniky vznikala auta, která byla surová jako levý hák známého filadelfského boxera Rockyho. Nebylo výjimkou, že auta v Le Mans dosahovala rychlostí i přes 330 km/h. A to téměř před padesáti lety!

BMW postavilo ze svého modelu E9 spoustu úspěšných závodních aut, ale žádné nikdy nedosáhlo takové slávy, jako pověstná 3.0 CSL. A protože se výkony aut začaly pomalu vymykat kontrole, vzniklo nepřeberné množství krásných aerodynamických experimentů, díky kterým mohly posléze vzniknout kreace, jako například právě CSL Batmobil.

Modelu se začalo poměrně rychle dařit, když v roce 1973 získal titul v evropském šampionátu cestovních vozů s Toine Hezemansem za volantem. Ale v USA ten kýžený úspěch pořád ne a ne přijít. Příslovečného kormidla se tak chopil legendární Bob Lutz, který tehdy byl viceprezidentem marketingu BMW pro celý svět. A úspěchy Porsche byly poměrně slušnou motivací.

Koncem roku 1974 bylo rozhodnuto – Jochen Neerpasch, hlava divize BMW Motorsport, povede tovární tým pro sérii IMSA a ostřílený mazák Lutz má na všechno dohlížet. Byli však potřeba kvalitní jezdci, a tak si pánové obstarali tehdejší elitu, kterou představovala jména, jako jsou Brian Redman, Sam Posey a v neposlední řadě Hans-Joachim Stuck. Vítězství pak na sebe nenechala dlouho čekat – Sebring, Laguna Seca, Talladega, Daytona, Riverside. Tam všude vozy z divize bavoráckého motorsportu excelovaly.

Foto: RM Sotheby's

Auto dokonce nese podpisy svých nejslavnějších jezdců

Příběh, který by vydal na slušný film

Doložit historii vozidla může být pěkný oříšek, ale co teprve u závodního auta, které bylo v provozu před více než 40 lety? O tom, že jde o pěkně tvrdý oříšek, se přesvědčil tým z BMW N.A. (North America, tedy Severní Amerika) a BMW Classic. Evidence vozů, jejich historie a se kterým kdo jel, byla řekněme „neúplná“. Chlapíci z BMW N.A. a BMW Classic tak museli kontaktovat poslední žijící mechaniky ze státu Alabama, kteří tehdy v polovině 70. let sloužili. A zadařilo se.

Situaci však nezlehčovalo ani kódové označení vozů – silniční CSL začínaly vždy předponou 2 275 a pak následovaly další tři cifry ve vzestupném pořadí, u závodních vozů to však bylo naopak. I tak se podařilo dohledat, že tehdejší pětka Batmobilů nesla čísla šasi 2 275 992, 2 275 988, 2 275 987 (na fotografiích), 2 275 986 a 2 275 985 v chronologickém pořadí.

Bylo to vydřené vítězství... jednak Brian Redman odřídil 7 z celkových 12 hodin závodu, a jednak ho v jedenácté hodině zradil alternátor, takže byl nucen jet se zhasnutými světly, aby šetřil energii!!

Nejstarší šasi 992 se v dubnu 1975 vrátilo zpět do Mnichova, hlavními tažnými koni tak byla dvě následující – 988 a právě tato 987. Auta debutovala v únoru 1975 na závodě 24h Daytona, avšak ani jeden z nich nedojel.

Odplata však měla přijít na 12h v Sebringu. Jenže tam to pro severoamerický tým BMW nevypadalo dobře – šasi 988 se startovním číslem 24 muselo odstoupit pro potíže s olejem, jeho řidiči Posey a Stuck tak alespoň přispěchali na pomoc zbývajícímu autu, kdyby bylo potřeba častěji střídat. A povedlo se, ve 102. kole dojíždí BMW CSL Batmobil s číslem 25 první před celou armádou Porsche 911 RSR. A že to bylo vydřené vítězství – jednak Brian Redman odřídil 7 z celkových 12 hodin závodu, a jednak ho v jedenácté hodině zradil alternátor, takže byl nucen jet se zhasnutými světly, aby šetřil energii!

Foto: RM Sotheby's

V Sebringu 1975 si Batmobil připsal vydřené vítězství proti smečce hladových 911

Třetí kolo seriálu na okruhu Road Atlanta už nebylo tak úspěšné – šasi 987 následkem poškozené zadní nápravy havarovalo a bylo nuceno odstoupit. Auto tak bylo naloženo na transport a putovalo do Alabamy k mechanikům.

Pro sezonu 1976 se Batmobily dočkaly řady vylepšení, nicméně toto konkrétní šasi 987 bylo pronajato soukromému týmu Hermatite, kdy dojelo v Daytoně na 15. místě celkově s britskými jezdci Johnem Fitzpatrickem a Tomem Walkinshawem za volantem. V dubnu 1976 pak bylo šasi 987 přestavěno na specifikaci Group 5 a vzniklo tak BMW 3.5 CSL, které se dočkalo nasazení do inauguračního Světového šampionátu výrobců, a to opět v rukou týmu Hermatite. Auto dojelo třetí na okruhu Vallelunga v Itálii, druhé v rakouském Zeltwegu a koncem června vyhrálo šestihodinovku v britském Silverstonu.

Má se za to, že jde o vůz, který musel předčasně odstoupit v Le Mans v roce 1976. Nějakou dobu jej pak údajně vlastnil závodník Tom Walkinshaw. Po skončení sezony 1976 se prý auto vrátilo opět do USA, kde dále soutěžilo v seriálu IMSA, do roku 1978 pak stihlo stanovit několik rekordů této zámořské série s Johnem Mortonem za volantem.

V rukou kalifornského obchodníka s českými kořeny

Auto pak později vlastnil Vašek Polák, kalifornský obchodník a pražský rodák, který měl i vlastní závodní tým Vasek Polak Racing. Tehdy za volant usedla spousta zvučných jmen jako Jack McAfee, Ken Miles, Roger Penske a Jo Bonnier. Po smrti Vaška Poláka v roce 1997 auto koupil současný majitel Henry Schmitt, ředitel společnosti BMW San Francisco.

Henry je však pravý nadšenec, a jeho CSL tak nehnilo někde v garáži. Zúčastnil se spousty historických závodů na okruzích Laguna Seca, Sonoma, Reno a dalších. Mockrát se s autem také zúčastnil přehlídek společnosti Monterey Historics. Nedávno auto prodělalo velký servis v rukou odborníků na BMW, Bill Watson’s Road Rockets, kteří sídlí na okruhu v Sonomě. V roce 2016 se mimo jiné zúčastnilo přehlídky elegance na ostrově Amelia, kde se po letech setkalo s Hansem J. Stuckem.

Auto je ve skvělém stavu a s kompletní historií. Pod kapotou mu duní 3,5l řadový šestiválec M49/3 a jeho karoserie nese válečné zbarvení z vítězného Sebringu. Zajímavý příběh auta dokládají dokumenty od FIA, dobové fotografie, faktury za servis, a dokonce historická závodní kniha jízd. Auto se bude dražit v americkém Monterey, a to na akci pořádané aukční síní RM Sotheby's, která zde proběhne od 15. do 17. srpna. Odhadovaná cena však není dosud stanovena.

Je ale jasné, že vzhledem k vzácnosti samotného auta bude cena astronomická, nehledě na zajímavý příběh, který se k němu váže, a kompletní dokumentaci. Vše jen podtrhuje fakt, že dvě auta z celkových pěti jsou ve vlastnictví automobilky, a je dost pravděpodobné, že nikdy nebudou na prodej, v soukromých rukou tak zůstávají pouhé tři kousky.

Související témata:
Načítám