Hlavní obsah

Závodní Indian z roku 1914 jezdil 193 km/h!

Foto: Mecum Auction

Stroj je mechanicky plně funkční, s patinou a z větší části má původní lak. Devadesát let byl schovaný ve stodole

Píše se rok 1914 a Indian přichází s revoluční technikou. Jeho motocykl, který díky své subtilní konstrukci a šlapkám vzbuzuje až úsměv, se dokáže rozjet na rychlost 193 km/h. A právě teď si tenhle stroj můžete koupit…

Článek

Ano, je nám jasné, že se usmíváte, ale toto je opravdu čistokrevný závodní stroj. A v roce 1914 neexistovaly motocykly, které by uměly jezdit rychleji. Má sice šlapky, nádrž jak tubus na výkresy a vypadá trochu jako babeta, ale ve skutečnosti šlo o extrémně moderní motocykl, který neměl konkurenci.

Foto: Mecum Auction

Čtyři ventily na válec byly revolučním řešením

Pravda je taková, že motocyklové závody na počátku minulého století byly na hony vzdálené tomu, co znáte dnes. Jezdilo se na oválech, kde se pořádaly koňské dostihy, a jezdci závodili ve svátečním obleku. Moderní technologie, které dnes považujeme za samozřejmost, byly v plenkách a závodění nebylo ani tak důkazem jezdeckého talentu, ale spíš šlo o technický vývoj a testování v těch nejtvrdších podmínkách. Závodní stroje, jedno jestli auta či motocykly, se pak od těch sériových opravdu moc nelišily…

To je i případ zmiňovaného motocyklu Indian 8-Valve Board Tracker z roku 1914. Předchozí model měl opakující se problémy, kdy u jeho dvouválce odcházely výfukové ventily a motor se permanentně přehříval, takže Indian přišel s revoluční osmiventilovou hlavou, de facto čtyřventilovou technologií pro každý válec. Motor se přestal přehřívat, konstruktéři mu mohli dát víc napít a výsledkem byl stroj, který jezdil přes 190 km/h a nechával ostatní stroje daleko za sebou. Paráda, že? Zvlášť, když se podíváte na ty brzdy a na pneumatiky, na jakých se v té době jezdilo…

Tento konkrétní motocykl si zakoupil a odvezl do své vlasti uruguayský závodník s příjmením Lucchese, aby vzápětí zjistil, že má tak rychlý a výkonný stroj, že neexistuje kategorie, ve které by mohl závodit. Nakonec s ním tedy jezdil jen exhibice, aby ho někdy na začátku 30. let uložil do stodoly, kde byl před pár měsíci objeven.

Podle aukční síně Mecum má motocykl patinu, ale lakování je ze sedmdesáti procent původní a mechanicky je prý stroj v naprostém pořádku a je schopen jízdy. Jeho cena se odhaduje na nějakých 75 až 85 tisíc dolarů, což z něj dělá velmi atraktivní příležitost vlastnit motocykl, který byl ve své době nejen nejrychlejším strojem široko daleko, ale taky přepsal dějiny.

Načítám